Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول اردوهای جهادی علوم پزشکی یزد خبر داد:

مناطق محروم یزد؛ بر پرتگاه «فاجعه پزشكي»


مسئول اردوهاي جهادي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: اينكه آينده سازان عرصه بهداشت كشور از نزديك مشكلات مردم را بينند موجب مي شود تا در آينده نيز اين اقشار را درك كرده و خدمتگزاراني با اخلاق و البته با دانش و تجربه براي جامعه پزشكي باشند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی استان یزد؛ مسئول هماهنگی اردوهای جهادی شهید رهنمون دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در سال گذشته اعزام اردوهای دانشجویی به مناطق محرومی چون روستای زردین وتوابع آن داشتیم که برنامه های مختلفی چون برگزاری برگزاری کلاس های آموزشی قرآن کریم، کلاس های آموزشی کمک های اولیه ویژه کودکان و نوجوانان، و برگزاری مراسم هایی چون یادواره شهدا در قالب محلات و عنوان آبروی محله و جشن بزرگ میلاد امام رضا علیه السلام را شامل می شد.

خدمات پزشکی عمده فعالیت های ما را تشکیل می داد

محمد زارع ارنانی با اشاره به پزشکی بودن این اعزام، عمده فعالیت های این گروه جهادی را در قالب برنامه ها وخدمات پزشکی برشمرد و اظهار داشت: فعالیت هایی چون غربالگری فشار خون و قند خون برای اهالی مناطق اعزامی عمده فعالیت های گروه های جهادی را شامل می شود؛ ما نیز از این قافله عقب نمانده وبا اعلام درنماز جمعه و نیز اطلاع رسانی های قبلی خدماتی چون گرفتن فشارو قند خون  را به اهالی روستای زردین و چند روستای مجاور آن ارائه دادیم.

استقبال بالا و آمار نگران کننده!ً

وی در همین راستا افزود:استقبال از خدمات پزشکی در در این حجم وسیع شاید درنگاه اول نشانه مقبولیت گروهای جهادی دربین مردم باشد ولی در کنار آن نشان از اوضاع بد ونابسامان پزشکی در منطقه دارد.

فاجعه در کمین مناطق محروم ناآگاه

زارع ادامه داد: ما خیلی زود متوجه شدیم که خدمات پزشکی در منطقه بسیار ضعیف بوده و جمع زیادی از مردم حتی از بیماری های خود خبر نداشته و بیماری های آن ها هرلحظه پیشرفت می کرد که این امردر آینده به خطری جدی در منطقه تبدیل خواهد شد.

لزوم توجه مسئولان جامعه پزشکی به مناطق محروم

مسئول هماهنگی اردوهای جهادی شهید رهنمون دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات پزشکی و آگاهی بخشی در این زمینه ها یکی از نیازهای حیاتی این مناطق است که علاوه بر اردوهای جهادی همت مسئولان را نیز می طلبد.

وی گفت: علاوه بر مشکلات جسمی این مناطق از عدم آگاهیهای پزشکی نیز رنج می برند، بسیاری از جوانان وبزرگسالان در این مناطق مصرف قلیان را بدون خطر و امری عادی تلقی میکردند که با آموزش های ده روزه و ترویج فرهنگ ورزش در اوقات فراغت توانستیم تاحدی آنان را از مضرات مصرف قلیان آگاه کنیم که خوشبختانه بازده خوبی در بین جوانان منطقه داشت.

اردوهای جهادی و تربیت آینده سازان جامعه پزشکی

محمد زارع ارنانی در ادامه حضو پزشکان آینده در بین اقشار محروم جامعه را بسیار سازنده تلقی کرد و گفت: اینکه دانشجویان پزشکی که آینده سازان عرصه بهداشت کشور هستند از نزدیک مشکلات مردم را بینند در آینده نیزاین اقشار را درک کرده و خدمتگزارانی با اخلاق و البته با تجربه برای جامعه پزشکی خواهند بود.

لزوم تشکیل تیم های دانشجویی در دانشگاه های پزشکی

وی با انتقاد از روند برخی دانشگاه های پزشکی در اعزام های جهادی، هرگروه جهادی را نیازمند تخصص های گوناگون دانست و افزود: متأسفانه بسیاری از دانشگاه ها فقط دانشجویان خود را به اردو های جهادی می فرستند که این امر علاوه بر کاهش کاربرد اعزام ها، بازده و دامنه آن ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ لازم است که گروه های جهادی متشکل ازدانشگاه ها و تخصص های مختلف باشند تا با یک گروه کامل به مشکلات مردم رسیدگی شود.

هماهنگی، لازمه برجسته جهادی

مسئول هماهنگی اردوهای جهادی شهید رهنمون دانشگاه علوم پزشکی یزد در آخر عدم هماهنگی بین گروههای جهادی و نهاد های مرتبط را بسیار لازم دانست و تصریح کرد: این عدم هماهنگی علاوه بر آنکه هدر رفت وقت و هزینه اردو های جهادی را موجب می شود؛ نقش بسیاری در کاهش بازدهی این اعزام ها ودلزدگی کسانی که برای نخستین بار به اردوهای جهادی آمده اند دارد.

وی گفت: بسیارلازم است که دانشگاه ها همواره قبل از اعزام های خود هماهنگی های لازم را انجام دهند که البته این امر خوش قولی مسئولان را نیز می طلبد؛در بسیاری از موارد ما بارها درجلسه های مشترک بین شوراهای اسلامی روستاها، دهیاری و بخشداری مناطق به جمع بندی مناسب رسیده بودیم ولی در عمل کوچکترین توجهی ندیدیم.

انتهای پیام/ د




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد