Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


مگر روحانی در انتخابات پیروز نشد؟!


اگر کسی از نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت اطلاع نداشته باشد، تصور می‌کند این حسن روحانی است که شکست خورده این انتخابات بوده است!

سرو ابرکوه؛

نزدیک به یک ماه از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می‌گذرد و در این مدت، کنش و واکنش‌های حسن روحانی و حامیان وی به عنوان پیروز و منتقدان وی به عنوان مغلوب انتخابات گونه‌ای بوده که اگر کسی از نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت اطلاع نداشته باشد، تصور می‌کند این حسن روحانی است که شکست خورده این انتخابات بوده است!

اما دلیل اصلی که موجب شده، علیرغم پیروزی ظاهری روحانی در انتخابات اخیر، او از نظر اجتماعی و گفتمانی در موضع ضعف باشد و منتقدان دولت دست برتر را داشته باشند، عبارتند از: یکم عملکرد دولت در چهار سال اخیر و دوم رفتارهای انتخاباتی حسن روحانی در جریان انتخابات.

عملکرد دولت در چهار سال اخیر به گونه‌ای نبود که جای دفاعی داشته باشد و بیکاری، رکود، گرانی و... از ویژگی‌های بارز دوران چهار سال دولت یازدهم بود. شاید این سؤوال پیش بیاید که با این کارنامه پس چگونه باز هم حسن روحانی موفق شد در انتخابات پیروز شود؟ که در پاسخ باید گفت روحانی پیروزی در انتخابات را نه مدیون کارنامه چهار ساله خود، که مدیون رقیب هراسی و ارائه تصویری غیرواقعی و دروغین از رقیب و البته برخی از نابلدی‌های سیاسی رقیب است.

در رابطه با رفتار انتخاباتی روحانی نیز، اقدامات رادیکال وی و تیغ کشیدن بر روی نظام و تهمت زدن به رقیب و توسل به دروغ و فریب و تخلفات انتخاباتی گسترده و... از بارزترین فکت‌هایی است که در جریان انتخابات در رابطه با روحانی اجتماعی شد و بسیاری از مردم حالا روحانی را تحت عنوان این مشخصه‌ها می‌شناسند. این در حالی است که سرقت علمی در پایان نامه دکتری توسط روحانی، از دیگر مواردی است که دامن‌گیر او شده و شرایط سختی را برای وی ایجاد کرده است.

همه این موارد، موجب شده تا حسن روحانی علیرغم اینکه در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم توانست از نظر تعداد آراء بر رقیب غلبه کند، اما از نظر گفتمانی او پیروز انتخابات نشده و همین امر شرایط را برای او به قدری سخت کرده که منتقدان در انتقاد از دولت دست بالا را دارند و با وجود آنکه هنوز زمان زیادی از انتخابات نگذشته، اما انتقادهای کارشناسان نسبت به روحانی خیلی زود اجتماعی شده و حائل مستحکمی برای مقابله با انتقادها بین روحانی و منتقدین احساس نمی‌شود. در واقع روحانی هرچند پیروز انتخابات 29 اردیبهشت بود، اما او از نظر اخلاق، فتوت و جوانمردی بازنده انتخابات بود و در فرایند انتخابات خیلی چیزها را از دست داد.

یزدرسا

حمیدرضا زارع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد