Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

چند کلمه حرف حساب؛

هدف از برگزاری جشنواره عشایر در خاتم چیست


وقتی سخن از عشایر می شود، فقط این نیست که این مردمان سختکوش بیایند ساز دهل بزنند و ما برایشان دست بزنیم.

به گزارش سروابرکوه به نقل از طنین خاتم؛ یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره عشایر در هر منطقه ای از کشور، تبیین نقش و جایگاه روستائیان و عشایر منطقه در جذب گردشگر است ضمن اینکه امسال نیز با توجه به منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال توجه به این امر باید در سرلوحه همه کارها قرار گیرد.

شهرستان خاتم با جمعیتی در حدود 850 خانوار عشایر یکی از شهرستان های مهم عشایری استان یزد به شمار می رود که متاسفانه این ظرفیت بزرگ در استان و شهرستان به خوبی برای همه شناخته شده نیست.

فرهنگ عشایر در ابعاد فرهنگی و اقتصادی و به ‌لحاظ بکر بودن از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا‌که زندگی عشایری بسیار دشوار است و هر کسی نمی‌تواند سختی زندگی عشایری را تحمل کند.

در سال 96 چندین جشنواره عشایر در راستای ارج گذاشتن بر فرهنگ عشایر در چندین منطقه شهرستان خاتم برگزار شد که شاید به جرات بتوان گفت که آنچنان که باید انتظارات را برآورده نکرد و در نشان دادن فرهنگ این مردم زحمتکش موفق عمل نکرد.

جشنواره عشایر روستای چاه منج که قرار بود با حضور استاندار افتتاح شود بدون حضور وی برگزار شد و اینکه چرا زمانی قمی مردم عشایر را که کلی چشم انتظار دیدارش بودند را ناامید کرد و شبانه هرات را به مقصد یزد ترک کرد بماند! و عدم حضورش در این مراسم یک علامت سوال برای مردم منطقه شد؟

جشنواره امروز جدا از ایجاد یک فضای شاد برای شهروندان جلوه دیگری نداشت و بعضی از مواقع نیز با بی نظمی خاصی همراه بود.

*نشانه عشایر فقط ساز و دهل نیست

وقتی سخن از عشایر می شود، فقط این نیست که این مردمان سختکوش بیایند ساز دهل بزنند و ما برایشان دست بزنیم.

باید بگوییم فرهنگ عشایر فقط مختص به زدن ساز و دهل و رقص محلی نیست که ما در همه جشنواره ها فقط به این مورد پر و بال میدهیم و از زندگی ساده و بی آلایش آنان فاکتور گرفته ایم.

چیزی امروز در جشنواره مشاهده شد فقط اندکی از فعالیت عشایر غیور و زحمتکش آنهم در قالب برپایی چند چادر عشایری را برای بازدید کنندگان نشان داد.

جشنواره امروز جدا از اینکه در ایام فاطمیه برگزار شد و کمتر اهمیتی به این مورد شده بود آنهم با زدن آهنگ هایی خارج از عرف و فرهنگ عشایر، کمتر به مقوله زندگی عشایری پرداخته شد.

کاش مسئولین قبل از برپایی چنین مراسمات و جشنواره هایی از قبل برنامه ریزی دقیق برای شناسایی فرهنگ غنی عشایر انجام دهند تا بازدید کنندگان جدا از شنیدن ساز و دهل محلی کمی با زندگی این مردم غیور نیز آشنا شوند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد