Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیر عامل صندوق پژوهش وفناوری یزد خبر داد

15سال معافیت ‌مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان/ پرداخت 4.2میلیارد توماني تسهیلات در 9ماهه امسال


مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد از پرداخت 4.2 ميليارد تومان تسهيلات به 310 نفر از نخبگان و شركت‏‏هاي دانش بنيان استان در 9 ماهه‌ اول سال‌جاری خبر داد.

به گزارش سرو ابرکوه، حسین حکیمیان مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد  در گفت‎‎وگو با ايسنا، با اشاره به تاسيس صندوق پژوهش و فناوری یزد در سال 1383 به عنوان اولین صندوق در كشور براساس آيین‌نامه ماده 100 برنامه سوم توسعه کشور، گفت: صندوق با سرمایه اوليه 10 میلیارد‌ریال كار خود را از سال 1385 آغاز كرده و رسالت اصلی آن، حمایت از طرح‌های پژوهشی، فناوری، ایده‌های‌نو، سرمایه‏‏گذاری خطرپذیر، نخبگان و شرکت‌های ‌دانش‌بنیان است.

وي خدمات اين صندوق را شامل ارائه تسهیلات به شرکت‌ها، مشارکت در طرح‌های مورد تاييد صندوق و صدور انواع ضمانت‌نامه برای طرح‌ها و شرکت‌ها برشمرد.

وی با اشاره به این که سرمایه ‌نقدی صندوق تا پايان امسال به  پنج میلیارد تومان خواهد رسيد، خاطرنشان كرد: البته در حال حاضر 80 درصد اين سرمايه محقق شده است و باقيمانده آن نيز تا پایان سال و قبل از برگزاری مجمع، محقق خواهد شد.

به گفته حکیمیان، طرح‎‎هاي متقاضي تسهيلات باید دو شاخص توجیه فنی و توجیه اقتصادی داشته‌ باشند تا تحت حمایت صندوق قرار بگیرند.

وی تسهیلات اين صندوق را در چند فاز دسته‌بندی و در اين باره، تصريح كرد: فاز ارزان ‌قیمت شامل تسهيلات ارزان قیمت فاز اول به مبلغ 10 و ارزان قیمت فاز دوم به مبلغ  20 میلیون تومان، فاز مشارکت شامل ارائه تسهيلات مشاركتي 30، 60 و 100 میلیون توماني، ارائه تسهیلات به مشاوران تا سقف 10 ميليون تومان و کمک به اجرای قرارداد‌ها تا سقف 100 میلیون تومان و قرض‌‌الحسنه نيز تا سقف 100 میلیون تومان است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد اظهار كرد: صندوق علاوه بر اين در زمينه ‌کمک فن‏‏آفرینی نيز تسهيلات شش درصدي به شرکت‌های مستقر در پارک علم ‌و فناوری، مراکز رشد و بنیاد نخبگان اعطا مي‎‎كند.

به گفته وي، پرداخت تسهیلات مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان  داراي مجوز تا سقف 300 میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه انجام مي‎‎شود، ولي تسهيلات بيش از 300 ميليون تومان و تا سقف پنج ميليارد تومان به عنوان سرمایه‌ ثابت و یک میلیارد تومان به عنوان سرمایه‌ در گردش، با كارمزد 17 تا 22 درصد صورت مي‎‎گيرد.

وي در مورد پرداخت اين نوع تسهيلات هم متذكر شد: اين تسهيلات در سال‏‏جاري راه‎‌‎اندازي شده و صندوق يزد عاملیت منطقه جنوب‌ شرق کشور را از صندوق ‌نوآوری و ‌شکوفایی کشور اخذ كرده است .

حكيميان يكي ديگر از تسهیلات پرداختي در اين صندوق را تسهيلات معاونت ‌علمی و فن‌آوری ریاست ‌جمهوری با كارمزد نیم تا چهار درصد اعلام كرد که تا به حال از 50 تا 390 ميليون تومان پرداخت شده ‌است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد در ادامه میزان تسهیلات پرداخت شده اين صندوق در سال 92 را 4.5 میلیارد تومان ذكر كرد كه به 279 شرکت‏‏ و نخبه پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت 2.8 ميليارد تومان تسهيلات به 182 شرکت و نخبه تا پايان آذرماه سال گذشته، اين ميزان را در مدت مشابه سال جاری، تقریباً 4.2 میلیارد تومان و پرداخت شده به 310 شرکت یا فرد نخبه ذكر كرد.

حكيميان با اشاره به اين كه به دلیل متقاضی بیشتر در نیمه دوم سال، به طور معمول تسهيلات پرداختي صندوق در نيمه دوم سال بيشتر از نيمه اول سال است، ابراز اميدواري كرد كه تسهيلات پرداختي صندوق تاپایان سال‌جاری به 10میلیارد تومان نيز برسد.

وی در مورد نحوه بازپرداخت تسهيلات اين صندوق نيز ‌‌گفت: به طور معمول تسهیلات پرداختي از شش ‌ماه تا یک سال تنفس برخوردار است و پس از آن در مدت زمان دو تا حداکثر پنج سال بازپرداخت خواهند شد، ولي در طرح‏‏هاي بسیار خاص اين زمان تا هفت سال نيز قابل افزايش است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد از نظارت کارشناسان صندوق و ‌پارک علم و فناوري بر عملكرد دريافت‎‎كنندگان تسهيلات به صورت مستقیم و غیرمستقیم خبر داد و گفت: البته ميزان نظارت‏‏ها بر اساس طرح و میزان تسهیلات ارائه‌ شده متفاوت است ولي بعضاً نيز شركت‎‎هاي مذكور خود اقدام به ارائه گزارش عملكرد به صندوق مي‎‎كنند.

وی از ديگر اقدامات اين صندوق، به امضاي تفاهم‏‏نامه با چند شرکت مشاوره‎‎اي صاحب‏‏نام، به منظور ارزیابی، نظارت و تدوين طرح، براي شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت‌کننده تسهيلات، اشاره کرد

حکیمیان يكي از برنامه‌های آتي صندوق براي سال 94 را اعتبارسنجی در مورد شركت‏‏هاي دريافت‌كننده وام در جريان نظارت و بازرسي كارشناسان از عملكرد آنها ذكر كرد و گفت: براساس اين طرح تسهيلات پرداختي براساس اين رتبه‎‎بندي انجام خواهد شد و امیدواریم در سال 94 شاهد اجرايي شدن آن باشيم.

وی کمک به تامين زیرساخت‌های فناوری را ديگر سياست اين صندوق براي سال آينده خواند و در اين باره تصريح كرد: بر اين اساس، صندوق با همكاري پارك علم و فناوري يزد برای ساختن فضای فناوری شركت‎‎هاي دانش‎‎بنيان و جامعه هدف خود به آنها تسهیلات اعطا خواهد كرد.

حکیمیان با اشاره به معافيت 15 ساله شركت‎‎هاي دانش‏‏بنيان و پرداخت تسهيلات بسيار مناسب براي آنان، به آن دسته از شركت‏‏هايي كه واقعاً نیازمند حمایت هستند، توصيه كرد كه براي اخذ مجوز دانش‎‎بنيان خود از پارک علم فناوری یزد پیگیري كنند.

اين مسئول در پايان نيز با اشاره به این که ضمانت‌های صندوق نسبت به بانک‌ها راحت‌تر است، از رایزنی‌های صندوق با چند بانک به منظور معرفي افراد نيازمند تسهيلات با سقف بالاتر به آنها از سال آينده، خبر داد.

انتهای پیام/ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد