Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


افزایش 50 درصدی قیمت بنزین و فاصله دولت با واقعیت‌ها


ادعای دولت مبنی بر ایجاد اشتغال به بهانه گرانی بنزین در حالی است که نهادهای پژوهشی و رسمی کشور اعلام کرده‌اند با گرانی سوخت 480 هزار شغل از بین می‌رود.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا، افزایش 50 درصدی قیمت بنزین با واکنش‌های بسیاری همراه شده و انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است. کارشناسان امر می‌پرسند پول حاصل از این افزایش قیمت کجا می‌رود و کاربران فضای مجازی نیز با کنایه به شعار انتخاباتی حامیان روحانی، هشتگ «با روحانی تا 1500» راه انداختند و بدین شکل به این موضوع اعتراض کردند.

هرچند گفته می‌شود این افزایش قیمت مربوط به بودجه 97 است و باید در سال آینده اتفاق بیفتد اما گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر گرانی بنزین از اول دی ماه هم به گوش می‌رسد. البته دولت می‌گوید گرانی بنزین بخاطر بیکاری است و با هدف ایجاد اشتغال صورت می‌گیرد. در همین ارتباط دو روز قبل پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت: «یکی از برنامه‌های دولت برای تامین منابع برای اشتغالزایی در بودجه سال 97 افزایش قیمت بنزین و گازوئیل اعلام شده است. اما دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم چیست؟ در لایحه بودجه 97 راهکار تامین منابع برای اشتغالزایی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل عنوان شده است و مهم‌ترین دلیل آن رسیدن قیمت بنزین و گازوئیل به قیمت فوب خلیج‌فارس است. در حال حاضر شکاف زیادی بین قیمت سوخت در کشورمان با کشورهای اطراف وجود دارد. به عنوان نمونه در حالی که قیمت گازوئیل در کشورمان 300 تومان است، این قیمت در بسیاری از کشورهای اطراف 6000 تومان است و این مساله زمینه را برای افزایش قاچاق و مشکلات اینچنینی فراهم کرده است. در واقع به دولت این اجازه داده شده از محل افزایش قیمت سوخت درآمدزایی کند. بر اساس بودجه 97 قیمت بنزین لیتری 1500 و گازوئیل 400 تومان پیشنهاد شده  و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست.  این لایحه در صورت موافقت مجلس 17 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه‌ریزی شده این منابع صرف اشتغال شود.»

نکته قابل توجه اینکه دولتی که زمانی مدعی شده بود بیکاری در کشور کاهش یافته و با این ادعا برای خود رأی جمع می‌کرد، حال به بهانه بیکاری، بنزین را گران می‌کند. به راستی اگر دولت همان زمان انتخابات صادقانه به مردم می‌گفت که قرار است آن‌ها را دچار چنین وضعیتی کند، آیا باز هم با اقبال عمومی روبرو می‌شد؟!

از سوی دیگر اما ادعای دولت مبنی بر ایجاد اشتغال به بهانه گرانی بنزین در حالی است که نهادهای پژوهشی و رسمی کشور اعلام کرده‌اند با گرانی سوخت 480 هزار شغل از بین می‌رود. مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی، از وجود تناقض در طرح دولت خبر داد و اعلام کرد، افزایش قیمت انرژی می‌تواند به بیکاری ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار نفر منجر شود.

در گزارش این مرکز آمده است: «در رابطه با تبصره 18 ملاحظات و ابهامات جدی قابل طرح است چرا که ایجاد اشتغال با منابع ناشی از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی می‌تواند رفتاری متناقض در ایجاد اشتغال قلمداد شود. برخی محاسبات نشان می‌دهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع این تبصره موجب کاهش 75/0 تا یک درصدی رشد اقتصادی کشور در سال 1397 می‌شود که این کاهش رشد می‌تواند به بیکاری 360 تا 480 هزار نفر منجر شود.».

افزون بر این، ادعای دولت مبنی بر ایجاد اشتغال بر اثر گرانی حامل‌های انرژی در حالی است که یکی از نکاتی که در رابطه با عملکرد اقتصادی دولت مطرح است، عدم شفافیت درآمدهای دولت است. به عنوان مثال درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها با ابهاماتی مواجه است. به عنوان مثال اواخر سال قبل، رئیس‌کمیسیون تلفیق با ‌اشاره به درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ گفته بود: حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از این رقم به مردم بازپرداخت شده است و مابقی این مبلغ نیز به حساب خزانه واریز نشده است.

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه دولت ۵۰ هزار میلیارد از درآمد ۸۰ هزار میلیاردی یارانه‌ها در سال گذشته را هزینه خود کرد گفته بود که درآمد 80 هزار میلیارد تومانی، تنها 35 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شده و بقیه در دولت هزینه شده است. در همین راستا ما شاهد هستیم که بودجه نهاد ریاست جمهوری 300 درصد افزایش یافته و این درآمد 50 هزار میلیارد تومانی در آنجا هزینه می‌شود.

عدم صداقت با مردم، عدم توجه به ظرفیت‌ها و اسعتدادهای درونی کشور، چشم دوختن به بیرون از کشور و تکیه بر بیگانه، هزینه‌های هنگفت و ولخرجی‌های نابجا، وجود مدیران فرتوت و بی‌انگیزه، عدم اطلاع از واقعیت جامعه عواملی هستند که موجب شدند دولت کشور را به چنین اوضاعی دچار کند. دولت روحانی اگر واقع‌بینانه به مسائل کشور بنگرد و خود را از حصار کاستی‌های مذکور خارج کند، یقینا می‌تواند به اوضاع کنونی سامان دهد و دیگر نیاز نخواهد داشت که مثلا قیمت بنزین را 50 درصد گران کند تا به قول خودش با بیکاری مبارزه کند!

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد