Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس:

افزایش تعداد نمایندگان هنوز در دستور کار صحن مجلس نیست


نماینده مردم میبد و تفت در مجلس گفت: در مجلس، همه نمایندگان مخصوصا در مجامع نمایندگان استان‌ها، به دنبال گرفتن تعداد سهمیه نمایندگی بیشتری برای استان‌شان هستند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: موضوع اضافه شدن دو نماینده به استان یزد موضوع جدی است و مورد مطالبه مجمع نمایندگان استان بوده و هر چهار نماینده استان در قالب مجمع نمایندگان بخاطر گستردگی جغرافیایی استان و وضعیت جمعیتی و شاخص‌های دیگری که برای اضافه کردن نماینده لحاظ می‌شود، پیگیر این موضوع بوده‌اند که به استان یزد دو نماینده اضافه شود.

کمال دهقانی فیروزآبادی افزود: طبق قانون اساسی هم پیش‌بینی شده که هر 10 سال یک بار این شاخص‌ها بررسی شود و اگر از نظر جمعیتی لازم بود اصلاح حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: اما در کشور ما شاید بیش از 20 سال است که این موضوع در مجلس طرح نشده و لذا در حال حاضر موضوع اضافه شدن تقریبا 40 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس فعلی می‌تواند موضوع بحث باشد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اما اینکه به کجاها و کدام استان‌ها و چه تعداد نماینده تعلق بگیرد، باید در کمیسیون تخصصی شوراها و سپس در صحن علنی مجلس مطرح بشود.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: هم دیدگاه نمایندگان در این موضوع مهم است و هم قبل از آن دولت لایحه‌ای را به مجلس می‌دهد که این لایحه دولت کارشناسی شده است. یعنی از طریق فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و ساختار کارشناسی وزرات کشور با رعایت همه ملاحظات و مسائل جمعیتی و جغرافیایی لایحه‌ای تنظیم شده و به مجلس فرستاده شده است.

وی تصریح کرد: طبیعی است در مجلس اگر بخواهد با نظر نمایندگان چنین اتفاقی بیفتد هر نماینده‌ای دوست دارد که تعداد نمایندگان حوزه‌اش و استانش بیشتر شود و احیانا برخی از حوزه‌های انتخابیه که سه، چهار و پنج شهرستان را شامل می‌شوند تلاش خواهند کرد که نمایندگانی را برای حوزه خودشان بگیرند.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس عنوان کرد: با این همه، این یک واقعیتی است که در مجلس، همه نمایندگان مخصوصا در مجامع نمایندگان استان‌ها، به دنبال گرفتن تعداد سهمیه نمایندگی بیشتری برای استان‌شان هستند.

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: به نظر ما بهترین اقدام، کار کارشناسی است که دولت انجام بدهد؛ چون بدنه کارشناسی دولت در این زمینه قوی است. بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و خود وزارت کشور اشراف دارند و ضعف‌هایی را هم که در این زمینه وجود دارد آن ها بهتر می‌دانند.

وی تأکید کرد: لایحه‌ای که دولت می‌دهد بر اساس همه شاخصه‌هایی که قانون اساسی تعیین کرده و همچنین مقررات موجود، به کمیسیون شوراها می‌رود و نهایتا وارد صحن علنی مجلس می‌شود و عمدتا اعتماد نمایندگان هم بیشتر به لایحه دولت خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح در انتخابات سال آینده اجرایی خواهد شد یا نه، گفت: این موضوع باید در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد و موضوع پرتنش و پربحث وجدلی خواهد بود و به این راحتی اتفاق نخواهد افتاد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره با تلاش نمایندگان استان‌ها برای اضافه کردن نماینده به حوزه‌های انتخابی خود، افزود: موافقین و مخالفین به صورت گسترده خواهند بود مخصوصا حوزه به حوزه. چون هر حوزه‌ای می‌خواهد تعداد نمایندگان بیشتری داشته باشد طبیعی است که بحث زیاد باشد.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه این موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد وجود دارد، یادآور شد: ضمن اینکه بحث دیگری هم که از قبل مطرح بوده و بحث ملی است و این است که بجای اینکه هر شهرستان یا دو شهرستان یک نماینده داشته باشد، به طور کلی یک استان، یک حوزه انتخابیه بشود.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس اضافه کرد: مثلا استان یزد یک حوزه انتخابیه باشد با چهار یا پنج یا شش نماینده و فارغ از هر منطقه‌ای، این چند نفر در سطح استان یزد رأی بیاورند و وارد مجلس شوند. این بحث مطرح است که باید دید صحن علنی مجلس در این رابطه چه نظری خواهند داشت.

دهقانی خاطرنشان کرد: نکته مثبت این طرح این است که نمایندگان بیشتر به مسائل ملی خواهند پرداخت و مسائل قانون‌گذاری را انجام خواهند داد تا اینکه فقط هم وغم‌شان مسائل منطقه‌ای و حوزه انتخابیه خودشان باشد که در مواردی حتی با مسائل و منافع ملی و مسائل عموم کشور هم تضاد دارد.

وی گفت: این بحثی است که از قبل مورد نظر مجلس بوده است. البته این موضوعات تا لحظه‌ای که در صحن علنی مجلس مطرح نشود، درباره آن‌ها نمی‌توان پیش‌داوری کرد و هیچ‌کدام از این دو موضوع هنوز در دستور کار در صحن علنی مجلس قرار نگرفته است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد