Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/

آیا نظام بانکی ما به جنگ باخدا برخاسته است؟


مدیر کل سابق استانداری یزد نوشت: اقتصاد کشور ما دارای بیماری مزمن و کشنده‌ای بنام بانک‌ می‌باشد، برای درک عمق فاجعه، مطالعه آمارهای تکان دهنده این بیماری، قابل توجه است.

به گزارش سرو ابرکوه، دکتر مهران فاطمی جغرافی دان و مدیر کل سابق حوزه استانداری یزد در یادداشتی به ابرنیوز با عنوان :" آیا نظام بانکی ما به جنگ  باخدا برخاسته است؟ "نوشت:

– اقتصاد کشور ما دارای بیماری مزمن و کشنده‌ای بنام بانک‌ می‌باشد. بانک یک تجربه غربی و وارداتی است که متاسفانه همه‌ی مزیت‌ها و همه‌ی خوبی‌های آن وارد کشور نشده است ولی عمده‌ی مسائل و مشکلات آن وارد نظام اقتصادی شده است، برای درک عمق فاجعه، به آمارهای تکان دهنده زیرنگاهی بفرمایید:

— هر سازمان و هر موسسه‌ی توانمند در ایران صاحب یک بانک اختصاصی است. بانک‌هایی که همگی در جهت سودآوری ناگزیر به روی‌آوری به بازار سوداگری و تخریب تولید هستند!

— در جهان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر ، بین ۹- ۱۲ شعبه بانکی وجود داشته درحالیکه در همین مدت در ایران بین ۲۵- ۳۰ شعبه، یعنی بین ۲ تا ۳.۵ برابر استاندارد و میانگین جهانی شعبه‌ی بانکی وجود داشته است!

—  در ایران با ازاء هر یک میلیارد دلار سپرده، ۶۷ شعبه‌ی بانکی وجود دارد. در حالیکه این تعداد در انگلستان برابر با ۸، در نروژ برابر با ۴، در کانادا برابر با ۴ و در ژاپن برابر با ۲ شعبه است!

— در تمامی کشورهای پیشرفته، با افزایش سیستم بانکداری الکترونیکی تعداد شعب بانکی کاهش می‌یابد ولی در ایران همزمان با افزایش این سیستم شاهد افزایش شعب بانکی هستیم!

— حجم معوقات بانکی در ایران منحصر به‌فرد است. به‌گونه‌ای که میزان معوقات بانکی حدود ۴ برابر ( براساس اعلام ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقه‌ی بانکی) مالیات ماخوذه سالیانه در کل کشور است و در مقایسه ای دیگر ، بدهی‌های بانکی معوقه ایران ۴ برابر استاندارد جهانی بوده و بیش از ۱۲ برابر مبلغ دلارهای بلوکه‌شده‌ی ایران در توافق ژنو (۴.۲ میلیارد دلار) می‌باشد و ۹۰ درصد این معوقات مربوط به بخشهای غیر تولیدی است!

— بازدهی بانک‌های ایرانی در بورس در بعضی از موارد به ۸۰% می رسد درحالیکه در کشورهای غربی که دارای اقتصاد سالم هستند، این رقم هیچگاه به ۱۰% نمی‌رسد!

— در ایران نسبت سود خالص سالیانه به سرمایه گاها به ۹۰% می‌رسد ولی در کشورهای غربی این رقم همواره از ۱۵% کمتر می‌باشد!

— بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان سپرده‌ی مردم در بانک‌ها تحت عنوان قرض‌الحسنه حدودا ۲۰ برابر میزان قرض‌الحسنه پرداختی بانک‌ها به مردم می‌باشد!

— حدود ۲۵ درصد نقدینگی کشور در دست ۱۷۰ – ۱۸۰  نفر قرار دارد. این آمار ، بیانگر این واقعیت است که ۲۵ درصد نرخ تورم جامعه ناشی از رفتار غیر‌اقتصادی معدود کسانی است که باعث بیماری و آلودگی اقتصاد کشور شده‌اند!

— براستی بانک‌های ایرانی در کجا و در چه مواردی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این میزان سود می‌برند؟ آن‌هم در شرایطی که تولید در حالت رکود قرار گرفته و صنعت دارای رشد منفی است؟!

— سود کلان بانک‌های تجاری دولتی، غیردولتی و خصوصی در ایران بر کسی پوشیده نیست، سوال این‌ است که بانک‌ها چقدر مالیات می‌دهند؟!

— وقتی‌که یک بانک خصوصی در مدت کوتاه چندین‌ساله  قادر می‌شود که سرمایه‌ی خود را به‌دلیل استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف از پول مردم افزایش دهد و هنگامی‌که بازدهی بانک‌های خصوصی چندین برابر بازدهی بنگاه‌های تولیدی است و بیش از ۷۰% از ارزش‌افزوده‌ی نظام تولید نصیب بانک می‌شود ، این درد اقتصادی همواره بی‌درمان بوده و هیچ‌گاه مداوا نخواهد شد و به‌جرأت می‌توان گفت که ایران تنها کشوری است که بهشت بانک‌های خصوصی است!

— بانک‌ها از سپرده‌ها و پول مردم استفاده می‌کنند و با شیوه‌های غیرمتعارف به انباشت سود دست می‌زنند. در نتیجه این انباشت سود، تورم در جامعه افزایش می‌یابد و این تورم به‌همان مردمی که سپرده‌گذاری نموده‌اند، برمی‌گردد. در نتیجه مردمی که باعث سودآوری بانک‌ها شده‌اند، خود قربانی پول خود می‌شوند!

— دولت یازدهم در حالی تدوین منشور حقوق شهروندی را (که چیزی فراتر از اصول مربوط در قانون اساسی و سایر قوانین عادی کشور نیست و تقریبا هیچ کس درباره هیچ بخش آن نه تردید دارد و نه بی اطلاع است) در اولویت خود قرار داد که اصلاح قانون بانکداری کشور از سال ۶۸ زمین مانده است و متاسفانه دولتهای قبلی نیزبی توجهی نمودند!

— اما سوال این است: اگر حقوق شهروندی مهم است، آیا نباید اصلاح نظام بانکی کشور در دستور اول قرار می گرفت؟! بانکی که همه مردم  بدون استثناء با آن درگیر هستند و به اذعان همه کارشناسان اقتصادی عامل اصلی و مستقیم بیش از ۵۰ درصد از مشکلات اقتصادی و معیشتی شهروندان است؟!

—  اگربر اساس آیات وحی الهی ربا دادن و گرفتن جنگ با خداست! آیا نظام بانکی ما تمام قد به جنگ با خدا برنخاسته است؟ و تولید و اخلاق را به مسلخ نبرده و فساد را نهادینه ننموده است؟!!!

انتهای پیام / ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد