Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گزارش میدانی/وضعیت بازار و نحوه خرید مردم ابرکوه در آستانه شب یلدا؛

بازارها حساب و کتاب ندارد/ حضور مردم در بازار از 100 درصد به یک رسیده است/ وضعیت خرید، خراب است/ انواع قیمت هندوانه شب یلدا


با نزدیک شدن به شب یلدا، بد نیست شما نیز در این گزارش با ما همراه شوید، تا در میان مردم شهر برویم و نظرات آنان را در رابطه با وضعیت بازارها و نحوه خریدشان جویا شویم.

به گزارش سرو ابرکوه، «شب یَلدا» یا «شب چلّه»؛ طولانی ترین شب سال و یکی از کهن‌ترین سنت های ایرانیان است. معمولا رسم می باشد کوچکترها به منزل بزرگ خانواده رفته و این شب را با شادی و سرور بگذرانند.


خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً انواع آجیل و میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا کرده و در کنار هم صرف می‌کنند.


با نزدیک شدن به شب یلدا، بد نیست شما نیز در این گزارش با ما همراه شوید، تا در میان مردم شهر برویم و نظرات آنان را در رابطه با وضعیت بازارها و نحوه خریدشان جویا شویم.

 


بازارها حساب و کتاب ندارد/ تغییر قیمت گوجه از 500 به 58000 تومان/ دولت قیمت ها را کنترل کند
علی خیراتی یکی از همشهریان در حال خرید، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، در خصوص وضعیت بازار و مقدار تقاضا، گفت: قطعا تغییر قیمت ها بر روی میزان خرید مردم تأثیر داشته و باعث کاهش تقاضا شده است. مثلا قیمت هندوانه از 1000 تا 3000 تومان در هر مغازه ای متفاوت می باشد و یا مدتی پیش گوجه را کیلویی 500 تومان می خریدیم، ولی امروز با همان کیفیت مجبوریم کیلویی 5 هزار و 800 تومان خریداری کنیم. 


خیراتی افزود: خوب مسلما با این وضعیت قیمت ها، دیگر کسی همچون گذشته خرید نمی کند. بازارهای امروز، بازار رقابت است و هیچ حساب و کتابی هم ندارد، هیچ نظارتی بر روی قیمت ها نیست. این وظیفه دولت است که قیمت را در بازارها کنترل و مدیریت کرده و از گرانفروشی و سودجویی دلالان جلوگیری کند.

 


وضعیت خرید وخیم است
احمدی فروشنده میوه می گوید: قدرت خرید مردم نسبت به گذشته بسیار پائین آمده و مشتری ها خیلی کمتر شده اند. هر چند میوه و سبزیجات از مایحتاج های ضروری زندگی است و باید نسبت به دیگر اصناف بهتر باشد، ولی وضعیت خرید در همین مورد هم بسیار وخیم است.

 


مسئولین دولتی و اداره بازرگانی نظارت بیشتری داشته باشند
آقای بهرامی هم که در یکی از مغازه های ابرکوه در حال خرید بود، گفت: خرید مردم در هر زمینه ای، به علت افزایش قیمت و تورم، کم شده است. قیمت اجناس یکسان از یک مغازه تا مغازه دیگر بسیار متفاوت است. لذا مسئولین دولتی و به ویژه اداره بازرگانی باید بر این تغییر قیمت ها نظارت بیشتری داشته باشند.


وی بیان کرد: حتی این روزها قیمت هندوانه از هزار و 500 تومان تا 4 هزار تومان در جاهای مختلف، تغییر داشته است. چاره ای نیست جز اینکه مقدار خرید و تقاضا را کاهش دهیم حتی اگر مواد لازم و ضروری زندگی باشد.


بهرامی اضافه کرد: حتی بعضی افراد برای تهیه مایحتاج ضروری خود، که در روستاها وجود ندارد، علاوه بر قیمت بالای اجناس مجبور هستند، هزینه هایی همچون رفت و آمد، از روستاها تا مرکز شهر را، نیز متحمل شوند.


خانم فلاح زاده همسر بهرامی در ادامه صحبت های همسرش گفت: قبلا وضعیت خرید بهتر بود، ولی در حال حاضر بخاطر افزایش قیمت ها، فقط در مواقع ضروری، خرید می کنیم. انصافا فروشندگان باید در تعیین قیمت ها وجدان خود را قاضی قرار دهند، تا اینقدر شاهد تغییر قیمت ها نباشیم.

 


حضور مردم در بازار از 100 درصد به یک رسیده است
محمود صالحی زاده یکی دیگر از فروشندگان شهرستانی می گوید: می توان گفت حضور مردم در بازارها برای خرید از 100 درصد به یک رسیده و مشتری بسیار کم شده است. اجناس به میزان کافی و با کیفیت وجود دارد، اما مردم مثل سابق قدرت خرید ندارند.

 


وضعیت خرید خراب است
حسین دهقان با نشان دادن خریدهایی که در دست داشت، گفت: وضعیت خرید بسیار خراب است و قیمت ها از این مغازه تا آن مغازه به صورت قابل توجهی تغییر می کند. این تغییر به هیچ وجه در راستای تغییر کیفیت نیست. یعنی در بعضی مغازه ها کیفیت اجناس از دیگر مغازه پایین تر، اما قیمت آن بیشتر است.


وی با صراحت ادامه داد: محصولی مانند هویج در یک مغازه هر کیلو 1000 تومان و در مغازه ای دیگر، هر کیلو هزار و 600 تومان است؛ اما دریغ از اینکه هیچ گونه نظارتی بر این قیمت ها نمی شود.

 


پایین بودن درآمدها، علت کاهش قدرت خرید مردم است
حسن اکرمی یکی دیگر از میوه فروش های ابرکوهی عنوان کرد: وضعیت بازارها نسبت به گذشته سنگین تر شده است. تعداد مشتری ها کاهشی نداشته است. زیرا تغذیه مردم تعطیل شدنی نیست، اما وضعیت خرید آنان بسیار متفاوت می باشد. مثلا کسی که در گذشته به صورت جعبه ای خرید می کرد، امروز از هر میوه، کیلویی خرید می کند.


اکرمی افزود: این وضعیت بخاطر کم بودن محصولات نیست. اتفاقا برعکس گذشته چون کشت باغات به صورت قطره ای انجام می شود، با فراوانی محصولات روبرو هستیم. مثلا مرکباتی مانند لیمو در مقایسه با پارسال از فراوانی بیشتر و قیمت پائین تری برخوردار است.


وی تصریح کرد: می توان گفت علت اصلی پایین آمدن قدرت خرید مردم، کم بودن درآمد آن ها است؛ یعنی مخارج بیشتر از درآمد می باشد و مردم دیگر مثل سابق نمی توانند خرید کنند. 


این گزارش بخش کوچکی از ابراز نارضایتی مردم یک شهرستان، در خصوص وضعیت بازارها و قیمت گذاری ها بود. با اندکی بررسی خواهیم دید که گزارشات دیگر رسانه ها نیز، خبر از این می دهد که چنین وضعیتی در سراسر کشور حاکم می باشد.


شب یلدا نزدیک است. شبی که برای ما ایرانیان سنتی دیرینه می باشد. بیشتر از قدیم تا کنون رسم بر این بوده که در شب یلدا، اعضای خانواده دور هم جمع شوند و با خوردن هندوانه، آجیل و شیرینی، لحظات را سپری کنند.

در صورتی که با این اوضاع، خانواده هایی باشند، که در حسرت یک هندوانه شب یلدا را سپری کنند، چه کسی مسئول و پاسخگوی مردم، به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه می باشد؟


انتهای پیام/ م.ف




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد