Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

با هدف ترویج زندگی اسلامی ایرانی ایجاد شد

بوم گردی سرو کهن ابرکوه در دل روستایی در شهر ابرکوه+ تصاویر دیدنی

دو کارآفرین جوان ابرکوهی با تفکر خلاقانه خود، «بوم گردی سرو کهن ابرکوه» را با هدف احیاء سبک زندگی اسلامی در یکی از محلات قدیمی و معروف پشت آسیاب، احداث کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، جوان و فکر خلاق جوانی، در هر جامعه توسعه بخش و متحول کننده آن است و جوانان جامعه اسلامی ما، این مهارت را با حضور مبتکرانه و علمی خود به اثبات رسانده اند.

ابوالفضل امیدوار پناه و سعید رضائیان دو جوان ابرکوهی هستند که با اعتقاد به اینکه می توان با تکیه بر نیروی خرد کارآفرینی کرد، پس از اخذ مجوز رسمی از اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان، توانستند با راه اندازی اقامتگاه بوم گردی سرو کهن ابرکوه، برای خود و 4 نفر دیگر اشتغالزایی کنند.

امیدوارپناه در این خصوص، چنین بیان می کند: مدت ها پیش در مکانی به شغل بنایی مشغول بودیم و در حین کار متوجه شدیم که مسافران زیادی به ابرکوه می آیند اما مکان اقامتی مناسب و جذاب ندارند.

وی افزود: با همان توان مالی که داشتیم تصمیم گرفتیم برای مسافرانی که به شهر تاریخی ما سفر می کنند، مکانی رفاهی ایجاد کنیم، به همین دلیل محله پشت آسیاب سابق که اکنون روستای کوچکی در دل شهر نامیده می شود، را انتخاب و پس از خرید خانه های قدیمی که ویرانه هایی بودند، آنها را بازسازی و اقامتگاه بوم گردی سرو کهن ابرکوه را دایر کردیم.

این جوان کارآفرین ابرکوهی وجود مسجدی در نزدیکی اقامتگاه و بزرگ ترین اثر طبیعی کشور یعنی سرو 4000 ساله را از مهمترین دلایل انتخاب این مکان عنوان کرد.

رضائیان در ادامه گفت: مرمت و بازسازی این اقامتگاه مدت 5 ماه طول کشید و هزینه ای بالغ بر 200 میلیون تومان برای راه اندازی آن صرف شد.

وی بیان کرد: حیاط این بوم گردی، ساختمان و 9 اتاق آن با نما و امکاناتی سنتی ساخته شده است. سرویس دهی و پذیرایی مسافران هم به صورت پخت نان محلی، غذای محلی ابرکوهی، پخت آش و... انجام می شود. برپایی نمایشگاهی کوچک از وسایل و ابزار قدیم و مردم شناسی در این فضا، بازدیدکنندگان و مسافران را با فرهنگ ابرکوه آشنا می کند.

رضائیان ما را متوجه جذابیت های این اثر کرد و گفت: اتاق ها به صورت کاهگلی و سقف آن به دو صورت هلالی و چوبی ساخته شده تا مسافر سکونت در هر دو شکل اتاق را تجربه کند و وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز سنتی است.

امیدوارپناه در تکمیل سخنان دوستش عنوان کرد: 5 فروردین همزمان با ورود مسافران نوروزی به شهرستان کار خود را به صورت غیر رسمی آغاز کردیم و به لطف الهی با استقبال توریست ها و مسافران ایرانی مواجه شدیم. تورهای مختلف از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک، اسلوانی و... داشتیم، اما حضور مسافران ایرانی جلوه دیگری به این اقامتگاه داده است.

وی از افتتاح رسمی این اثر در روزهای آینده خبر داد و افزود:  تعداد 50 مسافر خارجی و 200 مسافر ایرانی تاکنون به جای حضور در هتل ها، در این محل اقامت داشته اند و بیش از 2000 نفر نیز بازدید از این اثر را در اولویت برنامه مسافرتی خود قرار دادند.

رضائیان در تبیین هدف خود گفت: مردم با حضور در این مکان، با سبک زندگی اسلامی- ایرانی در 50 سال قبلِ ابرکوه آشنا می شوند و این زمان را از نزدیک تجربه می کنند. همسهریان عزیز نیز می توانند هر روز از ساعت 7 صبح تا 21 شب از این مکان بازدید کنند.

این دو جوان به تلاش های خود در احداث «خانه قیومی» که یکی دیگر از اقامتگاه های بوم گردی است اشاره و بیان کردند: در احداث خانه قیومی تلاش های فراوانی کردیم اما متاسفانه این مکان به متولیان غیربومی سپرده شد.

مجاهد کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه گفت: تا کنون در شهرستان تعداد 4 مجوز برای بوم گردی قلعه تیزک، باباحسن در کوچه خانه صولت، سالار محله درب قلعه و سرو کهن ابرکوه در نزدیکی درخت سرو صادر شده است.

کرباسی افزود: همچنین مجوز سفره خانه سنتی، رستوران سنتی و باغ رستوران صادر و مجوز 2 نفر دیگر جهت راه اندازی بوم گردی در دست اقدام و پیگیری می باشد.

گفتنی است اطلاعات بیشتر درباره اقامتگاه سرو کهن ابرکوه را می توانید در آدرس زیر مشاهده کنید:
Boomgardi.sarv.blogfa.com

انتهای پیام/ ک

رای شما
میانگین (8 آرا)
The average rating is 4.75 stars out of 5.