Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای خبری در سال ۹۶؛

تلخ و شیرین‌هایی که گذشت


در سال ۹۶ خبرهای متفاوتی از گوشه‌ و کنار کشور منتشر شد که مهم‌ترین رویدادهای آن را مرور می‌کنیم.

به گزارش یزدرسا، دوازده ماه سال 1396 با همه تلخی‌ها و اتفاقات خوب و بدش در عالم سیاست به پایان رسید و جای خود را به سالی دیگر داد.

در این سال، هم خبرهای تلخ و ناگوار شنیدیم، هم خبرهای خوب. روزهایی بودند که از ته دل شاد بودیم و خندیدیم و روزهایی هم روزگار وادارمان کرد که از فرط درد و اندوه، اشک بریزیم.

در این سال، خبرهای متفاوتی از جنس سیاست منتشر شد که به مرور  و بازخوانی این رویدادها در سال 95 می‌پردازیم:

** سال 96؛ اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال

اولین روز سال 96 با پیام نوروزی امام خامنه‌ای آغاز شد که طبق چند سال گذشته ایشان در پیام نوروزی خود سال 96 را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید ــ اشتغال» نامگذاری کردند و از مسئولان نیز خواستند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید بر «اقدام و عمل» در نامگذاری سال 96 و انجام کارهای خوبی که مسئولین گزارش آن را داده‌اند، گفتند: البته فاصله زیادی میان کارهای انجام‌شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد و آمارهای مثبت و منفی را باید در مجموع مشاهده کرد.

ایشان توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال به‌ویژه اشتغال جوانان.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، بر اساس همین ضرورت، سال 96 را «اقتصاد مقاومتی: تولید ــ اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولین و موجب پدید آمدن موفقیتهای چشمگیر و محسوس است و مسئولین باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1396، دستاوردهای دولت در عرصه مهار تورم، رشد اقتصادی و اشتغال را در سال 95، در مقایسه با 25 سال گذشته بی‌نظیر خواند و با بیان اینکه "برای ایرانی سربلند، باید کنار یکدیگر باشیم"، تأکید کرد: سال جدید، سال پیشرفت بیشتر برای ملت عزیز و اشتغال بیشتر برای جوانان ما خواهد بود.

** انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا

یکی از رویدادهای مهم سال 96 برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در 29 اردیبهشت 96 بود. 

ثبت‌نام از کاندیداهای این انتخابات از 30 اسفند 95 آغاز شد و تا 6 فروردین 96 ادامه یافت که در این مدت مجموعاً 287 هزار نفر در این انتخابات ثبت‌نام کردند.

در انتخابات شورای شهر تهران، تمام 21 عضو اصلاح‌طلب لیست امید به شورا راه یافتند و کار خود را از اول شهریورماه 96 آغاز کردند.

در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم نیز محمدعلی نجفی نامزد نهایی شهرداری تهران با رأی تمامی اعضای شورای شهر، به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

**  تهاجم نظامی آمریکا به سوریه

حمله هوایی آمریکا به سوریه/ شلیک 59 موشک به حمص/ پس از حمله موشکی آمریکا، داعش عملیات خود بهءسوی تدمر را آغاز کرد/ آمریکا با چه موشکی به سوریه حمله کرد؟/59 تاماهاک 3 میلیون دلاری

فروردین 96 رسانه‌های آمریکا اعلام کردند دونالد ترامپ دستور حمله به سوریه را صادر کرد. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات پنتاگون خبر دادند، این حمله از روی عرشه دو ناو جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» انجام شد. هدف از این حمله موشکی، پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص بوده است.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات نظامی، آمار مختلفی از تعداد موشک‌های کروز شلیک‌شده به‌سمت این پایگاه می‌دهند که عددها بین 43 تا 70 موشک در تغییر است. همچنین پنتاگون اعلام کرد که در این حملات، باند و مخازن سوخت فرودگاه و همچنین جنگنده‌های موجود در آشیانه‌های فرودگاه نظامی الشعیرات هدف قرار گرفته است.

روسیه نیز در بیانیه‌ای، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص را نقض قوانین بین‌المللی اعلام کرد.

مقام معظم رهبری نیز در واکنش به این تهاجم نظامی آمریکا اعلام کردند: کاری که آمریکایی‌ها کردند، اشتباه و خطایی راهبردی است و آنها در حال تکرار خطای گذشتگان خود هستند. مسئولان قبلی آمریکا داعش را به‌وجود آوردند یا به آن کمک کردند و مسئولان کنونی نیز در حال تقویت داعش یا گروهی نظیر آن هستند.

** ثبت‌نام قطعی 1636 داوطلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم

اردیبهشت 96 دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان برگزار شد. در مدت ثبت‌نام حضور در این انتخابات، 1636 نفر ثبت‌نام کردند. در نهایت هم شورای نگهبان در اجرای ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدهایی که صلاحیت آنها مورد تأیید این شورا  قرار گرفته را اعلام کرد که براساس آن «سید مصطفی آقامیرسلیم»، «اسحاق جهانگیری»، «حسن روحانی»، «سیدابراهیم رئیسی ساداتی»، «محمدباقر قالیباف» و «سیدمصطفی هاشمی‌طبا»، 6 نامزد نهایی این انتخابات شدند.

گرچه در هفته آخر منتهی به این انتخابات محمدباقر قالیباف نامزد مورد حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد و تأکید کرد "همه توان خود را برای پیروزی سیدابراهیم رئیسی بر "دولت ناکارآمد و ناتوان" به کار خواهد بست". اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در دولت یازدهم نیز نامزد دیگری بود که از حضور در انتخابات انصراف داد. وی به نفع حسن روحانی انصراف داد. گرچه از لحظه ثبت‌نام جهانگیری در این دوره از انتخابات، برخی معتقد بودند وی کاندیدای پوششی است و برای کمک به حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی وارد گوی رقابت شده است. 

** انفجار معدن زغال سنگ یورت و اعتراض کارگران به روحانی

اردیبهشت 96، حادثه ناگواری در معدن زغال سنگ یورت در استان گلستان رخ داد که بر اثر آن 43 معدنچی جان باختند. آبان‌ماه 96، رئیس کل دادگستری استان گلستان اعلام کرد براساس جمع‌بندی گزارش کمیته حقیقت‌یاب، مقصر حادثه کارفرما بوده است. این معدنچیان در عمق 1300 متری در فضای مملو از گاز مونو اکسیدکربن و متان گرفتار شده بودند.

5 روز بعد از این انفجار، زمانی که حسن روحانی در معدن یورت گلستان حضور یافت، معدنچیان که از وضعیت پیگیری مطالبتشان توسط دولت گله‌مند بودند با شعارهای انتقادی اعتراض خود را به رئیس جمهور نشان دادند. شدت اعتراضات به حدی بود که روحانی مجبور به ترک معدن شد.

البته اعتراض کارگران به روحانی هفته قبل از آن هم اتفاق افتاده بود. یعنی در مراسم روز جهانی کارگر در تهران که کارگران تهرانی اعتراض شدید خود به دولت را با سر دادن شعارهایی از قبیل «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز زندگی کارگر رو به فناست امروز» به روحانی نشان دادند.

** روحانی دوباره رئیس‌جمهور شد

30 اردیبهشت 96، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور از پایان شمارش آرای انتخابات در کشور خبر داد و اعلام کرد: از مجموع 41220131 رأی اخذشده، حجت‌الاسلام حسن روحانی با کسب 23549616 رأی رئیس‌جمهور منتخب شد.

روحانی در این دوره از انتخابات با کسب 57 درصد آرا رئیس جمهور شد.

** سفر ترامپ به عربستان و امضای توافق تسلیحاتی

اواخر اردیبهشت 96 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور آمریکا به عربستان رفت. این سفر حاشیه‌ها و اظهارنظرهای بسیاری با خود داشت که حضور بی حجاب ملانیا و ایوانکا ترامپ، همسر و دختر رئیس جمهوری آمریکا در عربستان از جمله حواشی این سفر بود و سوژه رسانه‌های بین‌المللی شد.

در آن ایام «سی اِس اِن بی سی» در گزارشی به نقل از کاخ سفید اعلام کرد در جریان سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی قراردادی به ارزش حدوداً 110 میلیارد دلار به امضاء رسیده است. این توافق  که بخشی از آن به ارزش 350 میلیارد دلار است برای مدت 10 سال بوده و بخش 110 میلیارد دلاری آن به صورت آنی و در جریان همین سفر عملیاتی خواهد شد.

همچنین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز در مورد سفر دونالد ترامپ به عربستان گفته بود که این سفر گامی مهمی در راستای مقابله با تلاش‌های ایران برای قدرت‌گیری در منطقه است.

چند روز بعد این سفر جنجالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با پرواز وی از عربستان به سرزمین‌های اشغالی پایان یافت.

** علی لاریجانی برای دهمین بار رئیس مجلس شد

خرداد 96 علی لاریجانی که 9 سال پیاپی ریاست قوه مقننه را برعهده داشت، برای دهمین بار رئیس مجلس شد. مسعود پزشکیان و علی مطهری نیز برای دومین بار و به‌مدت یک سال دیگر به‌عنوان نواب اول و دوم مجلس دهم انتخاب شدند.

** حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره)

چهارشنبه 17 خرداد 96، حدود ساعت 10 و 30 دقیقه صبح، دو گروه تروریستی در اقدامی غافلگیرکننده دو نقطه مهم و حساس کشور یعنی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل را مورد حمله تروریستی قرار دادند.

در جریان این عملیات‌های تروریستی ابتدا یک گروه تروریستی از درب مراجعه‌کنندگان مردمی، وارد مجلس شدند. گروه دوم نیز حدود ساعت 10:40 دقیقه همان روز وارد حرم امام خمینی (ره) شدند.

این افراد با به رگبار بستن مردم، 17 نفر را به شهادت رساندند و 46 تن دیگر را زخمی کردند. داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. 5 تروریست این حملات نیز کشته شدند.

** سیلی محکم «موشکی» ایران به تروریست‌ها در سوریه/ سپاه انتقام گرفت

حدود 10 روز بعد از حمله تروریستی عوامل داعش به مجلس و حرم امام راحل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی تروریست های تکفیری در دیرالزور سوریه، عاملین جنایت تروریستی تهران را مجازات کرد.

در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استانهای کرمانشاه و کردستان، تروریستهای تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد و به کشته شدن تعداد قابل توجهی از تروریست‌های تکفیری و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاحهای آنها منجر شد.

سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیام این اقدام انقلابی و مجازات گونه کاملاً روشن است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست های تکفیری و حامیان منطقه ای و فرامنطقه‌ای آنان هشدار می‌دهد، در صورت تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران، خشم انقلابی و شعله‌های آتش انتقام پاسداران انقلاب، عاملین و مسببان آن را در بر خواهد گرفت و جنایتکاران را به جهنم رهنمون می سازد.

** «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد شد

تیرماه 96، فرهاد رهبر برای ریاست دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد و پس از تصویب انتصاب فرهاد رهبر از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی فرهاد رهبر را به عنوان رئیس این دانشگاه منصوب کرد.

** امام خامنه‌ای حجت‌الاسلام روحانی را به ریاست‌جمهوری منصوب کردند

12 مردادماه 96 رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت‌الاسلام روحانی را به ریاست‌جمهوری منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم، انتخابات پرشور و رأی بالای شخصیتِ منتخب را نشانه تحکیم جمهوریت نظام خواندند و با تأکید بر اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، به رئیس‌جمهور توصیه کردند که همت خود را متوجه استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب و تقویت وحدت و عزّت ملّی، و توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم کشور و صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی نماید.

** تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم در مجلس دهم

14 مردادماه نیز مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور دوازدهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در مقابل نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد.

در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی و مقامات و هیئت‌هایی از بیش از 90 کشور حضور داشتند.

** #سلفی_حقارت

یکی از خبرهای پر سر و صدا در سال 96 مربوط به انتشار تصاویری از سلفی گرفتن نماینده‌های مجلس با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که واکنش‌های بسیاری را به‌دنبال داشت.

این تصاویر از مراسم تحلیف حجت‌الاسلام حسن روحانی در صحن بهارستان، ثبت شده بود که نشان می‌داد که جمعی از نمایندگان مجلس غالبا نمایندگان دور اولی و از اعضای فراکسیون امید بودند، تلاش می‌کنند از خود و موگرینی سلفی بگیرند. حتی جمعی از آنها از قشقاوی معاون امور کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه می‌خواستند تا تصویری از آنها و فدریکا موگرینی را ثبت کند.

این اقدام برخی از نمایندگان مجلس واکنش‌های بسیاری از شخصیت‌ها، هنرمندان و مردم را به‌همراه داشت به‌صورتی که از انتقاداتی با هشتک‌های #سلفی_تحقیر، #سلفی_موگرینی، #سلفی_حقارت و... در فضای مجازی منتشر شد.

** رای اعتماد به کابینه دوازدهم

اواخر مرداد 96 حجت‌الاسلام حسن روحانی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. رئیس‌ دولت دوازدهم در حالی به لیست وزرای خود را به مجلس داد که با ابقای 9 وزیر دولت یازدهم خود، تصمیم به تغییر 9 وزیر گرفت. 

مجلس نیز پس از  5 روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نهایت به 16 وزیر پیشنهادی اعتماد کردند و تنها به حبیب‌الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو رأی اعتماد ندادند.

روحانی چند روز بعد در احکامی جداگانه ورزای خود را منصوب کرد که براساس آن، محمدجواد آذری‌جهرمی به‌ عنوان «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»، علی ربیعی به‌عنوان «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، عباس احمد آخوندی به‌عنوان «وزیر راه و شهرسازی»، امیر سرتیپ امیر حاتمی به‌عنوان «وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، سیدمحمد بطحائی به‌عنوان «وزیر آموزش و پرورش»، سید علیرضا آوایی به‌عنوان «وزیر دادگستری»، محمد شریعتمداری به‌عنوان «وزیر صنعت، معدن و تجارت»، عبدالرضا رحمانی‌فضلی به‌عنوان «وزیر کشور»، مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان «وزیر ورزش و جوانان»، محمود حجتی نجف‌آبادی به‌عنوان «وزیر جهاد کشاورزی»، سیدعباس صالحی به‌عنوان «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، محمدجواد ظریف به‌عنوان «وزیر امور خارجه»، سیدمحمود علوی به‌عنوان «وزیر اطلاعات»، بیژن نامدار زنگنه به‌عنوان «وزیر نفت»، مسعود کرباسیان به‌عنوان «وزیر امور اقتصادی و دارایی» و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به‌عنوان «وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» منصوب شدند.

روحانی چند ماه بعد دو وزیر باقی‌مانده یعنی وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو را به مجلس معرفی کرد و وکلای ملت روز 7 آبان به منصور غلامی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم و رضا اردکانیان برای تصدی وزارت نیروی دولت دوازدهم اعتماد کردند.

** انتصابات در دولت 

حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از اینکه به عنوان رئیس دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد، در حکمی اسحاق جهانگیری را به عنوان معاول اول رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم منصوب کرد.

وی همچنین معصومه ابتکار را به‌عنوان "معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده"، لعیا جنیدی را به‌عنوان "معاون حقوقی رییس جمهور" و شهیندخت مولاوردی را به‌عنوان «دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد.

محمدباقر نوبخت هم سخنگوی دولت دوازدهم شد.

** میانمار و کشتار مسلمانان

یکی از وقایع تلخ در سال 96 کشتار مسلمانان روهینگیا به دست دولت میانمار بود. دولت میانمار چند سالی است که خشونت‎های سازمان‌یافته‌ای علیه مسلمانان این کشور دارد و تاکنون نزدیک به 4 هزار نفر از آنها را به قتل رسانده و بیش از 600 هزار نفر نیز از ترس جان خود مجبور به کوچ اجباری به کشور بنگلادش شده‌اند.

خشونت‎های ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور به حدی فاجعه‌بار بوده که حتی سازمان ملل و دیگر نهادهای به اصطلاح حقوق‌بشری اعلام کردند آنچه که اکنون در استان راخین میانمار رخ می‌دهد «پاکسازی قومی و نسل‌کشی آشکار مسلمانان میانمار» است.

**  همه‌پرسی کردستان عراق

مهرماه 96 علی‌رغم فشارهای بغداد، تهدیدهای ترکیه و ایران و هشدارهای بین‌المللی همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق برگزار شد.کمیته همه پرسی جدایی کردستان اعلام کرد که 72 درصد از واجدان شرایط، در همه پرسی استقلال کردستان مشارکت کردند و طی آن 92 درصد از مشارکت‌کنندگان به جدایی این منطقه از عراق رای دادند.

نتیجه این همه‌پرسی الزام‌آور نبود، اما به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان اجازه می‌داد بر سر جدایی این منطقه تولیدکننده نفت با بغداد و سایر کشورهای همسایه مذاکره کند.

گرچه اقلیم کردستان این همه‌پرسی را برگزار کرد اما به دلیل تحریم آن از سوی بغداد و کشورهای مجاور، در نهایت مجبور به تعلیق نتایج همه‌پرسی شد.

** زلزله کرمانشاه

21 آبان‌ماه 96 زلزله‌ای به بزرگی 7.3 در مقیاس ریشتر در استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در 32 کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد. تلفات این زلزله بسیار زیاد بود به طوریکه تعداد کشته‌ها در ایران به 574  نفر رسید. بنا بر گزارش‌ها بیش از 9 هزار نفر نیز مصدوم شدند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شد.

بر اثر این زلزله که قوی‌ترین زلزله در دهه‌های اخیر در بغداد به‌شمار می‌رود، برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شدند و مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شد. این زلزله در استان‌های انبار (غرب عراق)، اربیل و سلیمانیه و موصل (شمال عراق) احساس شد و برخی مناطق پایتخت عراق، بغداد، نجف و کربلا را نیز لرزاند.

** سال 96 سال پایان داعش

در پی پیروزی تاریخ‌ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ــ صهیونیستی در "ابوکمال" رقم خورد، 30 آبان ماه 96 سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پیامی به محضر مقام معظم رهبری رسماً پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به نامه‌‌ی سردار قاسم سلیمانی تأکید کردند: شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلک داعش نه‌فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید.

** اعتراضات دی‌ماه

دی‌ماه 96 پیرو برخی اعتراضات به مشکلات اقتصادی در شهر مشهد، برخی شهرهای دیگر نیز شاهد اعتراضاتی از این دست شد. گرچه برخی فرصت‌طلبان از این شرایط استفاده کردند و تلاش داشتند این اعتراضات را به سمت و سوی اغتشاش و آشوب سوق دهند. این افراد با سوءاستفاده از این تجمعات به اموال عمومی و دستگاه‌های خدمات‌رسان آسیب رساندند و با هدایت سردسته‌های خود چند دستگاه خودرو، سطل‌های زباله، چندین بانک و . . . را به‌ آتش کشیدند.

در این ایام گروهی مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند که شعارهایشان ناظر به مسائل اقتصادی نبود و مشابه به شعارهایی بود که در فتنه 88 سر داده شد. در شهرهای دیگر نیز از جمله برخی شهرهای استان لرستان اغتشاشات منجر به کشته‌شدن تعدادی از مردم بی‌گناه شد.

علی‌رغم تأکید گروه‌های سیاسی از جمله منتقدان دولت به ضرورت همدلی با اعتراض مردم به مسائل اقتصادی و نیز تلاش برای حل آنها، به‌نظر می‌رسید این تجمعات قصد داشت فضا را به‌سمتی پیش ببرد که اولین قربانی آن مطالبات اقتصادی مردم باشد.

13 دی نیز در شهرهای مختلف کشور راهپیمایی‌های گسترده‌ای از سوی مردم انقلابی در محکومیت اغتشاشات و بیعت دوباره مردم با انقلاب و ولایت‌فقیه برگزار شد. 

** کشتی سانچی غرق شد

حادثه کشتی نفت‌کش سانچی در اواخر دی‌ماه 96 رخ داد. در این حادثه 2 کشتی در آب‌های چین با یکدیگر برخورد کردند که بر اثر آن نفت‌کش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه عازم کره‌جنوبی بود، پس از چند روز سوختن مداوم در آتش، غرق شد. 

محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد. در این حادثه 30 خدمه ایرانی این نفت‌کش کشته شدند که پس از چند روز جستجو جسد 3 تن از آنها پیدا شد.

پس از این حادثه رئیس‌جمهور ایران دستور تشکیل کمیتهٔ ویژهٔ رسیدگیِ حادثهٔ نفتکشِ سانچی را صادر کرد و ریاست آن به عهده علی ربیعی وزیر کار قرار گرفت و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. دولت، به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانواده‌های داغدار آنها، روز دوشنبه 25 دی 96 را در ایران عزای عمومی اعلام کرد.

** سقوط هواپیمای پرواز تهران یاسوج

هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان که ساعت 8 صبح یکشنبه 29 بهمن 96 از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد یاسوج پرواز کرده بود، 50 دقیقه در حوالی سمیرم اصفهان سقوط کرد. در این حادثه تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند.

این هواپیما حامل 60 مسافر، 2 مهماندار، 2 نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بود.

** محاربه در آتش گلستان هفتم

در اسفندماه 96 گلستان هفتم منطقه پاسداران لحظات تنش‌آمیزی را سپری کرد. داستان از زمانی آغاز شد که ماموران نیروی انتظامی در 30 بهمن 96 دو نفر سارق خودوری را دستگیر کردند. پس از این اقدام برخی از اعضای خانواده یکی از دستگیرشدگان با حضور در مقابل کلانتری 102 پاسداران، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند.

پس از اینکه جنجال‌های خانواده یکی از دستگیرشدگان راه به جای نبرد، عده‌ای اخلاگر با این عنوان که یکی از افراد دستگیر شده از دراویش است، به ساختمان کلانتری و خودروی نیروی انتظامی حمله می‌کنند تا افراد دستگیر شده را فراری دهند. پس از اینکه با هوشیاری نیروی انتظامی این اقدام اخلاگران بی‌نتیجه ماند، آشوبگران با مسدودکردن خیابان‌ها و ایجاد ترافیک و با سردادن شعارهایی، سعی می‌کنند ضمن فراری دادن افراد دستگیر شده، مانع از اجرای قانون شوند که نیروی انتظامی ورود می‌کند و بساط آشوبگران را جمع می‌کند.

آشوبگران با گذشت دقایقی بار دیگر به سوی ماموران نیروی انتظامی حمله‌ور می‌شوند. حمله به ماموران ناجا که ناکام می‌ماند، این آشوبگران که تحت عنوان دراویش گنابادی خود را معرفی می‌کردند، این‌بار به خانه‌های اطراف کلانتری حمله می‌کنند و ضمن تخریب اموال عمومی، اموال ساکنان خانه‌های مردم را نیز تخریب می‌کنند که طبق گزارش‌های اولیه در جریان این حمله، ده‌ها خودروی شخصی در پارکینگ‌های مسکونی و در خیابان، مورد حمله واقع شده و تخریب می‌شود.

هم‌زمان با اقدامات اخلاگران، در خیابان‌های اطراف کلانتری 102 پاسداران فردی سوار بر یک خودرو اتوبوس به سمت نیروهای انتظامی حرکت می‌کند و وارد اجتماع آنها شده و دقیقا به شیوه عملیات‌های داعش در شهرهای اروپایی، اقدام به زیر گرفتن ماموران ناجا می‌کند که در جریان این اقدام تروریستی 2 تن از ماموران ناجا به نام‌های گروهبان امامی و گروهبان بایرامی از نیروهای کادر یگان امداد و همچنین سرباز وظیفه رضا مرادی علمدار در دم به شهادت می‌رسند. شدت برخورد خودرو با نیروهای ناجا به حدی بوده که متاسفانه سر شهید مرادی متلاشی شده است.

نیروی انتظامی به محض وقوع این حمله به شیوه داعش توسط آشوبگران، منطقه را حضور اراذل و اوباش را تحت کنترل گرفته و تعدادی از این افراد از جمله راننده اتوبوس که 3 تن از ماموران حفظ امنیت را به شهادت رسانده بود، بازداشت می‌کند.

با بازداشت تعدادی از آشوبگران، پلیس ضمن اینکه از آشوبگران می‌خواهد منطقه را ترک کرده و بیش از این دست به تخریب اموال عمومی نزند، به آنها تا ساعت 4 صبح فرصت می‌دهد که از منطقه پراکنده شوند اما آشوبگران دست از تخریب برنمی دارند و بنابر گفته برخی از ساکنان منطقه، وارد خانه‌های مردم شده و اقدام به ضرب و شتم مردم و تخریب منازل مردم می‌کنند.

متاسفانه قبل از پایان یافتن فرصت ناجا به آشوبگران، یک خودرو دیگر به همان سبک عملیات‌های داعش در اروپا، به میان نیروهای امنیتی آمده و تعداد زیادی را زیر می‌گیرد که در این ماجرا یکی از بسیجیان حاضر در منطقه به نام محمد حسین حدادیان در دم به شهادت رسیده و تعداد دیگری نیز مجروح می‌شوند.

در سوی دیگر نیز، آشوبگران، یک بسیجی دیگر را نیز گرفته و با ضربات متعدد چاقو و قمه مضروب کرده و او را نیز نهایتا به شهادت می‌رسانند.

با وقوع این اتفاقات و پایان یافتن مهلت پلیس، نیروی انتظامی با همکاری نیروهای بسیج وارد میدان شده و با بازداشت کردن حدود 300 تن از اراذل و اوباش، کارا ین غائله را پایان می‌دهند.

** تهیه طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان»

اسفند 96 جمعی از نمایندگان مجلس با تهیه طرحی 2 فوریتی خواستار تشکیل هیئتی برای بازگرداندن اموال نامشروع مقامات به بیت‌المال شدند. عنوان این طرح "طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان" بود که با امضای 188 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شده، اما تعداد امضاهای این طرح همچنان در حال افزایش است و تا پیش از پایان اسفندماه، 206 نفر این طرح را امضا کردند.

** 3 استیضاح بی‌حاصل

یکی از رویدادهای سال 96 استیضاح 3 وزیر دولت دوازدهم در اواخر سال اسفندماه بود. نمایندگان مجلس در دو روز علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کردند که در نهایت به هر سه وزیر مجددا رای اعتماد دادند.

 

تسنیم




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد