Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


تولید انار اردکان با کنترل آفت به روش هسته‌ای، 20 درصد افزایش داشت


ماه مهر و برداشت میوه‌ای که یادآور این ماه و شعر انار «مصطفی رحماندوست» و حال و هوای دبستان است. آغاز این ماه با برداشت میوه خوشمزه انار همراه شده و استان یزد نیز یکی از مهم‌ترین مراکز تولید یاقوت سیاه یعنی انار به شمار می‌رود.

به گزارش سرو ابرکوه؛ ماه مهر و برداشت میوه‌ای که یادآور این ماه و شعر انار «مصطفی رحماندوست» و حال و هوای دبستان است. آغاز این ماه با برداشت میوه خوشمزه انار همراه شده و استان یزد نیز یکی از مهم‌ترین مراکز تولید یاقوت سیاه یعنی انار به شمار می‌رود. البته نباید فراموش کرد که استان یزد با وجود اقلیم گرم و خشکی که دارد، از لحاظ کشاورزی و تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور از رتبه مناسبی برخوردار است که تولید انار نیز در این زمره قرار دارد.

«علیرضا احمدی» رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردکان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این‌باره می‌گوید: استان یزد، رتبه سوم کشور را در تولید انار دارد  و شهرستان اردکان در تولید این میوه در جایگاه هشتم در میان شهرستان‌های استان است هر چند که پیش‌بینی می‌کنیم که امسال این جایگاه ارتقاء یابد.

وی با اشاره به سطح زیر کشت انار در شهرستان اردکان، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون سطح زیرکشت انار در استان یزد، 10 هزار و 500 هکتار است که از این آمار 710 هکتار که 684 هکتار آن باغات بارور است، در شهرستان اردکان واقع شده است.

موفقیت علم نوین هسته‌ای در کنترل آفت انار اردکان

رئیس جهاد کشاورزی اردکان با اشاره به این‌که امسال شاهد سرمای بهاره در شهرستان نبوده‌ایم و این یکی از عوامل افزایش تولید انار شهرستان بوده است، اظهار می‌کند: یکی دیگر از عوامل افزایش تولید انار در سال جاری استفاده از علم نوین هسته‌ای برای کنترل آفت معروف انار یعنی «کرم گلوگاه» بوده که موفقیت‌های زیادی را در کنترل این آفت به‌دنبال داشته است.

وی اضافه می‌کند: در این طرح با استفاده از پرتوهای یون‌ساز اشعه‌ی گاما، کرم گلوگاه نر عقیم شده و از تولیدمثل آن جلوگیری می‌شود که این اقدام باعث کاهش 25 درصدی خسارت به انارهای شهرستان اردکان در سال‌جاری شده است.

برداشت 14 هزار تن انار از باغات شهرستان

این مقام مسئول با عنوان این‌که متوسط برداشت انار شهرستان اردکان در هر هکتار حدود 14 هزار و 500 کیلوگرم است، اعلام می‌کند: میزان تولید سطح زیرکشت در متوسط عملکرد انار در شهرستان اردکان، قریب به 11 هزار تن است که ارزش ریالی این محصول 87.6 میلیارد ریال است.

احمدی شمار واحدهای فرآوری انار در این شهرستان را نیز قریب 70 واحد ذکر می‌کند و می‌گوید: ارقام اصلی انار شهرستان اردکان ملس، میخوش، شیرین و نباتی است و از جمله محصولات فرآوری شده در شهرستان می‌توان به رب انار و اناردانه اشاره کرد.

وی زمان برداشت این محصول در شهرستان اردکان را از اواسط مهرماه تا اوایل آذرماه اعلام و در این‌باره تصریح می‌کند: بهترین عملکرد برداشت این محصول در شهرستان مربوط به شهر عقدا و روستای مزرعه‌نو است که معادل  45 تن و عمدتاً از نوع انار میخوش است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در پایان سطح زیرکشت این محصول در مناطق مختلف شهرستان اردکان را 271 هکتار در اردکان، 384 هکتار در بخش عقدا و 55 هکتار در بخش خرانق عنوان می‌کند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد