Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ مسعود بصیری

حاشیه های سلفی گرفتن نمایندگان در خانه ملت


نویسنده ابرکوهی در یادداشتی نوشت: در حاشیه مراسم تحلیف شاهد تمایل به سلفی گرفتن نمایندگان با خانم موگرینی بودیم که بعید است در پروتکل‌های دیپلماتیک تعریف شده باشد؛ فارغ از جهت گیری سیاسی نمایندگان، دلیل این کار خارج از عرف چه بود؟

به گزارش سرو ابرکوه، حاشیه های سلفی گرفتن نمایندگان در خانه ملت، نوشته مسعود بصیری از همراهان سایت خبری ابرنیوز را می خوانید.

۱- شاید از سال ۲۰۱۲ که سلفی گرفتن توسط بازیگران هالیوود آغاز شد، هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که تمایل مداوم مردم برای سلفی گرفتن از خودشان، به اپیدمی جهانی، اعتیاد و نگرانی‌های روز جامعه‌شناسان و روانشناسان تبدیل شود.

کار به آنجا رسید که دیکشنری آکسفورد، لغت «سلفی» (Selfie) را به عنوان «لغت سال ۲۰۱۳» اعلام کرد؛ لغتی که استفاده از آن رشد ۱۷ هزار درصدی داشته است و روند محبوبیتش ادامه پیدا کرد تا آنجا که دسته سلفی (مونوپاد) بعد ازمعرفی‌اش توسط روزنامه تایم، به عنوان «بهترین اختراع سال ۲۰۱۴»، یکی از پرطرفدارترین هدایای کریسمس همان سال بود که این هم نشان‌دهنده رشد و محبوبیت باورنکردنی سلفی گرفتن بین مردم دنیاست.

حالا با دقت به شبکه‌های اجتماعی و پروفایل‌های مردم می‌بینیم که این روزها بیشتر افراد برای پروفایل‌های‌شان هم از عکس‌های سلفی خودشان استفاده می‌کنند و رشته فراگیری سلفی واقعا سردراز دارد. این را هم بدانید که معادل فارسی عکس سلفی «خویش‌انداز» است.

۲-  در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف رئیس جمهور در حضور ده ها میهمان خارجی و در برابر لنز دوربین های رسانه های بین المللی برگزار شد تا اقتدار حاصل از رأی ملت به رئیس جمهور خود را که نشانه حمایت از نظام و حاکیمت است به رخ جهانیان بکشیم. آن هم در مکانی مقدس که  پیشتر میزبان بزرگانی مانند آیت الله مدرس، دکتر مصدق، دکتر چمران و … بوده است. افرادی که برای حفظ غرور و عزت ایران خون دل خوردند.

اما در حاشیه آن شاهد صحنه ای بودیم که سؤالات زیادی را در اذهان عمومی بوجود آورد؛ «تلاش نمایندگان ملت برای گرفتن سلفی در خانه ملت». تلاشی غیرمتعارف و تمایل به سلفی گرفتن و عکس یادگاری با خانم موگرینی که بعید است در پروتکل‌های دیپلماتیک تعریف شده باشد.

فارغ از جهتگیری سیاسی نمایندگان، دلیل این کار خارج از عرف چه بود؟ نکند می خواستند از این نمد برای خود کلاهی بسازند تا در دوره بعدی انتخابات مجلس عنوانی جدید به افتخارات خود بیفزایند؟

یاد جمله نقی در سریال پایتخت افتادم: … همه حاضر بودن برای یه عکس با من کلی پول بدن تا در انتخابات شورا پوسترشون قشنگ بشه و رأی بیارن…

انتهای پیام / ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد