Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

محقق و پژوهشگر تاریخی کشور عنوان کرد

حضور امام رضا(ع) و رهبر انقلاب در ابرکوه دو سند افتخار برای این شهر/ گنبد عالی؛ آخرین اثر حکومت شیعی آل بویه در ابرکوه


پژوهشگر تاریخی ایران در مراسم 17 آبان در ابرکوه گفت: بعد از حضور امام رضا(ع)، ورود استثنایی رهبر انقلاب در سال 86 در ابرکوه، از افتخارات این شهر است که باید برای جوانان شهر و گردشگران نگاشته و عرضه شود.

به گزارش سرو ابرکوه، مراسم 17 آبان سالروز ورود پر افتخار امام رضا علیه السلام به شهرستان ابرکوه و روز ابرکوه عصر روز گذشته با حضور خیل مشتاقان اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.


دکتر محمد حسین رجبی دوانی پژوهشگر و مورخ تاریخی کشوردراین مراسم اظهار کرد: پیوندی بین ایرانی ها و اهل بیت علیهم السلام در طور تاریخ برقرار است و این افتخار به زمان سلمان(ره) که افتخار همه ایرانی هاست برمی گردد؛ چرا که او تنها صحابی رسول اکرم(ص) بود که «منا اهل بیت» نام گرفت.


محقق و پژوهشگر تاریخی ایران بزرگ در زمان های گذشته را محل تولد 12 معصوم(ع) عنوان کرده و افزود: عراق پیش از این که مرزهای کنونی طراحی شوند در خاک ایران بود و تمامی اهل بیت علیهم السلام نیز در ایران حضور داشتند، از امام علی علیه السلام تا امام عصر(عج) همگی در ایران متولد شدند.


وی به بیان و توصیف علت حرکت تاریخی امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو خبر داد و گفت: در زمان هارون امام در سختی قرار داشت اما در زمان امین و اوایل حکومت مامون، امام رضا علیه السلام به فعالیت های فراوان علمی می پرداختند اما به دلیل قدرتمند شدن علویان و محبوبیت امام رضا علیه السلام در بین اهل تسنن، مامون دستور انتقال امام را از مدینه به مرو صادر کرد و امام با اکراه این سفر را در پیش گرفتند.


دکتر دوانی افزود: امام رضا علیه السلام از مرز شلمچه کنونی وارد ایران شدند و پس از خوزستان و بهبهان وارد یزد شدند، امام رئوف(ع) در بدو ورود به یزد ابتدا به ابرکوه وارد شدند و این شهر قدمگاه و منزلگاه آن حضرت شد.


وی تصریح کرد: ابرکوه شهر باستانی و با عظمتی است، از افتخارات این شهر بعد از حضور امام رضا علیه السلام، حضور استثنایی رهبر انقلاب در سال 86 است که جا دارد این حضور ارزشمند نگاشته و برای جوانان شهر و گردشگران عرضه شود.


محقق تاریخی کشور، آثار تاریخی ابرکوه را استثنایی عنوان کرده و ادامه داد: بنای تاریخی گنبد عالی که از آثار ارزشمند آل بویه که یک حکومت کاملا شیعی بود و تمامی آثار این حکومت توسط ترکان غزنوی ویران شده است در ابرکوه همچنان پابرجاست و می درخشد.


وی بیان کرد: 400 اثر تاریخی در این شهر به ثبت رسیده و باید امروز، گذشته این شهر تاریخی ابرکوه به عنوان سند افتخار تدوین شود.


این استاد دانشگاه حضور امام رضا علیه السلام در ایران را یکی از علل پیشرفت های علمی کشور در گذشته تاکنون برشمرد و بیان کرد: در عراق از جنبه فقهی امام(ع) بهره برده می شد اما در ایران، در علوم گوناگون سرآمد، شناخته شدند و ایرانیان از برکات حضور ایشان در  علوم عقلی بهره های فراوانی بردند.


وی در پایان توصیه هایی به مردم و مسئولان در خصوص رونق بخشیدن به مکان مسجد بیرون داشت و بر بازسازی و توجه ویژه به این مکان تاریخی تاکید کرد.


انتهای پیام / ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد