Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/

راههای رسیدن به احسن الحال


به فرموده ی امام رضا علیه السلام همانگونه که باد نوروزی درخت را می رویاند و به زندگی برمی گرداند، بدن ها را هم به زندگی برمی گرداند فقط کافی است خود را در مسیر این تحول قرار دهیم.

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ نوروز،آغاز تحول است . تحول از زمستان به بهار که باید خود را در مسیر این تحول قرار داد. چرا که به فرموده ی امام رضا علیه السلام همانگونه که باد نوروزی درخت را می رویاند و به زندگی برمی گرداند، بدن ها را هم به زندگی برمی گرداند فقط کافی است خود را در مسیر این تحول قرار دهیم. مُحِّول (دگرگون کننده یک چیز به چیز دیگر) نیز یکی از زیباترین  نام های خداوند است. خداوند روح های مرده را حیات می بخشد همانگونه که زمستان را حیات می بخشد فقط کافی است که پنجره ی دل را به سمت او باز کنیم همانگونه که فرموده است : سوره  الأنفال آیه 24 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (ای کسانی که ایمان آورده اید به خداوند و رسولش جواب دهید زمانی که شما را به سمت آنچه که حیات بخش است دعوت می کند  و بدانید که همانا خداوند بین انسان و قلبش حائل است و همانا به سوی او محشورمی شوید ) .

قلب جایگاه تدبر و تفقه است (محمد : 24 أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها - آیا تدبر در قرآن نمی کنند یا که بر قلب هایشان قفل های قلب است ) و جایگاه اطمینان و ایمان (وَ قَلْبُهُ‏ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ‏- بِقَلْبٍ‏ سَلِيمٍ) است و خداوند حائل بین قلب انسان و خود انسان حائل است و اگر کسی بخواهد خود را بشناسد باید از این حائل عبور کند. یعنی باید دریچه قلبش را به روی حقایق و انوار ذات الهی بگشاید تا بتواند خودش را بشناسد، پروردگارش را بشناسد و سپس دعوت حیات جاودانه خداوند را بپذیرد. اما آنها که به تفقه و تدبر نمی پردازند، ذره ذره انوار الهی را در قلب خود خاموش می کنند و دیگر توانایی شنیدن و دیدن  حقایق را ندارند و چنان مردگان به حیات ناچیز خویش ادامه می دهند. . انک لن تسمع الموتی .

دعای تحویل سال تحویل حال است ، یعنی از مُحَّول می خواهیم که همانگونه که سال ما را تحویل می بری حال ما را نیز متحول کن و و ما را به احسن الحال برسان. بهار نشانه ی محول بودن خداوند است . (یا محول الحول و الاحوال ای تحویل برنده ی سال و حال ها حول حالنا الی احسن الحال، حال ما را به بهترین حال ها دگرگون کن .

بهار فرصتی است تا با تدبر در طبیعت و مسافرت در دل طبیعت به صفت محول بودن خداوند پی ببریم چنانچه رسول گرامی اسلام هم گاهی کعبه را ترک می کرد و در دل کوه و غارحرا به عبادت می پرداخت .این مانوس شدن با طبیعت به خصوص در ایام بهار که حیات را به چشم    می بینیم مارا به تدبر در حال ِ خودمان نزدیک تر می کند و اتحاد تحویل سال و حال را برای ما رقم خواهد زد خصوصا امسال که با ماه رجب المرجب همراه شده است و با شهادت امام مظلومی که تمام حیات پربرکتش حیات بخشیدن به مردگان است .به راستی که ابتدای بهار باید با صفات مقلب و مدبر و محول خداوند آغاز شود ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها ای تدبیر کننده ی روز و شب ای تحویل برنده سال و حال ،حال ما را به بهترین حال متحول کن و البته تا ما نخواهیم هیچ تحولی رخ نخواهد داد. لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِيلًا". سوره فاطر آیه 43    زمین  خود را در معرض نسیم بهاری قرار داد و متحول شد ما نیز خود را در معرض دعوت خداوند و رسولش قرار دهیم تا به ما نیز حیات ببخشد.

محمد حسین اعظمی 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد