Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیرکل بهزیستی استان یزد: هر 8دقیقه در دنیا یک کودک معلول به دنیا می آید

سالانه در استان یزد بیش از ۲ هزار معلول جدید به جامعه اضافه می شود


مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: معلول در ایران را 30 الی 40هزار کودک در هر سال عنوان کرد و افزود: سالانه در استان یزد بین 2هزار تا 2 هزارو 500 معلول جدید به جامعه اضافه می شود که حدود 800 تا 900 مورد معلولیت حاصل از ژنتیک است که کارشناسان استان معتقدند80-85 درصد این معلولیت ها قابل کنترل است.

به گزارش سروابرکوه از ابرکوه، دکتر رحیمی نسب مدیرکل بهزیستی استان یزد در مراسم افتتاح آزمایشگاه ژنتیک مولکولی و مرکز آموزش علمی-کاربردی بهزیستی میبد با اشاره به اهمیت بحث ژنتیک و راه های پیشگیری از معلولیت ها گفت: تاکنون۲۱ هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است و خیلی از بیماری هایی که وجود دارد ریشه ژنتیکی دارد.

رحیمی نسب ادامه داد: متخصصان امروزه در دنیا به دنبال این هستند که بتوانند خیلی از بیماری ها را با بحث ژنتیک درمان و یا پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: هر ۸ دقیقه در دنیا یک کودک معلول به دنیا می آید و ۵ درصد جمعیت هر کشوری را معلولین ژنتیکی به خود اختصاص می دهند که این آمار بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: حداقل در ۲ الی ۵ درصد تولدها اختلال ژنتیکی مشاهده می شود و ۳۰ درصد پذیرش بیمارستان ها در بخش کودکان مربوط به اختلال ژنتیک است و ۵۰ درصد مرگ و میر کودکان به علت اختلالات ژنتیکی رخ می دهد.

وی منشأ خیلی از بیماری ها را مشکلات ژنتیکی دانست و افزود: بیماری هایی مثل قلبی عروق، دیابت، سرطان ها و … منشأ ژنتیکی دارند اگر بتوانیم در بحث ژنتیک بخوبی رشد کنیم می توانیم جامعه را در برابر بیماری ها، مسائل و مشکلات ناشی از آن کنترل کنیم.

رحیمی نسب تعداد متولدین معلول در ایران را ۳۰ الی ۴۰هزار کودک در هر سال عنوان کرد و افزود: سالانه در استان یزد بین ۲هزار تا ۲ هزارو ۵۰۰ معلول جدید به جامعه اضافه می شود که حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ مورد معلولیت حاصل از ژنتیک است که کارشناسان استان معتقدند۸۰-۸۵ درصد این معلولیت ها قابل کنترل است.

وی عنوان کرد: متاسفانه از ۲۰ هزار ازدواجی که در سال در استان صورت می گیرد کمتر از ۴۰ درصد آن به مشاوره و آزمایش ژنتیک مراجعه می کنند.

رحیمی نسب افزود: این مرکز در سه عرصه تحقیقاتی، آموزشی و کاربردی و در سه زمینه ژنتیک انسانی، گیاهی و جانوری فعالیت خواهد داشت و امروز آزمایشگاه ژنتیک مولکولی با هزینه ۵ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد و امیدواریم با افتتاح این آزمایشگاه به جایی برسیم که از ارسال آزمایشات ژنتیک به خارج از کشور بی نیاز باشیم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد