Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


ظریف و مواضع متناقضش!


سخنان اخیر ظریف یک نکته جالب توجه هم دارد و آن جایی است که وی می‌گوید «خروج آمریکا از برجام به ضرر واشنگتن خواهد بود». وی در واقع با این سخنان به وضوح اعتراف می‌کند که برجام به نفع آمریکا است و برهم خوردن برجام بیش از همه آمریکایی‌ها را متضرر خواهد کرد.

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ جواد ظریف وزیر امور خارجه در آخرین موضع‌گیری خود پیرامون برجام مطالبی را بیان کرده است که در نوع خود قابل توجه است. وی گفته «تنها راهی که ایران به ادامه رعایت محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش ترغیب خواهد شد این خواهد بود که دیگر امضاکنندگان توافقنامه شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین همه به شروط این توافقنامه متعهد بمانند و از هرگونه تحریم‌های بعدی آمریکا تبعیت نکنند.» وی این سخنان را قبلا نیز گفته بود: «اروپایی‌ها به ما گفته‌اند برجام را تحت هر شرایطی ادامه خواهند داد حتی اگر آمریکا از آن خارج شود.». این سخنان اولا هیچ تناسبی با واقعیت ندارد و هیچ‌گاه عملیاتی نمی‌شود چرا که همگان می‌دانند که مشکل اصلی برنامه هسته‌ای ایران، خصومت آمریکا با مردم ایران است؛ افزون بر این، تردیدی نیست که اروپایی‌ها هیچ‌گاه در تقابل آمریکا و ایران، قرار نیست جانب ایران را بگیرند.

ثانیا این ادعای ظریف با دیدگاه‌های گذشته خود او که از اهمیت آمریکا در مذاکرات گفته بود در تضاد است. این در حالی است که حسن روحانی نیز قبلا در رابطه با نقش آمریکا گفته بود: «مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.» ثالثا اینگونه سخن گفتن در واقع بیانگر اظهار ضعف و اعلام نیاز شدید به برجام است به طوری که موجب می‌شود دشمن در قبال ما گستاخ‌تر شود.

در سخنان ظریف اما مطلب دیگری هم وجود دارد که در جای خود قابل تأمل است. وی گفته خروج آمریکا از برجام موجب می‌شود که منتقدان برجام در ایران دست برتر را پیدا کنند. این سخنان یادآور سخنان ظریف در سال 93 در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا است که وی آن زمان نیز سخنانی را نزد دشمنان بیان کرده بود که بیشتر شبیه دردل بود!

وی گفته بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.» در واقع سؤوال اساسی این است که چرا باید وزیر امور خارجه کشور مطالب داخلی را با دشمنان ملت در میان بگذارد و به گونه‌ای مقابل آن‌ها موضع‌گیری کند که انگار آن ها همدستان یک جریان سیاسی خاص در داخل کشور هستند!

سخنان ظریف البته یک نکته جالب توجه دیگر هم دارد و آن جایی است که وی می‌گوید «خروج آمریکا از برجام به ضرر واشنگتن خواهد بود». ظریف در واقع با این سخنان به وضوح اعتراف می‌کند که برجام به نفع آمریکا است و برهم خوردن برجام بیش از همه آمریکایی‌ها را متضرر خواهد کرد و این دقیقا همان چیزی است که مدت‌ها است منتقدان هم می‌گویند. 

انتهای پیام /




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد