Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

امام جمعه ابرکوه در جلسه درس اخلاق مدیران:

قانون گریزی و تبعیض بین مردم از مصادیق حق الناس است/«همدلی» وظیفه مدیران اجرایی کشور


امام جمعه ابرکوه گفت: مدیر باید خود را همراه و همدل با مردم احساس کند و بداند که جایگاهش برای خدمت به مردم است نه تفاخر. درعین حال باید ملتزم به قانون و مقررات نظام باشند و خلاف قانون عمل نکرده و به کسی باج ندهند و بالعکس.

به گزارش سرو ابرکوه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه در جلسه اخلاق مدیران ادارات این شهرستان اظهار کرد: یکی از بزرگترین جلوه های اخلاق اسلامی تواضع است؛ انسان باید روحیه کبر، خود پسندی و خود برتر بینی را در خود بشکند و در برابر خلق و خدا متواضع باشد.

وی افزود: تواضع در برابر خلق یعنی هر چند انسان از نظر جایگاه و ثروت دارای منزلت و جلالی باشد اما این موضوعات باید برایش اعتباری و موهوم تلقی شده و به حسب آموزه قرآن برتری را در نزد خدا داشتن تقوا وپرهیزکاری بداند.

حسینی تصریح کرد: در صورت رعایت موارد فوق انسان به راحتی می تواند شکسته نفسی کند. در همین راستا درگام اول باید غرور خود را بشکند وگرنه آدم هوا پرست و نفس پرست فی الواقع بت پرست است و خود نمی داند؛ باید توجه داشته باشیم که تواضع به معنای کوچک کردن و خود را ازدیگران بالاتر ندیدن است نه به معنای خود خوارکردن و زیربار ذلت رفتن.

وی خاطرنشان کرد: درجامعه هرکس برای خودش امتیازاتی قائل است، لذا برای اینکه آفت غرور مبتلا نشود باید به امتیازات خود بی توجه باشد وچون امتیاز به داشتن معنویت وتقوا است باید بپنداریم که تقوا وپاکی و خدا ترسی دیگران از ما بیشتر است.

امام جمعه ابرکوه یادآور شد: اگر مدیران در بخش اجرایی احساس کنند که به خاطر احتیاج مردم به آنان از مردم برترند، دچار آفت غرور شده اند. مدیر باید خود را همراه و همدل با مردم احساس کند و بداند که جایگاهش برای خدمت به مردم است نه تفاخر. درعین حال که مدیران باید ملتزم به قانون و مقررات نظام باشند و خلاف قانون عمل نکرده و به کسی باج ندهند و بالعکس.

این مقام مسئول افزود: درامرمدیریت داشتن قاطعیت شرط توفیق است نه زور گوئی وتکبر مسلکی؛ قانون گریزی، تبعیض وتمایز بین مردم قائل شدن تواضع نیست، بلکه گناه است.

امام جمعه ابرکوه با بیان اینکه قانون گریزی و تبعیض از مصادیق تواضع نیست ادامه داد: بعضی قضاوت غلط دارند؛ می گویند فلان مدیر خشک و قانونی و زور گو است. قانون گریزی، تبعیض وتمایز بین مردم قائل شدن که این دوست من است یا فردا کار دست او دارم پس مراعاتش کنم، این رفتار نه فقط تواضع نیست بلکه گناه است زیرا فرق گذاشتن بین مردم ایجاد حق الناس می کند.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی همه با هم برابر هستند افزود: همه باید در برابر قوانین نظام و دولت و مقررات کشورمثل دندانه های شانه با هم برابر باشند. به تعبیر دیگر میتوانیم بگوئیم تواضع یکی از شاخصه های توفیق برای مسئولین موفق است، اما نه تواضعی که نتیجه اش ستم برکسی باشد. در کتاب نهج الفصاحة، ازحضرت رسول اکرم«ص» روایت کرده که می فرمود: خداوند بمن وحى فرستاده که فروتنى کنید تا کسى بر کسى افتخار نکند و کسى بر کسى تعدى نکند.

امام جمعه ابرکوه در پایان تاکید کرد: معلوم است که بین تکبر وستم ملازمه است یعنی متکبر ستمگر است که مردم را به هیچ نمی انگارد وحقوقشان را ادا نمی کند و احترام وحرمت برای کسی قائل نیست؛ پس تواضع موجب دفع تنازع ومانع طغیان وستم و سرکشی انسان است.

انتهای پیام / م ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد