Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گلایه امام جمعه ابرکوه از بعضی مداحان؛

مداح وارداتی نمی خواهیم/ مداحی با عبا و صورت تیغ کرده، دور از شئونات اسلامی است/ سبک شور؛ آسیبی برای مداحی است


امام جمعه ابرکوه در گردهمایی مداحان شهرستان گفت: مداحی به خوش صدا بودن نیست، بلکه مداح اهل بیت(ع) باید دارای اهلیّت، با وقار و صلاحیت دار باشد.

به گزارش سرو ابرکوه، عصر روز گذشته همزمان با هفته کرامت، گردهمایی مسئولین هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت (ع) در سالن آمفی تأتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابرکوه برگزار شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه با اشاره به اینکه مداحی اهل بیت علیهم السلام امری مُستحدث نیست بلکه ریشه در تاریخ تشیع دارد، اظهار کرد: مداح اهل بیت باید دارای خصوصیات ارزشمند معنوی، ملاک های اخلاقی، عملی و تجسّمی از تقوا، دیانت، ایمان و همچنین سرمایه گرانسنگ اخلاص باشد.

مداحی به خوش صدا بودن نیست
حجت الاسلام حسینی ضمن گلایه از کسانیکه بدون این ملاک های معنوی، لباس مداحی پوشیده اند، گفت: وقتی در بعضی شهرها می بینیم مداحان بدون رعایت شئونات اسلامی و با ظاهری نامناسب روی منبر سیدالشهداء می نشینند و یا گاهی بر سر اُجرت مداحی منازعه و چانه زنی می کنند، جز اینکه از بی نظارتی مسئولین فرهنگی و تبلیغی بنالیم، چه کنیم؟

وی افزود: چرا کانون مداحان و تبلیغات اسلامی در بعضی مناطق کشور یا استان بدون در نظر گرفتن سابقه خانوادگی، وقار دینی، اخلاقی، متانت رفتاری و مقبولیت افراد در انظار و صرفاً بخاطر خوش صدا بودن؛ میدان و مجوّز می دهند و مار در آستین دین مردم می پرورانند؟

مداح وارداتی نمی خواهیم
امام جمعه ابرکوه با اشاره به اینکه ابرکوه باید در این بخش مستغنی باشد، تأکید کرد: ما مداح وارداتی نمی خواهیم. منظور این است که باید استعداد و توانمندی جوانان و نوجوانان از خانواده های اصیل و نجیب شهر را تشویق کنیم و آنها را بپرورانیم تا جایگزین خوبی برای پیشکسوتان و مداحان صالح شوند.

حسینی خاطر نشان کرد: چرا باید از مداحانی استفاده کنیم که برای یک شب چند ملیون تومان پول به حسابش واریز کنیم و با خواهش و منّت او را بیاوریم و اسباب نارضایتی متدّینین را فراهم کنیم. همچنین مداحانی که با سوء استفاده از عنوان مداح مراسم بیت رهبری، ارزش معنوی مداحت اهل بیت را مخدوش می کنند. 

سبک شور؛ آسیبی برای مداحی است
رئیس شورای فرهنگی عمومی ابرکوه با اشاره به برخی سبک های جدید مداحی، تصریح کرد: مداحی سبک شور بدون شعور مذهبی و وجاهت دینی، خود آسیبی به مداحی است، که وقار و متانت عزاداری را کم رنگ کرده است و زمینة پرورش مراسمی بی محتوا را در کشور ایجاد می کند که کاملاً با سبک سنتی عزاداری در تعارض است. مجلس اهل بیت (ع) باید با وعظ و اندرز عجین باشد.

وی در ادامه به مداحان و رؤسای هیئات مذهبی ابرکوه توصیه کرد: مراسم سنتی خود را حفظ کنید و مروّج مراسم به سبک و ظاهر بعض هیئات که جوانان و نوجوانان را بنام شور حسینی به سمت و سویی دیگر می کشاند، نباشید.

انتهای پیام/ ف




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد