Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


چرا طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به نفع مردم و نظام است؟


محمد دهقان‌ نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی که طراح این طرح بوده می‌گوید: مگر یک قاضی یا یک مدیرکل و یا یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟ با حقوق ثابت و متعارف نمی‌توان ثروت‌های قارونی به‌دست آورد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا، کمتر از دو هفته پیش رسانه‌ها طرح دو فوریتی اعاده اموال نامشروع مسئولان را که توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین شده، منتشر کردند، تا در صورت تصویب آن، هیئتی متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان در دهه‌های گذشته را در دستورکار خود قرار دهند و پس از بررسی‌ها در صورت حصول اطمینان از نامشروع بودن این اموال، آنها را به بیت‌المال بازگردانند.

طرحی که با استقبال بسیاری از نیروهای انقلابی و دلسوزان کشور همراه شد و البته مخالفت برخی از چهره‌های اشرافی را نیز به همراه داشت. دلسوزان نظام معتقدند این طرح می تواند نمایندگان و خادمان واقعی مردم را از چپاولگران بیت‌المال تمییز دهد و کسانی که ریگی در کفش نداشته باشند از این طرح حمایت می‌کنند.

با این همه، مدیران اشرافی و تکنوکرات که این سال‌ها بر کشور چنبره زده‌اند روی خوشی به این طرح نشان نداده‌اند و نگران تصویب و در نهایت اجرای آن هستند. البته این در نهایت این طرح اجرا بشود یا خیر هنوز مشخص نیست و این بستگی به رویکرد نمایندگان مجلس دارد.

محمد دهقان‌ نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی که طراح این طرح بوده می‌گوید: مگر یک قاضی یا یک مدیرکل و یا یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟ با حقوق ثابت و متعارف نمی‌توان ثروت‌های قارونی به‌دست آورد. این مدیران ثروتمند امروز در کشور هستند از طریق دریافت حقوق متعارف به این حد از ثروت نرسیده‌اند.

وی معتقد است: آن شخصی که از اول انقلاب وزیر، نماینده مجلس، مدیرکل، استاندار و یا یک مقام قضائی بوده، این  فرد تنها یک حقوق متعارف بیشتر نداشته است. وقتی خبری در رسانه منتشر می‌شود که فردی چند 10 میلیارد تومان ثروت دارد، یا مالک چند 10 شرکت تجاری است و خودش و فرزندانش در شرکت‌های دولتی و خصوصی مدام در حال رفت‌و‌آمد هستند، معنی این چیست؟ این موضوع قطعا سوء‌استفاده از بیت‌المال است.

دهقان می‌گوید: بنده خیلی امیدوار هستم که این طرح در مجلس رای بیاورد و شورای نگهبان نیز با آن موافقت کند و در نهایت تبدیل به یک بازویب برای جراحی فساد در نظام اسلامی شود. براساس نظرسنجی‌های ما، 90 درصد مردم با اجرای این طرح موافق هستند.

به گفته وی در ابتدای انقلاب یک پنجم رفاهی را که اکنون در کشور داریم، نداشتیم اما چرا مردم با رضایت زندگی می‌کردند؟ علتش این بود که می‌دیدند مسئولان از جنس خودشان هستند و مثل آنها زندگی می‌کنند اما متاسفانه اکنون این‌گونه نیست.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نیز در مورد طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اظهار داشت: بنده از افرادی هستم که این طرح را امضا کرده‌ام. طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان را در مجلس مطرح کردیم تا رسیدگی شود و اگر مالی نامشروع است، به هر شکلی که بوده در صورت احراز نامشروع بودنش، به بیت‌المال بازگردد و این اطمینان را به مردم بدهیم که اگر حقی تضییع شده، امروز نظام بنا دارد این مال را بازگرداند. این مسئله متوجه مسئولان رده‌های مختلف اعم از قوه مجریه، قضائیه و مقننه و استانداران و مسئولان است و این قانون شامل حال آنها می‌شود.

آیت‌الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز تأکید کرد: باید مسئولان رده بالای نظام برای اجرای این طرح مصمم باشند و محکم پای این قضیه بایستند و یک اراده محکم باید پای کار این قضیه باشد و رؤسای سه قوه باید از آن پشتیبانی کنند.

وی گفت: کسانی که چنین اقداماتی را صورت داده‌اند به نوعی به جایی وابستگی داشته‌اند، کسانی که به این‌ها اختیارات و پست داده‌اند به راحتی حاضر نیستند تن به این کار بدهند بنابراین کسانی که تصمیم به اجرای این طرح دارند، باید محکم بایستند و تلخ و شیرین آن را به چشم ببینند.

عماد افروغ کارشناس مسائل سیاسی و نماینده اسبق مجلس هم با اشاره به اهمیت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: بنده به‌عنوان یک شهروند می‌گویم اگر این طرح به نتیجه نهایی برسد اعتمادم به نظام و انقلاب دوبرابر می‌شود.

وی تأکید کرد: من امیدوارم این طرح به نتیجه برسد، هرچند زیاد هم خوش‌بین نیستم. اصل این طرح متناسب با انقلاب اسلامی و جزو اهداف انقلاب اسلامی است. بنده به‌عنوان نماینده مجلس در دوره هفتم حاضرم نخستین کسی باشم که کارنامه‌ام را مورد بررسی قرار دهند و اگر موردی از رانت و یا مسائلی از این دست مشاهده شد آن را افشا کنند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد