Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


کهنسال‌ترین درخت کشور کدام است؟


عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه بیش از 90 درخت کهنسال در کشور ثبت ملی شده‌اند افزود: اولین درخت کهنسالی که به ثبت ملی رسیده سرو ابرقو است.

به گزارش سروابرکوه، مصطفی خوشنویسی گفت: تا کنون ۴۲۰ درخت کهنسال در ۱۵ استان کشور شناسایی شده و بر اساس مطالعات تخمین می‌زنیم که نزدیک به ۱۰۰۰ پایه کهنسال در کشور موجود باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از ۳۳ گونه درختی در کشور نمونه‌های کهنسال داریم که بارزترین آنها چنار، ارس، انواعی از سرو، گردو، توت، نارون،‌ بلوط، افرا و حتی پایه‌هایی از سپیدار و بید می‌شود. همچنین درختان بنه در جنوب کشور و گونه خنجک در بخش ایرانی – تورانی و درختان لیل یا مکرزن در دامنه‌های زاگرس از دیگر گونه‌هایی هستند که نمونه‌های کهنسال دارند.

کهنسال ترین درخت کشور کدام است؟

این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: بر خلاف آنکه‌ عده‌ای عمر سرو ابرقو را ۴۵۰۰ سال تخمین زده و آن را کهنسال ترین درخت کشور می‌دانند باید گفت که آزمایشات مختلف نشان می‌دهد عمر این درخت بین ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ سال است و عنوان قدیمی ترین درخت کشور به سه ارس شهرستانک در استان البرز، ارس سرای در خراسان شمالی و ارس ابر سیج در استان سمنان می‌رسد که نزدیک به ۳۰۰۰ سال سن دارند.

وی افزود: گونه ارس که برخی آن را با عنوان سرو کوهی می‌شناسند، گونه خاص مناطق کوهستانی است که در ۲۱ استان کشور زیست می‌کند و قادر به زندگی در شرایطی است که هیچ درخت یا درختچه‌ای به دلیل سرما یا ارتفاع توان مقاومت ندارد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: به دلیل تطابق ارس‌ها با محیط‌های سرد، این گونه را جزو کند رشدترین گونه درختی کشور قرار می‌دهد که به همین دلیل در مقایسه با درختانی که قطر مشابهی دارند می‌توانند سن بیشتری داشته باشند.

با تکثیر درختان کهنسال تا چند هزار سال می‌توان فضای سبز را تامین کرد

وی در خصوص دلایل اهمیت درختان کهنسال اظهار کرد: این درختان توانسته‌اند سال‌ها در مقابل سرما، گرما، طوفان و تنش‌های زیست محیطی دوام بیاورند که نشان می‌دهد از یک بنیان ژنی برتری نسبت به دیگر گونه‌ها برخوردارند. بنابراین می‌توان با تهیه بذر و قلمه از این درختان و تبدیل آن به نهال به دلیل اینکه نهال‌ها ژن‌های مقاوم پایه مادری خود را به همراه دارند از آنها برای ایجاد فضای سبز استفاده کرد که در نتیجه آن تا چند هزار سال فضای سبز کشور تامین می‌شود.

با ثبت هر درخت متولی آن‌ها نیز باید مشخص شود

این کارشناس منابع طبیعی در خصوص اهمیت مواظبت و حفظ درختان کهنسال و سازمان‌های مسئول در این زمینه اظهار کرد: حفاظت از درختان کهنسال به جایگاهشان بستگی دارد و باید زمانی که پرونده یک درخت را برای ثبت تنظیم می‌کنیم متولی آن را نیز قید کنیم.

خوشنویس ادامه داد: مثلا درختانی که در عرصه‌های منابع طبیعی هستند باید توسط سازمان جنگل‌ها حفاظت شده و در تولیت درختانی همچون بنه‌های کهنسال نهبندان که در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست هستند به این سازمان داده شده است. علاوه بر آن درختانی که در اماکنی مانند امام زاده‌ها واقع شده‌اند تحت حمایت سازمان اوقاف هستند که چنار کهنسال گوراب واقع در امام زاده حسین البرز از این دسته محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در خصوص ثبت جهانی درختان کهنسال کشور نیز اظهار کرد: ۲۴ درخت کشور از جمله سرو ابرقو و ارس‌های شهرستانک‌ ابر سیج و سرانی را در لیست قرار داده‌ایم که قرار است با حمایت سازمان میراث فرهنگی در لیست موقت ثبت آثار جهانی قرار گیرد.

منبع:ایسنا




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد