Skip to Content

شما هم یک بار امتحان کنید

«قُرمه زَردک» ؛ غذای پائیزی و محلی مردم ابرکوه + طرز تهیه


«قُرمه زَردک» غذایی است که با استفاده از میوه زردک یا بارزمین و بیشتر در فصل پاییز طبخ می شود...

به گزارش یزدبا نو به نقل از سرو ابرکوه، حامد اکرمی محقق و پژوهشگر ابرکوهی در لابلای تحقیقات خود در زمینه آدب و سنت های قدیمی شهرستان ابرکوه، این بار ما و شما مخاطبین فهیم سرو ابرکوه، را با غذای سنتی « قٌرمه زَردٌک» آشنا می کند.

اکرمی در رابطه ویژگی های این غذای محلی می گوید: تقریبا در اواخر فصل پاییز میوه "زردک" یا "بارزمین" در بازار مصرف دیده می شود و به همین خاطر غذای قٌرمه زَردٌک، بیشتر در پاییز و زمستان رایج بوده است. این غذا از نظر مزاجی متعادل بوده و به همه افراد (چه سرد مزاج و چه گرم مزاج) توصیه می شود که برای آن جایی در رژیم غذایی خود باز کنند.

مواد لازم و طرز تهیه قٌرمه زَردٌک برای تعداد 4 نفر:

1- 50 درهم (750 گرم) گوشت سرخ شده (قرمه شده)
2- پیاز متوسط 2 عدد
3- بارزمین (زردک) یک کیلو
4- چغندر نیم کیلو
5- لپه  50 درهم (750 گرم)
6- شمبلیله به میزان لازم
7- نمک
8- زردچوبه و فلفل
9- پیه یا دنبه گوسفند آب شده به میزان لازم
10- آلو قیصی
11- سرکه

طرز تهیه :

ابتدا پیاز ها را خرد کرده و در روغن دنبه و پیه گوسفند سرخ کرده و بعد از سرخ شدن آن کمی نمک و زردچوبه و فلفل اضافه می شود و با هم مقداری تف داده می شود. بعد از آن بارزمین یا زردک خرد شده را با مواد قبلی تف داده و سپس چغندر، لپه، شمبلیله، آلو قیصی و قٌرمه را به آن اضافه می کنیم.

قدیمی ها پس از انجام مراحل فوق، مواد آماده شده را درون یک قابلمه ریخته، درب آن را محکم می بستند و آن را در میان شعله های آتشی که از هیزم تهیه شده بود قرار داده و روی آن را نیز با هیزم هایی که در حال سوختن بود می پوشانیدند. این غذا پس از گذشتن 3 ساعت کاملا جا افتاده می شد و پس از باز کردن درب آن مقداری سرکه به آن اضافه و باز حدود نیم ساعت روی آتش قرار داده می شد تا با سرکه نیز پخته شود و سرانجام به همراه نان مصرف می شد.

گفتنی است امروزه برای پختن این غذا با استفاده از زودپز و اجاق گاز حدود 90 دقیقه زمان کافی است.

این محقق ابرکوهی تأکید داشت: مادربزرگ های امروز و کد بانوهای دیروز ابرکوه، این غذا را بیشتر در شب های سرد پائیزی که اهل خانه و فامیل دور هم جمع می شدند تهیه می کردند و اعتقاد دارند خوشمزگی آن تنها بخاطر طعمش نیست، بلکه افزودنی هایی همچون محبت، همدلی، صفا، صمیمیت و سپری کردن ساعت های شاد در کنار هم بودن، به این غذا طعم ویژه ای می دهد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری