Skip to Content

صرفه‌جویی راهی برای حل بحران؛

اسراف آب؛ تجاوز به حقوق دیگران/ تنها 10درصد صرفه‌جویی مانع بحران آب در تابستان یزد می‌شود


«آب» این مایع حیاتی که زندگی بشر به آن بستگی دارد علاوه بر اسراف وزیان فردی، نوعی تجاوز به حقوق دیگران و حق الناس نیز محسوب می شود و باید در مصرف آن به شدت آن هم در این فصل گرما و استان یزد که با بحران آب مواجه است، دقت کرد.

به گزارش یزدبانو به نقل از یزدندا، خدا در قرآن مال و ثروت را نعمت خود به بندگان و زمینه ی شکرگزاری آنان می شمارد و می فرماید: و بی تردید ما شما را در زمین سکونت دادیم و برای شما در آن اسباب زندگی نهادیم، شما اندک سپاسگزاری می کنید.

در آیه ی دیگر در پاسخ کسانی که دستورهای دین را به امور اخروی محدود کرده، تلاش می کنند معارف و احکام اقتصادی را از دین حذف کنند و دین را صرفا امری معنوی جلوه دهند، می فرمایدک ای اهل ایمان! طعام های پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده است، حرام نکنید و از محدوده ی قانون خدا تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد.(اعراف-آیه ی 10)

دین مبین اسلام برای همه جنبه های زندگی بشر چه مادی و چه معنوی برنامه دارد و رعایت کردن دستورات چه مادی و چه معنوی منجر به پاداش و سرپیچی و غفلت منجر به عذاب می شود.

اسراف در هر زمینه ای از لحاظ اسلام مذموم و ناپسند شمرده می شود و طبق حدیثی از امام صادق(ع)، کمترین اسراف، دور ریختن مانده ی آب و استفاده ی نابجا از لباس مهمانی و دور افکندن هسته ی خرماست.

همچنین امام صادق(ع) در حدیث نمونه ای از زیان های اسراف را اینگونه بیان می کنند: کسی که مال خود را تباه و فاسد کند و از خدا روزی بطلبد، پذیرفته نمی شود.

اما در خصوص «آب» این مایع حیاتی که زندگی بشر به آن بستگی دارد علاوه بر اسراف وزیان فردی، نوعی تجاوز به حقوق دیگران و حق الناس نیز محسوب می شود و باید در مصرف آن به شدت آن هم در این فصل گرما و استان یزد که با بحران آب مواجه است، دقت کرد.

مدیر کل آب و فاصلاب شهری استان یزد در خصوص بحران کم آبی در این استان اظهار داشت: میزان بارندگی استان یزد در سال آبی جاری 41.9 میلیمتر بوده که این رقم در سال آبی گذشته 59.1 میلیمتر بوده که کاهش 29 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش 32.4 درصدی نسبت به میانگین مدت مشابه در دوره آماری را نشان می دهد.

"مهندس اسلامی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه گرمای هوا باعث افزایش مصرف آب و کولرهای آبی باعث افزایش بخشی از مصرف نامتعارف شده است، عنوان کرد: در یزد 400 هزار کولر کار می‌کند که این کولرها رقم قابل توجهی از مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهند.

اسلامی همچنین با بیان اینکه حداکثر میزان مصرف آب برای هر نفر 200 لیتر در روز تعیین شده است، عنوان کرد: میزان مصرف مردم یزد کمتر از استاندارد تعریف شده است اما در روزهای گرم، متاسفانه این میزان به ناگاه افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان مصرف آب 70 درصد مردم یزد متعادل و منطقی است و 30 درصد مصرف غیرمتعارف دارند و پنج درصد از این میزان، اسراف‌کار هستند و میزان مصرف آب آنها گاهی تا 10 برابر مصرف عادی می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول تنها با 10 درصد صرفه جویی در مصرف آب، امسال شهروندان یزدی با مشکل کم آبی و بی آبی مواجه نمی شوند.


انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری