Skip to Content


اصلاح‌طلبانی که چاره‌ای جز حمایت از روحانی ندارند


اصلاح‌طلبان از شرایط کنونی که در آن به سر می‌برند، رضایت ندارند و فردی با مختصات حسن روحانی هم نمی‌تواند کاندیدای مطلوب آن‌ها باشد.

 یزدبانو به نقل از یزد رسا؛ این روزها مواضعی از برخی اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌شود که به مثابه عزم آن‌ها برای عبور از روحانی در انتخابات آینده است. مسئله‌ای که به ویژه بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم و رخدادهای بعد از آن شدت گرفت. تا جایی که چندی قبل محمدرضا عارف چهره اصلی این روزهای اصلاح‌طلبان، در پاسخ به یک خبرنگار حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را انکار نکرد. روزنامه آفتاب نیز چند روز پیش با انتقاد از رویکرد روحانی، از «گردش به راست» دولت انتقاد کرد. با این وجود و علیرغم این گونه مواضع اصلاح‌طلبان؛ نمی‌توان به جز حمایت از روحانی در انتخابات سال آینده، منتظر اقدام دیگری از سوی آن‌ها بود. 
در واقع هرچند اصلاح‌طلبان از شرایط کنونی که در آن به سر می‌برند، رضایت ندارند و فردی با مختصات حسن روحانی هم نمی‌تواند کاندیدای مطلوب آن‌ها باشد؛ اما آن‌ها به خوبی می‌دانند که در وضعیتی نیستند که بخواهند به طور مستقل در مناسبات سیاسی کشور و از جمله در انتخابات سال آینده نقش‌آفرینی کنند و این جریان چاره‌ای جز گرد آمدن حول روحانی ندارد. اقدامی که آن‌ها در سال 92 هم مجبور به آن شدند و در انتخابات مجلس نیز به ناگزیر همان راه را برگزیدند. بر همین اساس، اگر برخی از اصلاح‌طلبان بعضا سخن از عبور از روحانی می‌گویند و یا از امکان طرح فردی غیر از روحانی برای انتخابات سال 96 سخن می‌گویند، صرفا آروزهای خود را بر زبان می‌آورند؛ چرا که در عمل چنین امکانی برایشان وجود ندارد که بخواهند مستقل وارد عرصه شوند.
حسن روحانی نیز به خوبی از این اوضاع آشفته‌ی اصلاح‌طلبان آگاه است و می‌داند آن‌ها چاره‌ای جز حمایت از او در انتخابات آینده ندارند. بر همین اساس است که برخی از مواضع و تصمیمات اخیر دولت، به مزاج اصلاح‌طلبان خوش نیامده و بیشتر جهت جلب نظر اصولگرایان سنتی انجام شده است. مانند تغییراتی که در کابینه صورت گرفت و مجید انصاری که اصلاح‌طلب‌ترین چهره دولت بود، با تنزل از جایگاهش از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به معاونت حقوقی منتقل شد و یک چهره اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی جایگزین او شد. 
این در حالی است که تشکیل فراکسیون اعتدال و جدا کردن مسیر دولتی‌ها از اصلاح‌طلبان در مجلس نیز در همین راستا قبل تحلیل است و نشان می‌دهد حسن روحانی از وضعیت این روزهای اصلاح‌طلبان آگاه است و تلاش می‌کند با جلب نظر طیفی از اصولگرایان، مانع اجماع اصولگرایان علیه خودش در انتخابات سال آینده شود.
انتهای پیام/ ص



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری