Skip to Content

معاون دادگستری یزد عنوان کرد؛

اعتیاد ودخالت اطرافیان مهمترین علت طلاق در یزد/ 437فقره مطالبه مهریه در بهار امسال


معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم رییس کل دادگستری یزد گفت: بر اساس تحقیقات بعد از اعتیاد علت اصلی طلاق در این استان دخالت اطرافیان، عدم بلوغ فکری و اجتماعی ، فقدان مهارت های همسرداری و مهارت های اساسی زندگی، سوء ظن ، بد دهنی ، اختلاف در سطح فرهنگی و تحصیلات ، ازدواج تحمیلی، نارضایتی جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی و تنفر و دروغگویی است.

به گزارش یزدبانو، سید علی اصغر رفاهی در نشست مشترک نمایندگان زن دستگاه های اجرایی یزد افزود: بر اساس تحقیقات بعد از اعتیاد علت اصلی طلاق در این استان دخالت اطرافیان، عدم بلوغ فکری و اجتماعی ، فقدان مهارت های همسرداری و مهارت های اساسی زندگی، سوء ظن ، بد دهنی ، اختلاف در سطح فرهنگی و تحصیلات ، ازدواج تحمیلی، نارضایتی جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی و تنفر و دروغگویی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، وی با بیان اینکه دعاوی و خواسته های مطروحه در دادگاه ها جنبه کیفری ندارد بلکه جنبه حقوقی آن مد نظر است اظهار کرد: مجموع دعاوی خانواده رتبه سوم را در استان یزد دارد که در مقایسه صورت گرفته در بهار 93 مجموع دعاوی خانواده در دادگستری هزارو 847 فقره بود که در سال 94 این مقدار به 1500 فقره رسیده است که نزدیک به 19 درصد کاهش نشان می دهد .

این مسوول ادامه داد : استان یزد در رابطه با طلاق توافقی رتبه 13 را دارد که در مقایسه بهار 94 نسبت به بهار 93 نزدیک به 6 درصد در این راستا کاهش صورت گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد یاد آور شد: در تمام دادگستری های سراسر کشور بجز استان یزد آسیب اجتماعی طلاق جزو 10 دعوا یا خواسته اول است ولی در استان یزد آسیب اجتماعی طلاق به علت تشکیل مرکز تحکیم بنیان خانواده جزو 10 دعوا و خواسته اول نیست .

وی افزود: طلاق به در خواست زوجه رتبه 21 را در دادگستری استان یزد دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار 93 تعداد 186 فقره طلاق به درخواست زوجه در استان داشته ایم که این مقدار در بهار سال 94 به 142 فقره رسیده که نشان دهنده کاهش 23 درصدی در این زمینه است.

این مسوول خاطرنشان کرد: مطالبه مهریه در استان رتبه 9 کشوری را در بین خواسته ها و دعاوی دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار 93 تعداد 570 فقره مطالبه مهریه داشتیم که این میزان در بهار 94 به 437 فقره رسیده که نشان دهنده کاهش 23 درصدی است.

وی یکی دیگر از دعاوی و خواسته ها را خواسته الزام به تمکین اعلام کرد و گفت: خواسته الزام به تمکین معمولا از سوی آقایان مطرح می شود رتبه 18 را در دادگستری استان یزد دارد که در بهار 93 به تعداد 210 فقره بوده که این مقدار در سال 94 به 199 فقره رسیده و بیانگر کاهش 15 درصدی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد چهار آسیب اجتماعی نو پدید که جامعه با آن روبرو است را ماهواره، اینترنت ، تلفن همراه و بازیهای رایانه ای خواند و گفت: خانواده در زمینه کاهش این آسیب ها می تواند کارهای اساسی انجام دهد.

وی اظهار کرد : اگر در زمینه پیشگیری نقش خانواده را پر رنگ تر کنیم ضمن ایفای نقش اساسی و اسلامی خود شاهد آسیب اجتماعی فراوان در جامعه نخواهیم بود.

رفاهی خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که همه دستگاه های اجرایی باید در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام دهیم ارتقای آگاهی های عمومی مردم است چراکه مردم در این زمینه آگاهی کافی ندارند.

این مسوول یاد آور شد : ضمن آنکه فضای ادارات باید پیشگیرانه باشد و از نمایندگان دستگاه های اجرایی حاضر در جلسه درخواست می کنیم تا طرح عملیاتی آیینه که بر مبنای اخلاق طراحی و به کاهش 20 تا 30 درصدی آسیب های اجتماعی منجر می شود را در ادارات خود با همکاری و تعامل با معاونت پیشگیری دادگستری استان یزد اجرا کنند.

انتهای پیام/ع






Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری