Skip to Content

یک متخصص طب سنتی در یزد:

افراد بلغمی در زمستان مواظب سبک زندگی خود باشند


متخصص طب سنتی در یزد با اشاره به تدابیر لازم برای فصل زمستان از منظر طب سنتی گفت: افراد با مزاج سرد و تر یا به‌اصطلاح بلغمی و سالخوردگان باید بیشتر مواظب باشند تا مورد اثرات سوء در این فصل قرار نگیرند.

یزدبانو؛ در طب سنتی هر فصل مزاج خاص خود را دارد؛ در فصل زمستان به دلیل تابش آفتاب به‌صورت مایل به زمین و نیز ریزش برف و باران مزاج آب‌وهوای این فصل سرد و تر است. برای در امان ماندن از اثرات سوء در هر فصل باید تدابیری اتخاذ کرده و با توجه به مزاج فصل مواد غذایی خاصی را مصرف کنیم.

یک متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو در رابطه با بایدها و نبایدهای طب سنتی در فصل زمستان اظهار کرد: بر اساس مبانی طب ایرانی سموم و مواد زائد در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول سال در بدن انباشته می‌شود.

مصرف غذاهایی با طبع گرم

دکتر سید کاظم کاظمینی با بیان اینکه مصرف غذاهایی با طبع گرم در زمستان مانع تولید رطوبت در بدن می‌شود، گفت: افراد با مزاج سرد و تر یا به‌اصطلاح بلغمی و سالخوردگان باید بیشتر مواظب باشند تا مورد اثرات سوء در این فصل قرار نگیرند.

وی با تأکید بر اینکه باید در فصل زمستان مصرف غذای سرد و تر را به‌ویژه برای وعده شام به حداقل برسانیم، خاطرنشان کرد: افراد خصوصاً کسانی که غلبه مزاجی سرد و تر دارند باید از غذاهای گرم هم ازنظر طبع و هم ازنظر حرارت بهره ببرند؛ مواد غذایی مانند مغزی جات، خرما، سبزی‌های گرم مثل ریحان و نعناع، ادویه‌جات گرم مثل دارچین، زنجبیل و ... برای مصرف در این فصل مناسب هستند.

خواب در طول روز؛ ممنوع

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در رابطه با خواب در فصل زمستان تصریح کرد: در این فصل خواب طول روز توصیه نمی‌شود؛ چراکه باعث ایجاد بیماری‌های ناشی از نزله می‌شود که سستی بدن، کسالت، کاهش اشتها و تیره شدن رنگ چهره ازجمله عوارض آن به‌حساب می‌آید.

وی در رابطه با ورزش در زمستان گفت: بهترین زمان ورزش در این فصل آخر روز است؛ یعنی حدود ساعت 3 تا 4 عصر است که هوا کمی گرم‌تر از سایر ساعات است؛ ناگفته نماند که انجام ورزش به‌ویژه در افراد دارای رطوبت زیاد، بسیار خوب است.

کاظمینی پوشیدن لباس گرم، قدم زدن و قرار گرفتن در معرض آفتاب در فصل زمستان را برای بدن مناسب عنوان کرد و افزود: از راه رفتن بدون کفش یا جوراب روی کف فضاهای دارای سرامیک و سنگ پرهیز شود.

این متخصص طب سنتی اذعان کرد: هنگام خروج از منزل بینی و دهان خود را ببندید و بهتر است کلاه و شال‌گردن استفاده شود.

انتهای پیام/3857

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری