Skip to Content

گزارش مشروح/ معاون امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی:

آمارفعلی کتابخانه های کشور در شأن ملت ایران نیست/یزد مقام اول کتابخانه در کشور


معاون امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان یزد که با سخنرانی استاندار و و سرپرست فعلی کتابخانه ها همراه بود گفت : آمار سه هزار و700 کتابخانه عمومی کشور در شأن ملت ایران نیست.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد که در تالار فرهنگیان برگزار شد گفت: کتابخانه ها یکی از مهمترین نهادهای  فرهنگی و عامل رشد و توسعه فرهنگی در جوامع مختلف محسوب می شود.
وی با بیان این که آنچه زیربنای فرهنگی جامعه را می‌گذارد، کتابخانه‌هاست افزود: امروز دنیا به این نتیجه رسیده که برای توسعه اقتصادی و فرهنگی باید به توسعه کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت.
معاون امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، از آمار3 هزار و700 کتابخانه عمومی در کل کشور خبر داد و افزود: کشور ایران با توجه به فرهنگ غنی و قدمت فرهنگی این آمار در شأن ملت ایران نیست.

*در دنیا جنین های متولد نشده عضو کتابخانه می شوند
واحدی با بیان اینکه در ادبیات جهانی به کتابخانه‌ها نهاد مردمی گفته می‌شود، عنوان کرد: امروز در دنیا وقتی کودک هنوز جنین است، عضو کتابخانه می‌شود و تا زمانی که پیرمرد و پیرزن از کار افتاده می‌شود باید به کتابخانه مراجعه کند زیرا در کشورهای پیشرفته نیز توسعه اقتصادی و فرهنگی را در گرو توسعه کتابخانه‌ها می‌دانند.
واحدی با اشاره به این که یکی از مهمترین عواملی که ما بتوانیم در گذر کتابخانه ها داشته باشیم این است که کتابدار خود را باور داشته باشیم وکتابداران باید به خود باوری برسند و کتابدار کتاب نخوان هیچ گره ای برای کشور باز نمی کند.
وی در مورد ارتقاء جایگاه کتابداری نیز عنوان کرد : این جایگاه باید با همت و تلاش کتابداران و مسئولان در کنار یکدیگر ارتقا پیدا کند و معتقدیم رشته کتابداری در کشور نیز باید وضعیت بهتر و جایگاه مطلوبتری داشته باشد.
معاون امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شاخص های کتابخوانی در کشور اشاره کرد وگفت: استان یزد از نظر زیربنای کتابخانه ‌ها، عضو و تعداد کتابخانه رتبه نخست در کشور را دارد و از نظر تخصیص درصد شهرداری نیز استان یزد تا چند ماه قبل رتبه نخست را داشت تا اینکه در رقابتی تنگاتنگ، مازندران در این زمینه سبقت گرفت.

*سرپرست کتابخانه های عمومی استان :فعالیت 112کتابخانه با 69هزار عضو در استان یزد

سرپرست کتابخانه های عمومی استان پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان با ارئه آماری از کتابخانه های عمومی استان گفت: درحال حاضر۱۱۲ کتابخانه دراستان فعال است که 94 کتابخانه نهادی و 18 کتابخانه مشارکتی است.
علی ملا عباسی آمار عضویت در کتابخانه‌ های عمومی یزد را نیز ۸۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود : هم اکنون بالغ بر ۱۸۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان یزد موجود است.
وی، تعمیر کتابخانه شرف الدین علی با 85 درصد پیشرفت فیزیکی، کتابخانه شهید مطلب شفیعی با صد درصد پیشرفت و هزینه ای بالغ بر250 میلیون ریال و بهربرداری در دهه فجر و کتبخانه شهدای نجف آباد با 140 میلیون ریال و با 100 درصد پیشرفت را از اقدامات مهم اداره کتابخانه های عمومی استان برشمرد.

*استاندار یزد : قرآن اصلی ترین کتاب است
استاندار یزد یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که گفت: موضوع کتابخانه ها یکی از ارکان مهم فرهنگ، علم و ادب است و شاید نقاط ضعفی که ایجاد می شود ناشی از کم توجهی به این مراکز است.
سید محمد میر محمدی  با بیان این که هر چه مراکز علمی توسعه پیدا کند جامعه شادابتر می شود افزود : اولین تکلیف بر عهده خود ماست که خود را بسازیم و هر چه بیشتر جایگاه و منزلت رفیع تری را بدست آوریم.
وی با اشاره به این که مادر کتب، قرآن مجید است بیان کرد: اصلی ترین کتاب کتاب خداست و در حضور و غیاب، درظاهر و در باطن همه در آن هدایتگر است و ما به ارزشها، حقایق ها و به تکالیف باید عمل کنیم.


*معرفی مدبر کل جدید
در این مراسم،  دوست فاطمیها که پیش از این مسئول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد بوده است به عنوان مدیر کل جدید کتابخانه ها معرفی شد.

انتهای پیام/ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری