Skip to Content

گفتگو با مدیر اولین آموزشگاه آشپزی در یزد؛

اولین آموزشگاه آشپزی در یزد را سال 68 دایر کردم/ به هنر عشق می‌ورزم


پروین انصاری، مدیر برتر بخش آموزش و مهارت در سطح کشور، بانویی است که سعی دارد از بانوان یزدی، کدبانو بسازد. این مربی نمونه کشور در حال حاضر آموزشگاهی دارد که در زمینه‌های آشپزی، شیرینی پزی و مدیریت خانواده آموزش می‌دهد.

یزدبانو، مصاحبه ای را با این بانوی پرتلاش یزدی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

* بفرمایید که فعالیت در عرصه ترویج فرهنگ آشپزی را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

در ابتدا به دنبال محلی برای یادگیری آشپزی بودم، اما چنین جایی را پیدا نکردم. در خانه تلاش کردم تا خود در حرفه آشپزی ماهر شوم.
حتی وقتی می خواستم سفره‌آرایی را یاد بگیرم مجبور شدم به خارج از کشور سفر کنم.
همیشه دغدغه این را داشتم که بانوان یزدی در همه عرصه‌ها پیشتاز باشند. هدفم یادگیری زنان و دختران یزدی و پیشرفت آن‌ها به‌ویژه در عرصه آشپزی بوده و هست، از این‌رو در سال 1368اولین آموزشگاه آشپزی را در یزد دایر کردم.
اوایل راه اندازی آموزشگاه، کسی تمایل به شرکت در کلاس نداشت. عده ای می گفتند:«اگر مرغ داشته باشیم، خودمان بلدیم آن‌را بپزیم». ابتدا دوستان را دعوت کرده و شروع به آموزش کردم تا به امروز که خوشبختانه بانوان علاقه خاصی به یادگیری آشپزی دارند.

* در رابطه با فعالیت های آشپزی‌تان توضیح بفرمایید.

تاکنون کتاب‌های سفره‌آرایی پیشرفته جلد 1 و 2 و همچنین کتاب شیرینی که انواع و اقسام شیرینی‌ها را آموزش می‌دهد؛ به چاپ رسانده ام. و یک کتاب هم در زمینه آشپزی نوشته ام که در دست چاپ است.

*در کنار فعالیت در عرصه آشپزی، در زمینه های دیگر هم مشغولید؟

مدرس دانشگاه هستم و در رشته مدیریت خانواده تدریس می‌کنم. 
برای کسانی که در رشته مدیریت خانواده تحصیل می کنند،31 واحد درسی آن‌ها از جمله خیاطی، گلدوزی، انواع دوخت پولیش، عروسک‌دوزی، بافتنی، مدیریت برنامه ریزی خانواده، ازدواج و ... و 17واحد  بهداشت از جمله کمک های اولیه و ... در آموزشگاه تدریس می‌شود.

* آموزش هایی که شما می دهید،در چه سطحی از استاندارد آموزشگاه های جهانی است؟

تمام مدرک دیپلم هایی که سازمان فنی و حرفه ای صادر می کند،دارای کد بین المللی است.و در 17رشته ای که تدریس می‌کنیم در پایان به هنرآموزان دیپلم اعطا می شود که دارای کد بین المللی است.
هر فردی که بخواهد ویزا بگیرد، با داشتن هر دیپلم از سازمان فنی و حرفه ای 5امتیاز کسب می کند. و در نهایت اگر به کشور خارجی سفر کند او را به دید «یک انسان کاربلد» می نگرند.

*آقایان مدعی هستند که برترین سرآشپزان دنیا مرد هستند و دست‌پخت آقایان بهتر از خانم ها است.نظر شما چیست؟

با این ادعا موافقم. شاید زور بازوی مردان واینکه آن‌ها به آشپزی به دید یک هنر نگاه می کنند، علت این قضیه باشد. آشپزی ریشه هنری دارد چون با رنگ و سلیقه در ارتباط است و تهیه یك غذای خوب ذوق فراوانی می‌خواهد.

*رمز موفقیت در حرفه تان را چه می دانید؟

پشتکار. به بانوان توصیه می کنم در هر رشته ای که بنا به علاقه انتخاب می کنند، پشتکار داشته باشند و آن‌را تا آخر ادامه دهند و اصطلاحا«از این شاخه به آن شاخه نپرند».

*اگر قرار بود به جای آموزش آشپزی کار دیگری را انتخاب کنید، چه شغلی برمی گزیدید؟

تمام رشته‌های هنری را دوست دارم و به هنر عشق می‌ورزم.

*اگر صحبتی خطاب به بانوان یزدی دارید، بفرمایید.

برایشان آرزوی موفقیت دارم. بانوان یزدی زحمت‌کش هستند و باید در نظر داشته باشند که از وقت و زمان خود به بهترین شکل استفاده کنند.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری