Skip to Content


باید احساس عدالت را برای مردم ایجاد کرد


رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان یزد گفت: اجرای قانون وظیفه همه است و مجموعه قوانین در نظام جمهوری اسلامی ایران باید به اجرا و احساس عدالت در جامعه منتهی شود و امنیت را برای مردم به وجود آورد.

به گزارش یزدبانو، غلامعلی دهشیری در جمع قضات دادگستری شهرستان یزد با ذکر حدیث فَرَضَ ا... و العَدلَ مِسكا للقلوبِ از حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: عدالت و احساس عدالت موجب تقویت دلها و قلب هاست.
وی ایجاد احساس عدالت را منوط به سه عامل دانست و ادامه داد : احساس عدالت یا ناشی از قوانین جامع و کامل است یا می تواند ناشی از رفتار و برخورد ما با مردم و ارباب رجوع باشد و یا با صدور آرای متقن و مستدل ، احساس عدالت بین مردم حاکم خواهد شد.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد بر اهمیت احساس عدالت در جامعه تأکید کرد و بیان داشت : احساس عدالت از اصل عدالت تأثیرگذارتر و مهمتر است ، چرا که جامعه با این احساس می تواند به حرکت خود ادامه دهد.
این مقام قضایی در نحوه برخورد با ارباب رجوع، نوع رفتار را بسیار حائز اهمیت در خلق احساس عدالت دانست و ابراز داشت: برخورد مناسب و رفتار شایسته در محاکم قضایی از ظرایف کار است که ارباب رجوع دستگاه قضایی را آرام کرده و به جامعه سکینه می دهد.
دهشیری با اشاره به حدیث عدلٌ ساعةٍ خیرٌ مِن عِبادِةِ سَبعینَ سَنةِ؛ از نبی مکرم اسلام، گفت: وقتی یک ساعت و یک لحظه عدالت ورزی با عبادت هفتاد سال مقایسه شده است ، نشان از سختی کار و اهمیت بالای عدالت ورزی دارد.
وی با تشکر از آراء خوب و متقن محاکم دادگستری شهرستان یزد اظهار داشت: یکی از مؤلفه های احساس عدالت در جامعه رأی است که چکیده دانش ، فهم ، استنباط و استدلال قاضی است و این مهم در شهرستان یزد از کیفیت و اتقان بسیار خوبی برخوردار است.
شایان ذکر است این جلسه جهت بحث و بررسی چگونگی کاهش اطاله دادرسی و اوقات دادرسی و همچنین کاهش ورودی و پرونده های دادگستری برگزار گردید و هر یک از قضات دیدگاه و اظهار نظر خود را در ارتباط با موضوع جلسه مطرح نمودند.
در این جلسه جهت کاهش اطاله دادرسی راهکارهای متعددی ارائه گردید و در پایان مقرر شد در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به همدلی و همزبانی نامگذاری شده کارمندان قضایی و اداری دادگستری شهرستان یزد به منظور کاهش موجودی و اوقات دادرسی و جلب اعتماد مردم یک روز در هفته پس از اتمام وقت اداری ضمن حضور در محل کار حداقل 4 وقت رسیدگی  تعیین نمایند، که این امر موجب افزایش گردشکار و تسریع در رسیدگی به پرونده های ارباب رجوع ضمن توجه به کیفیت دارسی و رأی خواهد شد و این تصمیم با استقبال و تأیید رئیس کل دادگستری استان نیز همراه  شد.


منبع: روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان یزد

انتهای پیام/ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری