Skip to Content

روایت‌های تلخ «ویلچر نشینان»؛

بیکاری استعداد بالقوه معلولان یزدی را کور کرده است/سختی تردد در شهر و قوانین روی زمین‌مانده


مشکل بیکاری از بزرگترین مشکلاتی است که معلولان حتی آنها که دارای استعداد های بالقوه هستند با آن روبرو هستند.

به گزارش یزدبانو؛ امروز در کشور ما بیکاری و تلاش انسان‌ها برای یافتن شغل بسیار نمود پیدا کره و محسوس است. معلولان هم نه‌تنها از این قضیه مستثنا نیستند بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که دارند با شدت بیشتری با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تبعیض اجتماعی و شغلی، اشتغال در مشاغل سطح پایین و دستمزد کم از مواردی است که معلولان هم با آن روبرو هستند.

معلولانی که افرادی توانمند، تحصیل‌کرده و دارای پتانسیل‌های مختلف هستند که می‌توانند باوجود دارا بودن معلولیت‌های جسمی، کارهای بزرگی را انجام دهند.

خبرنگار  یزدبانو در جمع معلولان ضایعه نخاعی حضور یافته تا آن‌ها بتوانند مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند تا شاید گره‌ای از کارشان باز شود.

«مهناز ابوالحسنی» نائب رئیس انجمن معلولان ضایعه نخاعی با بیان اینکه معلولان درزمینهٔ اشتغال با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، اذعان کرد: با اینکه معلولان ضایعه نخاعی محدودیت حرکتی دارند، اما عدم اعتماد جامعه به معلولان حتی معلولانی که استعداد بالایی در زمینه‌های مختلف دارند باعث شده تا اعتمادبه‌نفس آن‌ها پایین بیاید.

وی ادامه داد: جوانانی پرانرژی و با پتانسیل‌های بالا در انجمن معلولان ضایعه نخاعی یزد عضو هستند اما نداشتن کار و در پس آن مشکل بر سر راه ازدواجشان باعث شده که درنهایت ضربه بزرگ روحی به آن‌ها وارد شود.

ابوالحسنی خاطرنشان کرد: این افراد با جدیت پیگیر اشتغال هستند اما سنگ‌اندازی‌هایی چون استفاده از آن‌ها در مشاغلی که مناسب حال آن‌ها نیست و یا سوءاستفاده‌های مالی انگیزه را در آنان می‌کشد.

ابوالفضل امیری حدود 2.5 سال است که به علت پرتودرمانی دچار ضایعه نخاعی و ویلچر نشین شده است. وی که لیسانس الهیات و معارف اسلامی دارد، بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه معلولان را اشتغال عنوان کرد و افزود: پیش از مسئله اشتغال مناسب‌سازی معابر از معضلات پیش روی معلولان است؛ لایحه مناسب‌سازی معابر برای معلولان تصویب‌شده است اما در صورتی کام معلولان را شیرین خواهد کرد که این لایحه به مرحله اجرایی شدن برسد.

وی ادامه داد: البته درست مناسب‌سازی خیلی مهم‌تر از مناسب‌سازی است؛ در ورودی یکی از بانک‌ها رمپی را درست کرده‌اند با شیب خیلی تند که امکان استفاده معلول از آن وجود ندارد؛ مناسب‌سازی و درست مناسب‌سازی مهم است.

امیری با بیان اینکه معلولان جهت استخدام در ادارات 3 درصد سهمیه دارند اذعان کرد: متأسفانه وقتی برای مصاحبه می‌رویم همین‌که متوجه می‌شوند که معلول هستیم، کمتر دید مثبتی نسبت به ما دارند؛ معلولان تحصیل‌کرده که دارای بهره هوشی بالایی هم هستند را فقط به خاطر ویلچری بودن می‌رانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نتوانستم کار موردعلاقه‌ام را پیدا کنم و خودم به‌صورت آزاد مغازه ابزارآلاتی دایر کرده‌ام، ادامه داد: حدود یک سال است که مغازه ابزارآلات بنایی را دارم. ازآنجایی‌که پروانه داشتم بهزیستی وام 20 میلیون تومانی به من داده است اما نسبت به کار من این مبلغ تقریباً هیچ است؛ چراکه در حال حاضر در پارکینگ خانه‌مان مغازه را دایر کرده‌ام و اگر بخواهم مغازه مناسب‌سازی شده داشته باشم باید سرمایه بیشتری را به این کار اختصاص دهم.

امیری در مقوله حمایت از معلولان به مسئولان پیشنهاد کرد: نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند در قالب طرح‌های حمایتی اقداماتی مانند خرید اقلام موردنیاز از فروشگاه‌هایی که معلولان دایر کرده‌اند، انجام دهند.

وی با بیان اینکه حرکت دستگاه‌های دولتی برای حمایت از معلولان کند است خاطرنشان کرد: اخیراً لایحه‌ای در حمایت از معلولین تصویب شده است که اگر اجرا شود -چون اجرا مهم‌تر از تصویب است- خیلی از مشکلات معلولین هم ازنظر مالی و هم مناسب‌سازی مکان‌ها حل خواهد شد.

«معصومه خادمی فر» که در سال 76 بر اثر سانحه تصادف دچار ضایعه نخاعی شده است، با اشاره به اینکه بیکاری باعث افسردگی معلولان می‌شود، گفت:. معلولان به‌واسطه بیماری و محدودیت‌هایی که دارند هزینه بالایی را بر خانواده تحمیل می‌کنند و خود و خانواده‌شان ازنظر مالی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

وی با اعلام اینکه برای کمک‌کار بودن به خانواده حاضرم هر شغلی که بتوانم را انجام دهم، ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم این خواسته معلولان یعنی اشتغال آن‌ها در بحران بیکاری گم نشود؛ شغل‌هایی مانند بسته‌بندی و مشاغل سبک می‌تواند کمک مالی خوبی باشد.

«امید میر جلیلی»4 سال است که در حال انجام ساختمان‌سازی و براثر سقوط بالابر و برخورد با آن دچار ضایعه نخاعی است. وی که دارای مدرک لیسانس هست، اذعان کرد: ازلحاظ مالی با مشکلات زیادی روبرو هستیم، پدرم کارگر هستند و با معلول شدن من هزینه زیادی بر ایشان تحمیل شد؛ خانواده‌ای 5 نفره هستیم که باید با حقوق کارگری سر کنیم.

وی از مسئولان درخواست کرد:  دستگاه‌های دولتی در استخدامی‌های خود ۳ درصد را به معلولین اختصاص دهند و مسئولان بکوشند تا شرایط ایجاد اشتغال معلولان در استان یزد تسهیل شود.

انتهای پیام/سوسن شکوفه مزرعه حسینی




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری