Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ بانوی ملی پوش، پزشک و قهرمان شمشیربازی یزد

تهیه لوازم استاندارد و تأمین اسپانسر از دغدغه قهرمانان شمشیربازی در ایران است


بانوی ملی پوش و قهرمان شمشیربازی استان یزد در یک گفتگوی تفصیلی به تشریح ورزش شمشیربازی و دغدغه های خود در این رشته ورزشی و کسب بیش از 20 عنوان قهرمانی از استانی تا کشوری و فراملی پرداخت.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، شمشیربازی یک ورزش مدرن است.که سابقه ای تاریخی دارد. شمشیر بازی امروزی ، ورزشی انفرادی است که در دو گروه زنان و مردان در بازیهای المپیک شرکت می کند و برحسب نوع شمشیر به کار رفته بر سه نوع است : اپه، سابر و فلورره
- در بازی نوع اپه ، حملات با نوک شمشیر آغاز می شود وهدف حمله تمام بدن حریف است.مسابقات جهانی و المپیک برای آقایان با استفاده از اسلحه فلوره ، اپه و سابر و برای بانوان با اسلحه فلوره انجام می شود.
تفاوت سابر با دو نوع شمشیر بازی یعنی اپه و فلوره این است که با سابر می شود با ضربه های لبه ی تیغه نیز امتیاز گرفت.از این رو حرکات وحملات سابربازها معمولاً بسیار سریع است.مسابقات با سابر را مسابقات «اسلحه سابر »می گویند.
- فلوره رایج ترین نوع شمشیر در مسابقات است و عموماً برای آغاز کار مبتدیان کلاس های شمشیر بازی هم از فلوره استفاده می شود.
اشاره:
یکی از قهرمانان شمشیربازی بانوان استان یزد خانم مهدیه منتظران فارغ التحصیل رشته پزشکی است .
وی متولد1366 و عضو سابق تیم ملی شمشیربازی بانوان جمهوری اسلامی ایران و داور و مربی اسلحه فلوره دررشته شمشیربازی است که هم اکنون مسؤول کمیته اموزش همگانی این هیأت است.

که با وی گفتگوی تفصیلی و خواندنی را انجام داده ایم :


با تشکر از شما خانم منتظران، به عنوان اولین سؤال درباره تحصیلات خود توضیح دهید:

تحصیلات دوره ی راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه ی فرزانگان یزد(تیزهوشان ) گذراندم.در سال 1384 در رشته ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شدم.
فارغ التحصیل رشته ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1391می باشم و در حال حاضر با اتمام دوره ی طرح پزشک عمومی  مشغول آمادگی جهت امتحان تخصص پزشکی هستم.


شمشیربازی را از کی و کجا آغاز کردید؟
فعالیت در رشته ی شمشیربازی را در سال 1378 به مربیگری سرکار خانم فاطمه ی پژوهش در اسلحه ی فلوره شروع نمودم.

اولین مسابقه ای که شرکت کردید و مقامی که بدست آوردید چه بود؟
اولین مقام مسابقات قهرمانی کشور را در همان سال در رده ی سنی نونهالان در مقام سومی کسب کردم.
در سال 1379 فعالیت خود را تحت نظر سوزانا پطروسیان(مربی ارمنستانی)و خانم پژوهش ادامه داده و در همین سال با کسب مقام اولی مسابقات قهرمانی کشور در رده ی سنی نوجوانان و مقام هشتمی مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان، به عضویت تیم ملی بزرگسالان در آمده و در مسابقات بین المللی جام فجر در همان سال،مقام سوم تیمی را کسب نمودیم.
با شروع اعزام برون مرزی بانوان شمشیرباز در سال 1383 به طور ثابت عضویت تیم ملی شمشیربازی بانوان را تا سال 1390 دارا بوده و در تمام مسابقات برون مرزی تیم ملی بانوان در رده های سنی جوانان و بزرگسالان حضورداشتم.


تا کنون چه مقام هایی را کسب کرده اید؟

مقام های انفرادی شامل :
مقام اولی  مسابقات بین المللی جام تفلیس گرجستان (به عنوان اولین مقام برون مرزی بانوان شمشیرباز بعد از انقلاب) 1386
مقام سوم مسابقات بین المللی دهه ی فجر 1385
مقام اول اولین دوره المپیاد ایرانیان 1386
مقام اول دومین دوره المپیاد ایرانیان 1387
مقام اول انفرادی مسابقات قهرمانی کشور در سال های 1387،1385،1383،1389،1390،1379
مقام دوم انفرادی مسابقات قهرمانی کشور سال 1382
مقام سوم انفرادی مسابقات قهرمانی کشور1378،1381،1384
 

مقام های تیمی شامل :
مقام اول اولین دوره مسابقات المپیاد ایرانیان1386
مقام اول در اسلحه فوره و اپه،دومین دوره المپیاد ایرانیان1387
مقام اول مسابقات قهرمانی کشوردر سالهای 1389 و1387
مقام دوم مسابقات قهرمانی کشوردر سال های 1384،1382،1381و1390
مقام سوم مسابقات قهرمانی کشور در سال های 1391،1379
 

اعزام های برون مرزی هم شامل :
مسابقات قهرمانی آسیا فیلپین2004
مایقات قهرمانی آسیا مالزی 2005
مسابقات قهرمانی جوانان آسیا کویت 2006
مسابقات قهرمانی آسیا قزاقستان 2007
مسابقات قهرمانی جوانان جهان ترکیه 2007
مسابقات بین المللی گرجستان 2007
مسابقات قهرمانی آسیا تایلند2008
مسابقات قهرمانی جهان ترکیه 2009

تهیه وسایل شمشیربازی در دسترس همه هست؟
وسایل شمشیربازی که شامل وست و شلوارک، ماسک، محافظ، سیم دست، دستکش و شمشیر می باشد متأسفانه به راحتی در کشور ما در دسترس نیستند.
تهیه آنها محدود به هیأت ها و فدراسیون شمشیربازی است.قیمت تمام شده ی وسایل در سال های اخیربا توجه به تورم ایجاد شده افزایش داشته است.
تهیه ی لوازم استاندارد هنوز یکی از مشکلات مطرح در رشته ی شمشیربازی حتی در سطح اعضا تیم ملی و فدراسیون شمشیربازی به شمار می رود.
تأمین وسایل به عهده ی خود بازیکنان است، ولی در شروع فعالیت در این رشته نیازی به تأمین تمامی لوازم نیست و تا آمادگی برای شروع بازی تمرینیلوازم بتدریج تهیه می شود.

 

سالن اختصاصی برای شمشیربازی بانوان یزدی وجود دارد و اسپانسر هم دارید؟
با شروع لیگ شمشیربازی بانوان در سه سال اخیر هنوز هم بحث تأمین اسپانسر دغدغه ی بزرگ برای هیأتهای ورزشی و بازیکنان است و این موضوع از پویایی و قدرت مسابقات باشگاهی کاسته است.
درحال حاضر یک سالن اختصاصی شمشیربازی در یزد وجود دارد که از بهترین سالن های تمرینی شمشیربازی در ایران به شمار می رود و هم اکنون بر اساس آخرین استاندارد ها،در دست تعمیراست.

در این مدت با مشکلی هم مواجه شده اید؟
بعد از کسب مقام اولی مسابقات قهرمانی کشور در سال 1390 به علت مشغولیت تحصیلی در رشته ی پزشکی از تمرین شمشیربازی به دور ماندم و با کسب مقام سومی تیمی مسابقات قهرمانی کشور و مقام سومی لیگ شمشیربازی در سال 1391 از بازیکنی شمشیربازی فاصله گرفتم.
پس از آن به دلیل گذراندن طرح پزشکی امکان شرکت در مسابقات شمشیربازی از سال1392فراهم نشد و فعالیت خود را به صورت دوره های موقت مربیگری و داوری شمشیربازی ادامه دادم.


در مورد دیگر فعالیت های درون استانی در رشته شمشیربازی بفرمایید:
در اواخر سال 1392به پیشنهاد جناب آقای صدیقی دبیر هیأت شمشیربازی استان یزد، مسؤولیت کمیته آموزش و همگانی هیأت شمشیربازی، با هدف برنامه ریزی آموزشی منسجم و تلاش جهت توسعه ی رشته شمشیربازی و آموزش های مورد نیاز ورزشکاران در کنار تمرین قهرمانی وآموزش همگانی را به عهده گرفتم،که هنوز دستیابی به اهداف چیزی فراتر از آنچه در گذشته بوده است حاصل نشده است.

 

درمورد خصوصییات ورزش شمشیربازی توضیح بفرمایید:
ورزش شمشیربازی ورزشی مفرح ،جذاب،غیر رزمی و دارای طرفداران بسیاری در دنیا می باشد. آشنایی مختصر با قوانین آن تماشای آن را برای علاقه مندان بسیار جذاب و هیجان انگیز می کند چرا که ورزشی است سرعتی و نیاز به عکس العمل سریع در زمانی کوتاه همراه با تفکر و فراست دارد.
با توجه به پوشش استاندارد در نظر گرفته شده، ورزشی ایمن می باشد که آسیب دیدگی فراتر از سایر رشته های ورزشی در آن مطرح نمی باشد.

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری