Skip to Content


تولید 10 تن قارچ در یک سال به همت جوان یزدی/ لزوم راه‌اندازی کارخانه کود کمپوست یزد


جوان کارآفرین یزدی با زحمت شبانه‌روزی موفق به تولید ده تن قارچ در طول یک سال شده است.

به گزارش یزدبانو، علیرضا دهقانی اشکذری از جوانان یزدی است که با 25 سال سن و مدرک کارشناسی ارشد در رشته طراحی شهری یک سالی هست که به کار تولید قارچ روی آورده است.

وی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا با بیان اینکه کشت قارچ و برداشت از آن، در دوره‌های 60 روزه انجام می‌شود، گفت: از آنجا که به کار تولید علاقه داشتم از یک سال پیش تولید قارچ را شروع کردم و تقریبا از آن راضی هستم.

دهقانی ادامه داد: چنانچه شرایط برای تولید قارچ رعایت شود و از نظر تغییرات دمایی و آفت مشکلی به وجود نباید حداکثر 30 درصد از میزان کمپوستی که برای تولید استفاده می‌شود به تولید قارچ منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  پنج نفر در زمینه کاشت و توزیع قارچ مشغول به کار هستند، گفت: در سالنی به مساحت 130 مترمربع قارچ کشت می‌کنم و از شروع کار تاکنون پنج دوره قارچ ریختم و در هر دوره دو تن محصول برداشت کردم و اکنون نیز در حال راه‌اندازی سالن دیگری برای تولید قارچ هستم.

این کارآفرین یزدی با بیان اینکه میزان درآمدی که می‌توان از تولید قارچ به دست آورد بستگی به زمان کشت و بازار فروش دارد، ادامه داد: درماه رمضان وضعیت بازار خوب نبود اما در تابستان به دلیل اینکه میزان تولید کم است تولیدکنندگانی که در این فصل کشت داشته باشند می‌توانند درآمد خوبی از فروش قارچ به دست بیاورند.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه مسئولیت توزیع قارچ‌ها را نیز خود به عهده دارد، افزود: قارچ‌ها در شهرستان تفت و مرکز استان برای فروش توزیع می‌شود اما اوایل که باید قارچ‌ها را به دلال‌ها می‌فروختیم این موضوع مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشت و متضرر می‌شدیم.

وی گفت: تولید قارچ به دلیل حساس بودن آن به تغییرات دما و همچنین وجود آفت، بسیار پر زحمت و شبانه‌روزی است و افرادی که در این کار سرمایه‌گذاری می‌کنند برای جلوگیری از بین رفت سرمایه خود به این کار ادامه می‌دهند وعلاقه به این کار می‌تواند در موفقیت فرد در این زمینه تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصاد مقاومتی با اشاره به هزینه‌های بالا که تولید قارچ به دنبال دارد، تصریح کرد: مسئولان باید با ارائه تسهیلات کم بهره از تولیدکنندگان حمایت کنند تا آنها بتوانند از آن بهره ببرند، وام‌ها با بهره‌های بالا نمی‌تواند کمکی به تولیدکنندگان باشد.

دهقانی اشکذری با بیان اینکه کمپوست مورد نیاز برای تولید قارچ در یزد از شهرهای اصفهان و تهران تامین می‌شود، افزود: باید مسئولان زمینه‌ای را فراهم کنند تا انجمن یا اتحادیه‌ای برای تولیدکنندگان قارچ در یزد راه‌اندازی شود تا بتوانند به طور صنعتی تولید قارچ را داشته باشند و درآمد خوبی کسب کنند.

انتهای پیام/ف

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری