Skip to Content

یک کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد؛

خرید سوغات از عربستان، تقویت اقتصاد کشوری است که با شیعه تقابل داردتقویت اقتصاد


یک کارشناس مسائل مذهبی در خصوص اهمیت خرید سوغات حاجیان از داخل کشور گفت: حاجی باید از خود بپرسد آیا در این شرایط جهان اسلام، یمن و سوریه...اقتضا بر این است که اقتصاد کشوری که با مسلمین به ویژه شیعه تقابل دارد تقویت شود؟!

به گزارش یزدبانو، به نقل ازطنین یاس، حجت‌الاسلام رضا مصباح، کارشناس امور مذهبی در خصوص حج و نقش تربیتی آن بر روح گفت: حج از جمله اعمال بزرگ مذهبی است که تأثیر عمیق بر روح فرد می‌گذارد و فردی که می‌خواهد به این سفر مشرف شود باید بداند که به توفیق چه سفر بزرگ و عظیمی دست یافته و تنها برای افزودن کلمه‌ای در پشت نام خود بسنده نکند.

وی ادامه داد: در حج اسرار زیادی نهفته است و تنوع مناسک حج و سختی های متنوعی که در این سفر وجود دارد خود به خود این سفر معنوی را از دیگر مناسک مذهبی متمایز کرده و رنگ و بو و حال و هوای خاصی به آن می‌بخشد.

این کارشناس امور مذهبی خاطر نشان کرد: در حج لباس ندوخته مردان، لباسی سفید و به دور از آلودگی و تمام نشانه‌های دیگری که در حج وجود دارد همه و همه حکایت از فلسفه عمیق عبادی در روح و جان حاجی می‌کند که با تأمل می‌توان به آن دست یافت و بر معنویت این سفر افزود.

حجت الاسلام مصباح گفت: قصد قربت از دیگر شرایط مهم در حج محسوب می‌شود که این امر نشان از کنار گذاشتن همه تعلقات مادی در زندگی روزمره عنوان می‌شود و ماحصل آن نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به خدای متعال است.

وی تصریح کرد: در این سفر حاجی به دنبال خدا می‌رود و خداوند در این مسیر با اعمال وارد شده برای حج او را همراهی می کند تا حاجی هر چه هوشیارتر به هدف واقعی این سفر دست یابد.

این کارشناس امور مذهبی خاطر نشان کرد: شناخت خداوند در این سفر، لازمه پیدا کردن آن در وجود حاجی است و شناختن خود لازمه پیش رفتن به سمت این شناخت است .

وی ادامه داد: درروایات آمده است که کسی خدا را می‌تواند بشناسد که او را دوست داشته باشد و زمانی که به این مرحله رسید عاشق خداوند می‌گردد و دیگر سرپیچی از فرامین الهی برایش ناممکن می‌گردد.

حجت الاسلام مصباح در ادامه به فلسفه قربانی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: در این مرحله از حج حاجی امیال حیوانی و دنیایی خود را قربانی می‌کند و فضائل اخلاقی را جایگزین آن می‌نماید تا هر چه بیشتر به خداوند و قرب الهی نزدیک گردد.

وی گفت: زمانی که فضائل اخلاقی  در قلب حاجی جای گرفت او می‌تواند حقیقت را درک کند و همانند پروانه ای برای طواف آماده گردد و همه اینها نشان از اندیشیدن هر چه بیشتر در اعمال حج دارد .

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: در مسیر بین صفا و مروه نیز حاجی به دنبال حقیقت است و در عرفات خاک نشینی را تمرین می کند و سختی های در این راه او را آماده می سازد و از سردرگمی ها نجات می بخشد .

وی با اشاره به اینکه آوردن سوغات در اسلام تاکید شده است، گفت:  اما از ویژگی‌های مسلمان این است که زمان شناس باشد و با درک بالای خود تشخیص دهد که این سوغات چگونه می‌بایست تامین گردد.

حجت الاسلام مصباح گفت: حاجی باید از خود بپرسد آیا در این شرایط جهان اسلام، یمن و سوریه...اقتضا بر این است که اقتصاد کشوری که با مسلمین به ویژه شیعه تقابل دارد تقویت شود؟!

وی در پایان خاطر نشان کرد: با خرید از کشور خود نه تنها به اقتصاد کشورمان کمک شایانی داشته‌ایم بلکه سنت حسنه سوغات را نیز برای عزیزانمان داشته‌ایم و هر چه پر بارتر می‌توانیم با توشه معنوی کسب شده از این سفر به نزد خانواده باز گردیم.

انتهای پیام/ش
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری