Skip to Content


خوراکی‌های خواب‌آور برای خواب بهتر


خوراکی‌های خواب آور برای کسانی که می‌خواهند خواب بهتری داشته باشند.

به گزارش یزدبانو به نقل از خبرگزاری دانشجو، بی‌خوابی و بدخوابی شبانه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. استرس، فشارهای کاری، بد غذا خوردن و غیره...


اگر شب‌ها در رختخوابتان غلت می‌زنید و به سختی به خواب می‌روید و یا می‌خواهید بهتر بخوابید قبل از خواب از این خوراکی‌ها استفاده کنید:

یکی از این مواد غذایی مفید برای کمک به خوابیدن گیلاس‌ها هستند، گیلاس‌های مفید تازه یا خشک یکی از منابع غذای طبیعی ملاتونین هستند،ماده شیمیایی که ساعت درونی بدن را برای تنظیم خواب کنترل می‌کند.

محققانی که گیلا‌س‌های ترش را مورد آزمایش قرار داده‌اند و متوجه سطح بالای ملاتونین شدند، توصیه ‌کرده‌اند این گیلاس‌ها را یک ساعت قبل ازخواب بخورید.

خوردنی بعدی موز‌ها هستند، پتاسیم و منیزیم شل کننده‌های طبیعی عضلات هستند و موز‌ها منبع غنی از این دو عنصر هستند، که خاصیت آرامش بخش نیز دارند.

گردو: محققان دانشگاه تگزاس طی مطالعاتی دریافتند که گردو منبع خوبی از ملاتونین بوده که در به خواب رفتن سریع موثر است.

بادام: بادام سرشار از منیزیم است که برای داشتن خوابی عمیق مورد نیاز است، هنگامی که بدن با کمبود منیزیم مواجه باشد زمان خواب کوتاه‌تر خواهد بود.

پنیر: علاوه بر نوشیدن شیر گرم قبل از خواب، هر ماده لبنی دیگر که حاوی کلسیم باشد از جمله پنیر و ماست نیز در مهیا کردن خوابی راحت موثر است.

کاهو: مصرف سالادهایی که با کاهو تهیه می‌شوند، آرام بخش بوده و به خواب راحت کمک می‌کند.

چای بابونه: تحقیقات نشان می‌دهند که یک فنجان از این چای به عنوان آرام بخش عمل کرده و در داشتن خوابی آرام موثر است.

جوی‌دوسر: جوی‌دوسر جزو غلاتی است که بیشتر افراد آن را به صورت خشک و بوداده در وعده صبحانه مصرف می‌کنند. اما آیا می‌دانید که مصرف یک پیاله بزرگ از سوپ جوی‌دوسر می‌تواند خواب خوشی را برایتان به همراه داشته باشد؟

این سوپ یک غذای نرم، گرم، ساده، ارزان و مغذی است. کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در جو دوسر هم می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت خواب شما شود. البته هرچه میزان نمک و روغن سوپ جوی‌دوسر کمتر و میزان سبزی‌های به کار رفته در آن بیشتر باشد، سوپ مغذی‌تری در اختیارتان خواهد بود. مصرف مداوم جوی‌دوسر، علاوه بر سیر نگه‌داشتن طولانی‌مدت شما می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خونتان هم بشود، بنابراین خوردن این سوپ حدود ۲ تا ۳ ساعت پیش از خواب همراه یک کف دست نان سبوس‌دار به افراد بد خواب
توصیه می‌شود.

غلات سبوس‌دار: غلات سبوس‌دار جزو کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای محسوب می‌شوند که ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به غلات تصفیه‌شده دارند. نان‌های سبوس‌داری مانند نان سنگک، ماکارونی و برنج‌های قهوه‌ای همگی جزو غلات کامل طبقه‌بندی می‌شوند. تریپتوفان موجود در این غلات عاملی برای افزایش کیفیت خواب است. اگر بتوانید مقدار مشخصی از غلات کامل را در وعده شام خود بگنجانید می‌توانید از هضم خوب و راحت غذا و داشتن خوابی راحت هم در طول شب مطمئن شوید. از آنجا که عمل هضم نان‌های سبوس‌دار در بدن به آرامی صورت می‌گیرد، بنابراین گنجاندن آن‌ها در وعده شام می‌تواند انرژی کافی شما را تا صبح فراهم کند تا مجبور نباشید در طول شب چند بار به خاطر گرسنگی از خواب بپرید.

انتهای پیام/ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری