Skip to Content

آشپزخانه یزدبانو

رازهایی درباره تخم مرغ از نگهداری تا پخت


اگر می خواهید از نحوه نگهداری تخم مرغ تا آب پز کردن،سفید شدن و سفت شدن زرده و سفیده تخم مرغ، جداسازی سفیده برای شیرینی و نگهداری زرده تا پنج روز اطلاعات بیشتری به دست آورید نکات خواندنی این یادداشت را بخوانید.

به گزارش خبر نگار بخش خانه داری و آشپزی یزدبانو،شناخت و تشخیص تخم مرغ سالم در اولویت همه کارهااست؛ سطح پوست تخم مرغ فاسد صاف است،در مقابل نور تیره می شود و چنانچه آن را در آب بیندازیم،روی آب شناور می ماند.اگر هم آن را بشکنید سفیده و زرده آن مخلوط است و بوی نامطبوعی دارد.

تخم مرغ را در ظرفی مقوایی در یخچال نگهداری کنید چون مقوا مانع از دست دادن رطوبت تخم مرغ و خشک شدن تخم مرغ در مجاورت با هوا و بعلاوه بوهای حاصل از مواد غذایی موجود در یخچال به تخم مرغ می شود و توصیه می کنیم تخم مرغ را در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید. نگهداری در درب یخچال برای کوتاه مدت بلا مانع است.

*زمان نگهداری تخم مرغ

به تاریخ مصرف آن توجه کنید. از زمان تولید پنج هفته در قسمت انتهایی یخچال و سه هفته در قسمت درب یخچال پیشنهاد می شود.

توجه: در موقع گذاشتن تخم مرغ در یخچال آن ها را نشویید،در زمان مصرف اقدام به شست وشو کنید،اگر احساس لکه های خون روی تخم مرغ کردید سعی کنید این تخم مرغ ها زودتر مصرف شود.

*نگهداری زرده تخم مرغ

معمولا در بعضی از خانواده ها زرده تخم مرغ برای افراد مبتلا به چربی خون استفاده نمی شود. برای نگهداری زرده تخم مرغ تا مصرف بعدی می باستی ظروف اب انداخت بطوری که کاملا زرده تخم مرغ در اب غوطه ور باشد.

توجه: حداکثرنگهداری به این روش بیشتر از سه تا پنج روز نباشد.

*نگهداری سفیده تخم مرغ

در بعضی اوقات زرده تخم مرغ مصرف می شود ولی سفیده تخم مرغ برای مصارف بعدی نگهداری می شود. برای نگهداری می بایستی سفیده های تخم مرغ را در ظرف دردار بریزید و در ظروف را محکم ببندید و داخل یخچال در قسمت انتهایی آن قرار دهید و حداکثر تا پنج روز می توانید از این تخم مرغ استفاده کنید.

*آب پز کردن تخم مرغ ترک خورده

اگر تخم مرغ در یخچال و یا در هنگام آب پز کردن ترک خورده، می بایستی تخم مرغ را در کیسه فریزر قرار دهید و آهسته در آب ولرم روی اجاق بگذارید. در مدت زمان مناسب (بستگی به میل شما از تخم مرغ دارد)بگذارید تخم مرغ سفت شود و بعد مصرف نمایید.

*پوست کندن تخم مرغ

پس از این که دمای مناسب به تخم مرغ را به سلیقه خودتان آب پزکردید از آب خارج کنید و در داخل یک ظرف آب سرد و به مدت یک دقیقه  قرار دهید سپس بازدن چند ضربه با پشت قاشق به بدنه تخم مرغ، با ترک برداشتن پوست تخم مرغ  می توانید تخم مرغ را در دو کف دست قرار دهید کمی به دو طرف بچرخانید پوست کاملا جدا می شود. در هنگام پختن تخم مرغ در اب جوش یک لایه خاکستری رنگ روی زرده تخم مرغ بوجود می اید که اگر با قرار دادن یک دقیقه در آب سرد برای راحت پوست گرفتن به این نتیجه می رسیم که آن لایه خاکستری رنگ در روی زرده تخم مرغ برداشته شده و رنگ زرده تخم مرغ کاملا شفاف می شود.

*جدا کردن سفیده از زرده تخم مرغ

 تخم مرغ را از یخچال خارج کنید. چند دقیقه صبر کنید تا دمای تخم مرغ تغییر یابد. با لبه چاقو سوراخی به یکی از قسمت های تخم مرغ وارد کنید(حداکثر سوراخ سه دهم میلیمتر)با چرخاندن تخم مرغ سفیده خارج می شود و زرده تخم مرغ در داخل پوسته خودش باقی می ماند.می توانید درب سوراخ را با یک نوار چسب بپوشانید،زرده تخم مرغ تا پنج روز دیگر هم قابل مصرف است.

*سفید شدن زرده تخم مرغ و سفت شدن آن

 این روش در مورد زرده تخم مرغ که معمولا به مصرف کیک ها و کرم ها و شیرینی ها و در بعضی از غذا ها به کار می رود، استفاده می شود. و طریقه کار آن به این صورت است( که زرده تخم مرغ را با قاشق آنقدر هم می زنیم تا زرده تخم مرغ سفت شود.) نوعی دستگاه در بازار هست که به آن تخم مرغ زن می گویند که خیلی ساده تر از قاشق زدن، زرده تخم مرغ سفت می شود.

 سفتی آن باید به حدی باشد که وقتی با قاشق مقداری از زرده را برداشتیم می بایستی یک سر زرده تخم مرغ در قاشق و سر دیگر آن در ظرف می باشد.

*سفت شدن سفیده تخم مرغ

 این روش در سفت شدن سفیده تخم مرغ که معمولا برای انواع کیک ها و سبزی ها و کرم ها بکار می رود،به صورت زیر است.

سفیده تخم مرغ را با وسایل دستگاه هم زن و یا با قاشق آنقدر می زنیم تا سفیده تخم مرغ پف شود. و مو قعی می توانیم بگوییم سفیده تخم مرغ آماده کار است که وقتی سفیده تخم مرغ در ظرف قرار دارد و ما سر ظرف را کج کردیم سفیده تخم مرغ از ظرف جدا نشود و کاملا به ظرف بچسبد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری