Skip to Content

یزدبانو/پیام های پیشگیرانه در خانواده(2)

راهکارهای جالب و عملی برای داشتن خانواده ای شاد و سالم


برای داشتن خانواده سالم و شاد ،قدردانی از یکدیگر را فراموش نکنید. راه های مختلف را برای نشان دادن ارزش و احترامی که برای یکدیگر قائل هستید، امتحان کنید. شادی و رفتارهای مثبت و متقابل فرزندان و والدین در این مسأله بسیار مؤثرند.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، پس از برگزاری اولین نشست هم اندیشی مسؤولان عالی قضایی با اصحاب رسانه، اولین پیام های پیشگیرانه در این سایت منتشر شد و این مطلب دومین مطلبی است که از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان یزد برای سایت یزدبانو تهیه و منتشر شده است که از جناب آقای رفاهی رییس این معاونت قدردانی می کنیم.


* برای داشتن خانواده سالم و شاد ،زمان های بیشتری را برای بودن با یکدیگر بگذرانید. نه به این معنا که بیشتر در خانه باشید و اوقاتتان را پای تلویزیون و اینترنت تلف کنید! بلکه منظور، صحبت کردن، بازی کردن، نوازش کردن و برگزاری جلسات خانوادگی در جهت برنامه ریزی جمعی برای آینده است. این نوع تماس، به فرزندان احساس امنیت در محیط خانه و خانواده می دهد و برای والدین سرشار از حس های مثبت و شادی آور خواهد بود.


*برای داشتن خانواده سالم و شاد ،هرچند مدت دکوراسیون اتاق ها راتغییر دهید . تنها همین کار که بدون هزینه هم هست باعث ایجاد حس تازگی ، شادی و انرژی در افراد خانه می شود . طراحی و رنگ اتاق ها را طوری انتخاب کنید که باعث تنش و اضطراب نشود. در چنین فضایی انجام اموری مانند بازی، جلسات خانوادگی و یا حتی آشپزی لذت بخش خواهد بود.
*برای داشتن خانواده سالم و شاد  ،ورزش جمعی را فراموش نکنید. با فرزندان خود به دوچرخه سواری بروید. اوقاتی را برای پیاده روی و نرمش در نزدیک ترین پارک بگذراید.


*والدین عزیز:برای رفتارهای خوب  فرزندان خود پاداش در نظر بگیرید. پاداش دادن به بچه ها می تواند انجام رفتارهای خوب را در آنها تقویت کند. گردش های خارج از شهر، بازدید از باغ وحش، رفتن به سینما و موارد مشابه، می توانند پاداش های خوبی به حساب آیند.
*برای داشتن خانواده سالم و شاد ،مطالعه و  شنیدن کتاب را در امور هفتگی  خودجای دهید. خواندن کتاب با صدای بلند برای بچه ها تاثیر گذار است. همچنین ترغیب کردن آنها به نوشتن خاطرات روزانه و یا داستان های کوتاه نیز بسیار مفید است.
*برای داشتن خانواده سالم و شاد ،قدردانی از یکدیگر را فراموش نکنید. راه های مختلف را برای نشان دادن ارزش و احترامی که برای یکدیگر قائل هستید، امتحان کنید. شادی و رفتارهای مثبت و متقابل فرزندان و والدین در این مسأله بسیار مؤثرند.


*زن و مرد هر دو همسری را ترجیح می دهند که حسن خلق داشته و در برخورد با اطرافیان بویژه اعضای خانواده ، خوش برخورد باشد. در ناملایمات و سختیهای زندگی صبور و بردبار بوده و احساس مسئولیت داشته باشد. افرادی که در محیط خانه و خانواده با خشونت بر خورد می کنند و یا تند خو هستند آسایش و امنیت را از محیط خانه سلب نموده و موجبات آزردگی اطرافیان را فراهم می آورند. در چنین محیطی نمی توان انتظار داشت که خانواده در آرامش و امنیت خاطر به سوی پیشرفت و تعالی گام بردارد.


*در اسلام بر اصل کفو بودن به عنوان معیار همسر گزینی و ضامن انسجام خانواده تأکید بسیار شده است. دیدگاههای ارزشی اسلام تعریف خاصی از هم کفو بودن زن و شوهر ارائه می دهد. این تعریف عبارتست از : همسانی دینی و اخلاقی. بر خلاف تصور عده ای که کفو بودن را در همسانی نژادی ، قومی و یا طبقاتی معنی می کنند. روایت است که مردی از پیامبر اکرم ( ص ) پرسید : با چه کسی ازدواج کنیم ؟ فرمودند : با کفوها ازدواج کنید. پرسید : کفوها چه کسانی هستند ؟ فرمودند : مؤمنان کفو و هم شأن هم هستند.


*داشتن شغل مناسب و کسب حلال برای مردان یکی از معیارهای مهم در تشکیل خانواده است. خانواده ای که از نتیجه تلاش و فعالیت صادقانه و حلال ارتزاق می کند ، به سوی فعالیتهای نا سالم اقتصادی جهت تأمین معاش قدم بر نمی دارد. چرا که نداشتن شغل مناسب سرپرست خانواده ، عامل بسیار مؤثری در ایجاد آسیبهای خانوادگی و اجتماعی محسوب می شود.


یزدبانو/پیام های پیشگیرانه
پیام های پیشگیری(۱)/چگونه از وقوع جرم و آسیب در خانواده جلوگیری کنیم؟




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری