زنان درخط مقدم حمایت از کالای ایرانی
به گزارش یزدبانو به نقل از فارس؛ برخی از کارشناسان معتقدند زنان در خط مقدم نهضت حمایت از کالای ایرانی قرار دارند و نقش زنان در ترغیب سایر اعضای خانواده برای حمایت از کالای وطنی نقش غیرقابل انکاری است.هرقدر بتوان زنان را در این حوزه با خود همراه کرد، موفقیتهای زیادی در این امر حاصل میشود.
از آن جایی که زنان بیشتر از مردان روحیه مصرفگرایی دارند بنابراین نقش زنان را نمیتوان در این امر نادیده گرفت البته زنانی که در عرصههای مختلف فعالیت میکنند هرکدام به سهم خود میتوانند در این زمینه مفید و موثر باشند.
زنان خانهدار، نقاش، شاعر، استاد دانشگاه و سایر زنان که در حوزههای مختلف فعال هستند به زبان هنر، تصویر، سرودن شعر، سخنرانی و روشهای گوناگون میتوانند اهمیت و ضرورت حمایت از کالای وطنی را برای سایر زنان و اقشار مختلف مردم گوشزد کرده و آنها را با عواقب مصرف کالاهای خارجی با وجود داشتن مشابه داخلی آگاه کنند.
زنان در خانواده مخاطبان اصلی برنامههای تلویزیونی هستند و از صبح تا شب انواع برنامههای صبحگاهی تا شبانگاهی را تماشا میکنند و در معرض دید، انتخاب و خرید کالاهایی هستند که در شبکههای مختلف سراسری تبلیغ میشوند و انواع پیشنهادهای خرید به آنان عرضه میشود، کالاهایی همچون کیف و کفش، محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، انواع لوازم خانگی و محصولات دنیای فناوری و دیجیتال و ... از جمله محصولاتی هستند که در 24 ساعت شبانهروز بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب میکنند.
اگر اهمیت حمایت از کالای ایرانی برای زنان به خوبی تبیین شود که در اثر مشاهده تبلیغات بازرگانی و خرید اجناس و لوازم خانگی خارجی چه ضررهایی متوجه کارخانجات داخلی و کارگرانی که در این کارخانجات مشغول هستند، متوجه آنان است بدون شک آنها نیز در لیست خرید برای خانه تجدیدنظر کرده و خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار میدهند.
به نظر میآید اگر ما اکنون به مصرفکنندههای درجه یک و قهار در دنیا تبدیل شدهایم شاید بخشی از آن به حوزه زنان بازمیگردد که آسیبشناسی دقیق و درستی در این زمینه انجام نشده است.
همه جامعه در تغییر ذائقه مخاطبان و عموم شهروندان به سمت خرید و مصرف کالای ایرانی مسوولیت دارند و نقش زنان پررنگتر است که هرکدام از آنها میتوانند با برنامههای مختلف و در حد توان خود برای ترغیب و تشویق دیگران به خرید کالای ایرانی اقدام کنند.
میتوانم رنج کارگران ایرانی را به تصویر بکشم
لیلا ایرامی، یکی از بانوان نقاش شهرمان است، وقتی سوالم را با او مطرح میکنم که چگونه میتواند به عنوان یک بانوی نقاش در حمایت از کالای ایرانی نقش داشته باشد، میگوید: من با زبان تصویر و نقاشیهایم میتوانم رنج کارگران ایرانی را به تصویر بکشم.
وی، زبان هنر را ماندگارترین زبان برای برقراری ارتباط دانست و گفت: با هنر نقاشی و طراحی میتوان رنج خانوادههایی که پسر و پدران آنها در اثر بیکاری متحمل میشوند را به جامعه نشان داد.
ایرامی ادامه داد: مصرف بیرویه کالاهای خارجی موجب تعطیلی کارخانجات داخلی و بیکاری مضاعف کارگران و تولیدکنندگان وطنی میگردد.در حالی که اگر هرکدام از ما شهروندان یک محصول داخلی تهیه کنیم، دیگر نیازی نیست که برای پیدا کردن شغل برای فرزندانمان به افراد دیگر رو بیاندازیم و واسطهگری کنیم.
ایرامی معتقد است: تا زمانی که زنان و مردان این کشور به این باور و نتیجه نرسند که راه نجات و استقلال کشور به دست خودمان رقم میخورد، نمیتوان به بهبود اوضاع اقتصادی کشور امیدوار بود.
وی ادامه داد: با وجودی که طی سالهای اخیر رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد کشور را مسئلهمحوری و کلیدی کشور مطرح میکنند ولی باز هم یک جای کار میلنگد و آن طور که باید نتوانستهایم طرحهای رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرا کنیم.
ایرامی با اشاره به برگزاری نمایشگاههای عکس خود میگوید: اگر هرکدام از زنان در هر رشتهای که فعالیت میکنند با زبان خودشان بتوانند این موضوع را در جامعه نهادینه کنند، خیلی از گرههای اقتصادی کشور باز میشود.
پیامدهای سمی خرید کالای خارجی بر پیکر اقتصاد کشور
یکی دیگر از بانوانی که در این زمینه با او همصحبت میشوم، لیلا زارعی استاد دانشگاه است که مطمئناً میتواند نقش بیشتری در آگاهسازی زنان در جامعه داشته باشد.
وی به خبرنگار فارس در تبریز میگوید: با توجه به مقالاتی که اخیراً مطالعه کردهام خرید هر کیلوگرم کالای خارجی در حالی که نمونه مشابه داخلی داشته باشد، دو فرصت شغلی را در کشور مصرفکننده از بین میبرد.
زارعی با اشاره به نتایج برخی از تحقیقات افزود: با توجه به مصرف سرانه لوازم خانگی در کشور ما نتیجه همین میشود که نرخ بیکاری در کشور خیلی زیاد شده حتی به گونهای که در برخی از شهرستانها و استانها نرخ بیکاری به ۵۰ درصد نیز رسیده است.
وی با ذکر اینکه جامعه دانشگاهی با دانشجویان دختر و پسر سروکار دارند، بهتر میتوانند لزوم حمایت از تولیدات وطنی را به نسل جوان آموزش داده و عواقب رقتانگیز و متاثرکننده عدم خرید و مصرف تولیدات داخلی را به آنها تبیین کنند.
زارعی ادامه داد: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی سعی میکنم دانشجویانم را نسبت به این موضوع حساس کنم و از آن جایی که در جامعه ایرانی مادران در رأس خانواده قرار دارند و مدیر فرآیند خرید در خانه محسوب میشوند، بنابراین بیشتر از تمام اقشار جامعه باید زنان را نسبت به این موضوع حساس کرد و وظیفه فرهنگی زنان در قبال این مسئله برای آنها بازگویی شود.
بیکاری کارگران جوان، شرمندگی پدران مقابل فرزندان عدم امکان تحصیل دانشآموزان، ورشکستگی کارخانجات تولیدی داخلی، از هم پاشیدن خانوادهها در پی به وجود آمدن مشکلات اقتصادی در خانوادهها، گرفتار شدن هر یک از اعضای خانواده با انواع ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی، بزهکاری، حاشیهنشینی و بسیاری از امور از جمله عواقب عدم حمایت از تولید ملی است که زنان جامعه باید به پیامدهای مثبت و منفی حمایت از کالای وطنی واقف بوده و به عنوان فرد پیشتاز در خانواده این موضوع را به فرزندان خود بیاموزند و در جهت آگاهسازی دیگر زنان نیز هوشمندانه عمل کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به عدم مغایرت بسیاری از کالاهای خارجی وارداتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه پوشاک هیچ تناسبی بین مانتوهای وارداتی جلوباز، آستین کوتاه و شلوارهای کوتاه با فرهنگ ایرانی وجود ندارد و میخواهند از طریق واردات فرهنگ غرب را در کشور حاکم کنند.
زارعی با اشاره به ویژگیهای اخلاقی زنان اظهار داشت: متاسفانه در بین بسیاری از زنان مسابقه برترین برندها به راه افتاده است، تجملات و مصرفگرایی به قدری افزایش پیدا کرده است که آنها فقط به دنبال این هستند که ببینند آخرین مدهای پوشاک و لوازم خانگی و لوازم آرایشی چیست و به دنبال آن لیست بلند بالایی برای خرید تهیه میکنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود داشتن این نوع اخلاق در بین زنان نباید از یک نکته غافل شد و آن موضوع این است که نباید در بین زنان بیاعتمادی نسبت به کالای وطنی به وجود آید، هرقدر آنها نسبت به تولیدات داخلی بدبین شوند خانواده نیز نگرش مثبتی به محصولات داخلی نخواهند داشت.
هرقدر مادر یک خانواده مصرف گراتر باشد همسر و فرزندان خود را به سوی مصرفگرایی سوق میدهد و این چرخه همچنان ادامه دارد و مادر به عنوان یک زن الگو که علاقه زیادی به مصرف دارد، معرفی میشود.
نباید فراموش کرد زنان در اقتصاد پایدار خانواده نقش دارند و به نوعی میتوان گفت الگوی مصرف خانواده را مدیریت میکنند، اگر در توسعه پایدار اقتصادی و تولید کشور به زنان به عنوان یک نیروی مولد نگریسته شود، میتوان به اهداف کمی و کیفی طرحها و برنامهیزیها امیدوار بود.
با توجه به نقش یک مادر در خانواده ایرانی به نظر میرسد آنها پیشتاز یک نهضت و جریان هستند، جریانی به نام حمایت از تولید ملی و کالای وطنی که اگر چنین جریانی ایجاد شود، بدون شک بازار ایران توسعه یافته و پویایی خود را حفظ میکند.
ضروری است که زنان بپذیرند حمایت از کالای ایرانی در حال حاضر به عنوان یک وظیفه جهادی زنان در خانواده تعبیر میشود و آنها سعی کنند با پرهیز از اسراف و تبذیر در خانواده به عنوان الگوی خوب برای سایران مطرح شوند.
جایگزینی کالای داخلی و ترجیح دادن آن بر کالای خارجی باعث رونق یافتن میزان تولیدات کارخانجات داخلی و حل مشکل بیکاری فزآینده در جامعه میشود.
حمایت کردن از تولید ملی موجب رونق اقتصادی و افزایش سرمایه در گردش اقتصاد کشور میشود، بنابراین ضروری است که خانوادهها خود را مجاب کنند که نسبت به خرید و مصرف کالای وطنی تعصب داشته باشند.
معصومه درخشان
انتهای پیام/60020/ 40/س
Related Assets:
- سبد غذایی خانوارها، ایرانی یا خارجی؟
- واکسن HPV ایرانی سال ۹۸ وارد بازار میشود
- 10 مانع صعب العبور پیش روی تولیده کننده چینی سنتی/حمایت از کالای ایرانی در حد شعار باقی نماند +تصاویر
- مردم در عرصه حمایت از کالای ایرانی منتظر اقدامات دولت نمانند
- مسئولان بر سر راه تولیدکنندگان سنگاندازی نکنند/ ایجاد اشتغال برای 17 نفر
- حمایت از کالای ایرانی باید به لایههای جامعه نفوذ کند
ویژه زنان
- خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (Opens New Window)
- برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (Opens New Window)
- آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (Opens New Window)
- نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (Opens New Window)
- اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (Opens New Window)
- بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (Opens New Window)
- «زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (Opens New Window)
- مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (Opens New Window)
- قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (Opens New Window)
- حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (Opens New Window)
- بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (Opens New Window)
- چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (Opens New Window)
- آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (Opens New Window)
- لزوم یکسانسازی سرفصلهای طرح نماد با محوریت مجموعه بهزیستی (Opens New Window)
- تاثیر آب چغندر بر سلامت قلب زنان (Opens New Window)
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- رعایت حجاب در المپیک کار سختی نبود (Opens New Window)
- نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود (Opens New Window)
- نخستین پیروزی تیم ملی زنان در لیگ ملتهای آسیای مرکزی (Opens New Window)
- نقش پدر در تغذیه کودک با شیر مادر (Opens New Window)
نکات خانه داری
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (Opens New Window)
- ۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (Opens New Window)
- آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (Opens New Window)
- ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (Opens New Window)
- طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (Opens New Window)
- ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (Opens New Window)
- جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (Opens New Window)
- نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه لقمههای گوشتی (Opens New Window)
- طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (Opens New Window)
- شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (Opens New Window)
- شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (Opens New Window)
- مرغ همچنان در اوج (Opens New Window)
- دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (Opens New Window)
- یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (Opens New Window)
- راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (Opens New Window)
- فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (Opens New Window)
- راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (Opens New Window)