Skip to Content

شاعر و نویسنده هرمزگانی مطرح کرد:

زنان در جامعه مورد کم لطفی قرار می گیرند/ لزوم حمایت بیشتر اداره ارشاد هرمزگان از قشر صاحب قلم


شاعر و نویسنده هرمزگانی با بیان اینکه اداره ی فرهنگ و ارشاد که متولی هنر کشور هستند حمایت بیشتری از قشر صاحب قلم داشته باشند؛ افزود: در جامعه ی امروزی زنان گاها مورد کم لطفی قرار میگیرد و سعی کرده ام از پوشش ها و آیین و سنن و رسوم بندر در کارهایم استفاده کنم و گرچه به گویش بندری قلم نمیزنم ولی بندر و آلمان های بندر در کارهایم مشهود است.

به گزارش یزدبانو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اطهر قوامی شاعر هرمزگانی در گفتگوی اختصاصی با  فرهنگ کده ؛ اظهار کرد: در زمستانی سرد در شب هشتم اسفند 1360 در شهری از گرمای جنوب متولد شدم و از شش سالگی شعر می سرودم زیرا شاعر زاده ای هستم که تب شعر در خانواده ام مخصوصا مادر عزیزم و پدربزرگ مرحومم در جریان است.

 

نخستین شعر مکتوبم را در سیزده سالگی به قلم تحریر درآوردم/ 10 سال به طور جد در عرصه شعر قلم می زنم

وی با بیان اینکه نخستین شعر مکتوبم را در سیزده سالگی به قلم تحریر درآوردم؛ افزود: ده سال است که به طور جد در عرصه ی شعر قلم میزنم و هشت سالی است قلمم گاهی ترانه میرقصد و در آن زمان هدف و نگرش خاصی به هنر نداشتم و تنها با نوشتن دریای آشوب قلبم را آرام میکردم.

از 4 سالگی تا 15 سالگی خاک صحنه را لمس کردم

قوامی بیان کرد: در ضمینه ی شعر کلاسیک و شعر سپید که زبان روز دنیاست و ترانه که زبان عام مردم است قلم میزنم و گرچه از چهار سالگی تا پانزده سالگی خاک صحنه را لمس کردم .

گویندگی را در زمان کوتاهی تجربه کردم/گاهی سازی به انگشت دلم می نوازد

این ترانه سرا هرمزگانی در ادامه تصریح کرد: گویندگی را در زمان کوتاهی تجربه کردم و مجری بسیاری از برنامه ها و کنفرانس ها و همایش ها بوده ام و طراحی لباس و نویسندگی را هم آزمودم و گاهی سازی به انگشت دلم می نوازد.

شاعر هرمزگانی به شغل فعلی خود اشاره کرد و گفت: در حال حاظر حسابدار سه شرکت کانتینری هستم که در کنار مسئولیت خانه و کارهای هنریم به آنها نیز می پردازم و مدتی است که گروهی به نام کرگین ترانه و موسیقی راه اندازی کرده ام که دغدغه ی حال حاظرم است.

نخستین کارگاه بومی ترانه و موسیقی را در دو روز برگزار کردیم

وی ادامه داد: نزدیک شدن سه پایه ی ترانه یعنی ترانه سراها و موزیسین ها و خواننده ها که به یاری خدا و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص علیرضا درویش نژاد مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان و حمایت انجمن ترانه و انجمن موسیقی کیانوش جهانبخش و کمک تعدادی از دوستان ترانه سرا و موزیسین نخستین کارگاه بومی ترانه و موسیقی را در دو روز برگزار کردیم.

برگزاری کارگاه سه روزه کشوری ترانه و موسیقی در آینده نزدیک

قوامی اضافه کرد: حرکت دوم این گروه برگزاری شبی با ترانه بود که با استقبال چشم گیری مواجه شد و حرکت بعدی این گروه برگزاری کارگاه سه روزه کشوری ترانه و موسیقی می باشد که امیدوارم مثل همیشه حمایت مسئولین را دارا شود.

 

به دنبال پیوند دوباره گروه های فعال و گاه غیر فعال در عرصه ی انجمن هستیم

این هنرمند هرمزگانی اذعان کرد: در حال حاظر تعداد زیادی شاعر ، نویسنده و ترانه سرا در استان وجود دارد که گاها به دلیل های مختلف در کنار هم قرار نمیگیرند ما به دنبال پیوند دوباره ی این گروه های فعال و گاه غیر فعال در عرصه ی انجمن هستیم.


وی در ادامه بیان کرد: در تلاش هستیم تا پتانسیل های موجود در ادبیات را پیدا کرده و جهت و هدف بدهیم و گرچه نمیدانم در این زمینه چقدر موفق بوده ایم اما امیدوارم روزی برسد که جدا از حباب های ساختگی خود را به قلم منتقدان بسپاریم تا کم و کاستی های قلممان را دریابیم ، ما به دنبال ارتقاع کیفی هنر هستیم و امید روزی را داریم که منصفی های جدیدی را به جامعه ارائه بدهیم.

 

هیچ وقت به دنبال درآمد هنری نبودم / نخستین درآمد من از طریق فروش ترانه بود که در راه ورزش پسرم هزینه شد

شاعر هرمزگانی با بیان اینکه هیچ وقت به دنبال درآمد هنری نبودم ، اظهار کرد: نخستین درآمد من از طریق فروش ترانه بود که اگر اشتباه نکنم در راه ورزش پسرم هزینه شد و البته تا به حال برای اجراهای صحنه ام هزینه ای دریافت نکرده ام و بیشتر دلی کار می کنم.

  هفت ترانه از نمایش تئاتر کودک در پروژه ی جدیدم دارم

این هنرمند ترانه سرا گفت: با گروه های نمایشی همکاری میکنم و سال گذشته 9 ترانه یک تئاتر را نوشتم و خودم لحن گذاری کردم و ناظر ضبط بودم که خدا با ما همراه بود و کار خوبی شد و پروژه ی جدیدم هم یک تئاتر کودک است که هفت ترانه از این نمایش را می نویسم.

 

در خانواده ی شعر شناسی بزرگ شده ام/ با کمک همسرم آرامش هنری ام را در شعر و ترانه پیدا کردم

وی با اشاره به اینکه برای تئاترم به جز حمایت مادر که همیشه مخفیانه من را کمک میکردند حامی دیگری نداشتم؛ افزود: برای شعر به واسطه ی این که در خانواده ی شعر شناسی بزرگ شده بودم اول مادرم و بعد برادرم حامی و پشتیبانم من بودند و بعد از ازدواجم همسرم همیشه مثل کوهی محکم در تمام ضمینه ها من را حمایت کردند با کمک همسرم آرامش هنری ام را در شعر و ترانه پیدا کردم.

دوازده دفتر شعر نشان تمام آن سال های سکوتم بود

ترانه سرا هرمزگانی تصریح کرد: من به دنبال شعر نرفتم شعر در من زندگی میکرد و من با شعر نفس کشیدم و شعر زیستم و هیچ وقت از من جدا نبود حتی زمانی که به مدت ده سال درست قلم نزدم دفترهای موجودم گویای این مطلب است که نمیتوانستم جدا باشم و دوازده دفتر شعر نشان تمام آن سال های سکوتم بود.

 

هنوز عاشقانه آن دفاترم را دوست دارم

قوامی در ادامه بیان کرد: شاید گاها غزل می نوشتم ولی عمده نوشته هایم در آن سالها نیمایی بودند که هنوز عاشقانه آن دفاترم را دوست دارم و احساس نابی که هر بار که ورق می زنم دفاترم را گونه هایم را میهمان اشک می کند

 

ما بدون شعر نمیتوانیم نفس بکشیم/شعر هوای سالم ریه های ماست

وی به تفاوت شاعر زاده ها و شاعر شده ها پرداخت و گفت: تفاوت بین شاعر زاده ها و شاعر شده ها در این است که ما بدون شعر نمیتوانیم نفس بکشیم و شعر هوای سالم ریه های ما است و دردی عزیز که همیشه زخم میزند و مرحم میشود.

 

تا به حال به دنبال چاپ مجموعه نبودم / لزوم حمایت بیشتر اداره ارشاد هرمزگان از قشر صاحب قلم

این مجری هرمزگانی با بیان اینکه تا به حال به دنبال چاپ مجموعه نبودم ولی احساس میکنم دیگر زمان آن فرا رسیده است تا دنیایم را با مخاطب هایم تقسیم کنم ؛ تصریح کرد: حمایت اداره ی ارشاد و حوزه ی هنری را از دوستان صاحب قلم دیده ام اما به شخصه دوست دارم با انتشاراتی کار کنم که نمیدانم به چه دلیل با این که جزء معتبرترین انتشاراتی های کشور هستند با این دو مجموعه همکاری ندارند و امیدوارم اداره ی فرهنگ و ارشاد که متولی هنر کشور هستند حمایت بیشتری از قشر صاحب قلم داشته باشند.

به دلیل زن بودن و مادر بودن به کودکان کار توجه خاصی دارم/ نیاز جامعه ی قلم را آزادی اندیشه در چهار چوب اصول می دانم


شاعر هرمزگانی افزود: فضای بیشتر کارهای من اجتماعی و عاشقانه است گرچه زمانی تمام کارهایم گویای حس فونیسمی من است و دفاع از احساسات زن و حق زن پر رنگ ترین فضای شعر و ترانه را در کارهایم رقم زده است و شاید به دلیل زن بودن و مادر بودن به کودکان کار توجه خاصی دارم و نیاز جامعه ی قلم را آزادی اندیشه در چهار چوب اصول میدانم.

زن در جامعه ی امروزی زنان مورد کم لطفی قرار میگیرد/خلیج برایم معمایی است که هر بار نقطه ای از آن را کشف میکنم/ پوشش ها و آیین و سنن و رسوم بندر در کارهایم استفاده میکنم

وی با بیان اینکه زن در جامعه ی امروزی زنان گاها مورد کم لطفی قرار میگیرد ؛اظهار کرد: سعی کرده ام از پوشش ها و آیین و سنن و رسوم بندر در کارهایم استفاده کنم و گرچه به گویش بندری قلم نمیزنم ولی بندر و آلمان های بندر در کارهایم مشهود است و خلیج برایم معمایی است که هر بار نقطه ای از آن را کشف میکنم و مثلا روایت منمداس را در ترانه ام آنقدر ملموس گفته ام که نمیتوان تشخیص داد من شاعری غیر بومی هستم و گرچه اعتقاد دارم با 10 سال زندگی در بندر عملا من خود را بندری می دانم.

بندرعباس قطب هنر کشور را تشکیل می دهد

قوامی در ادامه بیان کرد: بسیاری از زنان بندری چه تحصیل کرده و چه خانه دار به شعر و هنر علاقه مندند و به نظر من قطب هنر کشور را بندر تشکیل میدهد و در تمام زمینه های هنری زنان بندری دستی بر آتش دارند.

به دلیل بارداری مجبور به رهایی تحصیل شدم / امسال تصمیم دارم تحصیلات در رشته ی موسیقی را ادامه بدهم

وی به تحصیلات خود اشاره کرد و افزود: دیپلم طراحی لباس هستم و در تهران در رشته ی طراحی دکوراسیون داخلی یک ترم را گذراندم ولی به دلیل بارداری مجبور به رهایی تحصیل شدم و هنوز مایل به ادامه تحصیل هستم ولی به دلایلی نتوانستم ادامه دهم و امسال تصمیم دارم رشته ی موسیقی را ادامه بدهم.

دندان سازی را به روش تجربی آموزش دیدم/ در کارهایی که حس درونم را ارضاء می کند مشتاقم خود را محک بزنم

ترانه سرا هرمزگانی ادامه داد: در این سال ها من دندان سازی را به روش تجربی و با گذراندن کلاس های مختلف آموزش دیدم و یک سال در این رشته فعالیت کردم در کنار آن دندانپزشکی تجربی را نیز آموختم و مشتاقم خودم را محک بزنم در کارهایی که احساس میکنم حس درونم را ارضاء میکند.

 

10 سال از تمام عرصه های هنری فاصله گرفتم/ انجمن ترانه سومین انجمنی بود که خود را در آن محک زدم

این مجری هرمزگانی خاطر نشان کرد: از سیزده سالگی با انجمن آفتاب لارستان که خودم یکی از پایه گذاران آن انجمن بودم فعالیتم را شروع کردم ولی بعد از چند سال فعالیت 10 سال از تمام عرصه های هنری فاصله گرفتم و 10 سال قبل با انجمن دوشنبه ی بندر عباس که جواد ضمیری مدیریت آن انجمن را داشتند شروع ای دوباره کردم و در کنار انجمن دوشنبه به انجمن سه شنبه حوزه ی هنری نیز رفتم و انجمن ترانه سومین انجمنی بود که خود را در آن محک زدم.

به کمک انجمن ها و نقدهای درست دوستانم اکنون در جایگاه شاعر و ترانه سرا حضور دارم

قوامی اضافه کرد: به کمک این انجمن ها و نقدهای درست و به جای این دوستان بود که اکنون در جایگاه شاعر و ترانه سرا در جمع دوستان حضور دارم و اکنون هم که گروه کرگین ترانه و موسیقی به طور درستی فعالیت خود را شروع کرده که امیدوارم بتوانیم اهداف این گروه را دنبال کنیم و هدفم از تشکیل این گروه تبادل اطلاعات و تشکیل گروه های هنری و تخصصی بود و خواهد بود.

باید به هنرمندان پیشکسوت احترام بگذاریم/ در همه عرصه های هنری موانعی وجود دارد

نویسنده هرمزگانی افزود: در عرصه ی هنر فرقی نمیکند کدام عرصه همیشه در تمام عرصه ها موانعی وجود داشته و کم و کاستی هایی که به نظر من با یک برنامه ریزی درست و پایه ای میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد و هر کدام از ما اگر از خود شروع کند و نقد کند خود را تمام مشکلات حل میشود و انتقاد پذیر باشیم و به پیشکسوت ها احترام بگذاریم.

 

انتهای پیام/م




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری