Skip to Content

ترکه های خشکی که با هنر پیرمرد مهریزی جان می گیرند

سبدبافی مهریز؛ هنری که قدمتش به دوران پیش ازحضرت داوود(ع) می رسد


40 سال است که هنر سبد بافی مهریز را ادامه می‌دهدو ترکه‌های بادام کوهی را از کوه جمع آوری می‌کند و سبد می‌سازد.

به گزارش  یزدبانو، یکی از هنرمندان سبدبافی مهریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح مهریز گفت: سبدبافی به دوران پیش ازحضرت داوود (ع) می‌رسد و تا حالا ادامه پیدا کرده است. من هم از پدرم این کار را یاد گرفته‌ام و حالا پسرانم هم می‌توانند سبد ببافند.

وی ادامه داد: تَرکه‌هایی که با آن سبد بافته می شود، تنها در فصل پاییز و زمستان قابل دسترسی هستند. به همین علت در فصل زمستان به اندازه کافی ترکه جمع می‌کنیم تا در فصل‌های دیگر هم بتوانیم به کارخود ادامه دهیم.

این سبدباف تصریح کرد: چند سبدباف دیگر هم هستند که چون کار سبدبافی مقرون به صرفه نیست، این کار را ادامه ندادند. چون محیط زیست مهریزمی‌گوید برای تهیه ترکه های سبدبافی باید خودفرد درختچه‌های بادام کوهی را بکارد که با توجه به خشکسالی استان یزد و هزینه‌های جانبی مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: در حال حاضر ترکه‌های مورد نیاز برای این کار را به شکل غیرقانونی جمع‌آوری می‌کنیم که اگر ماموران محیط‌زیست متوجه شوند، جریمه سنگینی برایمان  درنظر می گیرند. این در حالیست که طوری ترکه جمع‌آوری می‌شود که درخت برای سال بعد پاجوش کند و کاری که انجام می‌شود نه تنها ضرری ندارد، بلکه برای درخت منفعت هم دارد .

این سبدباف درباره قیمت سبدها بیان کرد: قیمت سبدها  از ۸  تا ۴۰ هزار تومان است و متقاضی خرید آن هم خوب است  و بیشتر درنمایشگاه های صنایع دستی این سبدها عرضه می شود، چون بودجه کافی برای تهیه مغازه وجود ندارد.

وی افزود: می‌توان به جز سبد، ‌ قفسه کتاب، ‌ میز و صندلی هم بافت اما با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم.

این سبدباف با اعتقاد به اینکه این هنر ظرف چند سال آینده فراموش می‌شود عنوان کرد: با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چند دوره آموزشی سبدبافی برگزار شد که استقبال چندانی از آن بعمل نیامد، و اکثرکسانی هم که در این کلاس‌ها شرکت کردند خانم ها بودند.

او درباره اینکه معاونت صنایع دستی برای اینکه هنر سنتی فراموش نشودحمایت‌های دیگری هم انجام می‌دهد؟ بیان کرد: معاونت صنایع دستی شرایط شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی را به صورت رایگان  برای ما فراهم می‌کند و گاهی هم وام می‌دهد.

این سبدباف درخواستی که ازمسئولین شهرستان داشت این بود که هنوز بعد 40سال کار هنوز نتوانسته بیمه شود و ازمسئولین برای پیگیری بیمه اش کمک خواست.

منبع: یزدرسا




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری