Skip to Content


شبیخون فرهنگی اینترنتی و آشفتگی روانی/کاربردهای غلط اینترنت یا تبدیل فرصت به تهدید


ظهور اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال اولین بار در سال 1995مطرح ودر سال 96گسترش یافت وازآن پس مرکز درمان در سراسر آمریکا بوجود آمد وحتی در دادگاه وسیستم قانونی این اختلال به عنوان یک اختلال روانی پذیرفته شد.

به گزارش یزدبانو؛ به نقل ازعصرزنجان، کاربردهای غلط اینترنت یا تبدیل فرصت به تهدید: براساس تحقیقات به عمل آمده متاسفانه بیش از هشتاد درصد کاربران اینترنت در ایران ازاین رسانه برای موارد تفریحی استفاده می کنند بخش قابل توجهی نیز به مسایل غیر اخلاقی مربوط می شود به عبارت دیگر بسیاری از کاربران در ایران زیر فشار شبیخون فرهنگی اینترنتی قرار گرفته اند.

تهاجم علیه اسلام از طریق اینترنت

براساس تحقیقی که اخیرا توسط دانشگاه الزهرا مصر انجام شده تعداد سایت های ضد اسلامی بیش از 20برابر سایت هایی است که به تبلیغ اسلام می پردازند .

فقدان متولی برای نظارت بر اینترنت در ایران

در جمهوری اسلامی ایران تولید و نظارت بر فعالیت های رسانه ای در عرصه صداو سیما .سینما و تئاتر طبوعات در اختیار صدا و سیما و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی قرار دارد.علیرقم قدرت و نفوذ فزاینده رسانه اینترنت هنوز سازمان ونهاد مشخصی برای نظارت حرفه ای بر محتوی وساختار منابع مکتوب صوتی و تصویری سیال در فضای مجازی اینترنت معین نشده است .در سال گذشته مجلس جمهوری اسلامی ایران با تصویب لوایح و قوانین درباره اینترنت سعی در کاهش آثار تخریبی آن داشته است

آثار اجتماعی و روانی

اعتیاد به اینترنت مانند اعتیاد به مواد مخدرداروهای توهم زایاسیگار باعلایمی همچون افزایش نوسانات اخلاقی ارتباط کلامی ضعیف با دیگران .قطع روایط اجتماعی .کم خوابی .اضطراب .استرس واختلالات بینایی همراه است کودکان و نوجوانانی که ساعت های متوالی بدونه وقفه روی خط باقی می مانند در زمانی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند دچار تشویش .ناآرامی وعصبانیت شده وبه اینترنت و وسوسه های آن فکر کرده وخیال پردازی می کنند.

غریبه در خانواده

به نظر روانشناسان وقتی فردی در محیط خانواده معتاد به استفاده از اینترنت باشد فرصت برای برقراری ارتباط با با سایر اعضای خانواده را از دست می دهد .همین موجب تشکیل یک چرخه معیوب می شود که فرد هر روز بیشتر از گذشته از نظر عاطفی وروانی ازسایر افراد خانواده فاصله بگیردوبه تنهایی خود واستفاده از اینترنت پناه می برد این کم شدن روابط به نوبه خود موجب می شود فرد مهمترین منبع حمایت اجتماعی خود را تضعیف کرده ویا احیایا آن را از دست بدهد .

آفت تحصیلی

بر اساس نظر سنجی انجام شده در مدارس آمریکا 86 درصد از معلمان معتقد اند که استفاده از اینترنت باعث شده تا دانش آموزان در انجام تکالیف درسی خود کوتاهی کنند .نظر سنجی دیگری نشان می دهد 58درصد از دانش آموزانی که در استفاده از اینترنت زیاده روی می کنند افت تحصیلی داشته اند .

کار یا سرگرمی

برخی از کارمندان به جای آنکه در ساعت کاری به وظایف خود بپردازند وقتشان را با سایت های اینترنتی وسرگرمی های آن می گذرانند . روانشناسان زیان های  مالی ناشی از غیبت .کم کاری یااستفاده ی کارمندان از امکانات محیط کار برای وصل شدن به اینترنت رااز مشکلات ادارات و سازمانها می دانند .فرد معتاد به اینترنت چون تمام انرژی ذهنی اش را روی استفاده از اینترنت سرمایه گذاری می کند دیگر توانایی تفکر خلاقانه .ارائه راه حل های بدیع وطرح های ابتکاری را نخواهد داشت.

وداع با اخلاق

امکان دسترسی از طریق اینترنت به عکس های مستهجن از جمله مواردی است که جنبه اعتیاد آور پیدا می کند وذهن بسیاری از والدین رابه خود مشغول کرده است .حتی اگر فرد به طور مفرط به اینترنت متصل نشود یک جست و جو ی ساده برای دستیابی به مطالب مفید هم می تواند پایگاه های غیر اخلاقی را ظاهر کند.

توصیه برای نوجوانان وجوانان برای حفظ ایمنی

1) به هیچ عنوان اسم و آدرس و شماره تلفن وهرگونه اطلاعات شخصی خویش را آشکار نکنید.

2)عکس خود را از طریق اینترنت با پست الکتریکی برای کسی ارسال نکنید.

3) جزء به والدین رمز های عبور خود را افشا نکنید.

4)هیچ گاه در اتاق های گفت و گو وانمود نکنید که شخص دیگری هستید.

*برای اطمینان از رعایت قوانین فوق والدین باید در بعضی اوقات به کار فرزندانشان نظارت کنند تارد صورت وجود هر کدام از علایم هشدار را  تشخیص دهند .

انتهای پیام/
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری