Skip to Content

یادداشت 28 مرداد

علل و عوامل به بن بست رسیدن نهضت ملی شدن صنعت نفت


این یادداشت علل و عوامل پس از ملی شدن صنعت نفت را که منجر به کودتای 28 مرداد و سقوط مصدق شد به صورت اجمالی بررسی کرده است.

به گزارش یزدبانو، یکی از اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به مناسبت 28 مرداد نوشت:

با سقوط حسین علاء، نخست وزیری به دکترمصدق پیشنهاد شد. دکترمصدق در رأس دولت قرارگرفت و طبق قانون، مأمور اجرای  ملی شدن صنعت نفت شد آیت الله کاشانی در این دوران با تمام قدرت از حکومت دکتر مصدق حمایت می کرد.
آیت الله کاشانی در قالبهای مختلف سعی در ترویج  پیوند دین و سیاست با یکدیگر در میان مردم داشت و طی اعلامیه ای اعلام داشتند توطئه تفکیک دین ازسیاست قرون متمادی سرلوحه برنامه انگلیسی ها بود و ازهمین راه ملت مسلمان را از دخالت در سرنوشت  و امور دینی و دنیوی باز می داشته است : «من صریحا می گویم که بر عموم برادران مسلمان لازم است که در راه این جهاد کمرهمت محکم بربسته و برای آخرین مرتبه به صاحبان سیاست استعمار ثابت کنند که تلاش آنها در به دست آوردن قدرت و سیطره گذشته محال است».
باری روبین نویسنده کتاب تجربه آمریکایی در ایران در زمینه کودتای 28 مرداد چنین می نویسد: سقوط مصدق وخاتمه یافتن اقدام ایران به ملی کردن نفت که بر اثرشورشی به تحریک سیا به وقوع پیوست وضعی بوجود آورد که بعد در ایران باعث بروز مخالفت با شاه و آمریکا شد.
به طور کلی علل و عوامل به بن بست رسیدن این نهضت مردمی را باید در عناصر ذیل جستجو کرد:
1- عدم وجود رهبری واحد در نهضت
2- ناهماهنگی اهداف وخواسته های رهبران نهضت
3- - تفکیک دین از سیاست و منزوی کردن نیروهای مذهبی
4- - دامن زدن به اختلافات و جوسازی سیاسی توسط  عناصر نفوذی و عوامل دربار
5- عدم شناخت دقیق دشمن و امکان فعالیت آزاد شبکه های جاسوسی انگلیس و آمریکا و شوروی در برهم زدن اوضاع
حاصل  آنکه نهضت ملی نفت ایران به رغم تلاش و جان فشانی مردم برای کوتاه شدن دست انگلستان از جامعه ایران، به دلایل مختلفی که برشمردیم به نتیجه نرسید و درنهایت با کودتای 28 مرداد که آمریکا، انگلیس و عناصر وابسته به  آنها صورت دادند حکومت ملی ایران ساقط شد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری