Skip to Content

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس:

عملکرد خوب رسانه‌ها در ماه‌های اخیر مسئولان را به قاچاق پوشاک حساس کرد


دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به تأثیر رسانه‌ها و خبرنگاران در جریان مدسازی در جامعه گفت: در ماه‌های اخیر اقدامات خوب رسانه‌ها در زمینه قاچاق پوشاک باعث شد مسئولان ذیربط واکنش نشان دهند و به مقابله جدی با این موضوع بپردازند.

به گزارش یزدبانو به نقل از فارس، حمید قبادی در نشست امروز با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار و تقدیر از فعالیت خبرنگاران در سال‌های اخیر در حوزه مد و لباس گفت: تلاش‌های خبرنگاران طی سال‌های اخیر چهره جدید مد و لباس را به جامعه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: اهمیت کار رسانه در کشور ما به گونه‌ای است که می‌توان از ظرفیت‌های گسترده رسانه برای تحقق اهداف‌مان استفاده کنیم، اما هیچ‌گاه نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره ببریم. هم‌اکنون تعدادی از صاحبان برندهای ایرانی در جمع ما حاضر هستند که به عنوان چهره‌های موفق مد و لباس در ایران و منطقه می‌توان از آنها یاد کنیم.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ارتباط منطقی میان رسانه و مدسازی وجود دارد، گفت: هنوز از ظرفیت رسانه‌ها برای مدسازی در جامعه استفاده نکرده‌ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم به خوبی از ابزار رسانه بهره‌مند شویم. ما در سال‌های گذشته، خبرنگار در حوزه مد و لباس کم داشتیم، اما هم‌اکنون رسانه‌ای نیست که همکار حرفه‌ای مد و لباس نداشته باشد.

قبادی تصریح کرد: در دنیا چهره‌های سرشناس به عنوان گروه‌های مرجع شناخته می‌شوند و همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا نظرات ژورنالیست ها می‌تواند موضوع مد را به عنوان یک ساختار قابل قبول جلوه دهد. یکی از ایده‌آل‌های ما در حوزه رسانه، تأثیر خبرنگاران در مدسازی و ایجاد تعامل حرفه‌ای میان برندهای ایرانی و رسانه است که می‌تواند بسیار کارگشا و در ارتقای کیفیت مد ایرانی مبتنی بر فرهنگ و دین، تأثیرگذار باشد.

وی افزود: هم‌اکنون اکثر رسانه‌ها در زیرمجموعه گروه‌های خبری خود، آیکون‌های اختصاصی مد و لباس را راه‌اندازی کردند و در گروه‌های مختلف، این مجموعه در حال کار است، اما این حوزه به قدری گسترده است که این ظرفیت وجود دارد تا صفحات اختصاصی در رسانه‌ها به موضوع مد و لباس اختصاص داده شود.

قبادی با بیان اینکه در طی سال‌های اخیر، 10 سایت ویژه برای مد و لباس راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از شبکه‌های مجازی دراختیار مد و لباس ایرانی و اسلامی قرار گرفته‌اند و فضای اختصاصی مد و لباس به شدت مورد استقبال مخاطبان خاص خود قرار گرفته است و این سایت‌ها به صورت تخصصی و عمومی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه هم‌اکنون پایگاه و سایتی برای موضوع مد و لباس وجود دارد که با انتشار یک موضوع در حوزه لباس، بیش از 200 هزار نفر به آن واکنش نشان دادند و این نشان‌دهنده ایجاد زمینه‌‌ای مناسب برای فعالیت سایت‌های تخصصی مد و لباس در کشور است.

قبادی با بیان اینکه تاکنون رسانه‌ها در انتشار اخبار و گزارش‌های تحلیلی در حوزه مد و لباس، انصاف مبتنی بر صداقت را رعایت کرده‌اند، گفت: موضوعاتی که بر آنها نقد جدی وارد باشد را می‌پذیریم مشروط بر اینکه اصل کار زیر سؤال نرود و ما معتقد هستیم گفت‌و گو و چالش برای پیشرفت در هر حوزه‌ای لازم است.

وی با اشاره به اینکه ما آرمان‌ها و چارچوب‌هایی در نظام جمهوری اسلامی داریم و مدیون خون شهدا هستیم و نمی‌توانیم خارج از این قاعده‌ها حرکت کنیم، گفت: کار گروه ساماندهی مد و لباس شنونده خوبی خواهد بود و هرگونه نقدی را می‌پذیریم، همانگونه که در ماه‌های اخیر برخی دوستان در رسانه‌های مختلف جریان‌ساز عمل کردند و گزارش‌هایی در یکی دو سال اخیر در رسانه‌ها منتشر شد که بر مسیر حرکت مد و لباس تأثیرگذار بود و باعث ایجاد پیشرفت در این حوزه شد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس افزود: توجه به قاچاق لباس و پرداختن به آن در رسانه‌های مختلف باعث شد که مسئولان ذیربط نیز واکنش نشان دهند و هم‌اکنون برخورد جدی و مقابله جدی با این موضوع صورت می‌گیرد، باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که زمینه برگشت کالای قاچاق گرفته شود. باید احتیاط کرد در زمینه قاچاق دچار انحراف خبر از سوی منتفعان نشویم. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت، اقدامات خوبی را در ماه‌های اخیر آغاز کرده‌اند که امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

قبادی با بیان اینکه صنعت نساجی در کشور حوزه ورشکسته‌ای نیست، گفت: شاید در بحث نساجی دچار عقب‌ماندگی باشیم و در برخی از حوزه‌ها نتوانیم پاسخگوی نیازهای داخلی کشور باشیم، اما ما تولیدکنندگانی داریم که از مرحله بعد از نخ تا پارچه را خودشان انجام می‌دهند، اما این به معنای نداشتن مشکل و ضعف نیست، هر چند در بسیاری از حوزه‌ها نه تنها دیگر وابستگی نداریم، بلکه زمینه صادرات محصولات ما نیز فراهم شده است.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر، مد و لباس در حال تبدیل شدن به یک دغدغه است، خواهش ما این است که رسانه‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که لباس هر فردی به عنوان یک رسانه در جامعه مطرح است و در طول فصول مختلف، ما از لباس‌هایی بهره می‌بریم که با مفاهیم استراتژیک ارتباط مهمی دارد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه نیاز جامعه در بخش روسری بیش از 120 میلیون است، گفت: اگر تمام نیازهای پوشاک اجتماع را با هم جمع کنیم، این عدد، عدد قابل ملاحظه‌ای می‌شود که می‌تواند حامل پیام باشد و اعتقاد و باور ملی ما را افزایش دهد و در صورت عدم توجه به آن، توان ملی تضعیف می‌شود.

قبادی با اشاره به نقش مهم مد و لباس در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: نزدیک‌ترین جاده تحقق اقتصاد مقاومتی، مد و لباس است، همچنین یکی از راه‌های سریع نفوذ در جامعه نیز همین موضوع است. در ماه‌های اخیر شاهد بودیم برخی از واژه‌ها بر روی پوشاک‌ها استفاده می‌شد که این واژه‌ها اصول انسانی را زیر پا می‌گذاشت و شرایط اجتماعی را به خطر می‌انداخت که با اقدامات خوب رسانه‌ها، افکار عمومی آگاه شدند و واکنش نشان دادند.

در ادامه این مراسم، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک نیز نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در ترویج عفاف و حجاب را انکارناپذیر دانست و افزود: در صنعت مد و لباس، ترویج عفاف و حجاب و تقویت تولید ملی، رسانه نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند اعتماد از دست‌رفته میان شهروندان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را ایجاد کند.

همچنین در این مراسم، علی‌اکبری مدیرکل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون نفر دانش آموز و یک میلیون 100 هزار نفر مربی دارد که می‌تواند جمعیت بسیار تأثیرگذاری در جامعه باشد.

وی افزود: ما از چند ماه پیش دست همکاری با وزارت ارشاد و کار گروه مد و لباس دادیم و این همکاری با برگزاری نمایشگاه پوشاک مدارس آغاز بسیار خوبی داشت. دانش‌آموزان همواره معلمان را به عنوان الگوهای خود قبول دارند، بنابراین در صورتی که آنها از پوشش مناسب استفاده کنند، دانش‌آموزان نیز با الگوگیری از آنها، آن نوع پوشش را نیز انتخاب می‌کنند، بنابراین نباید تأثیر معلمان و دانش‌آموزان بر فرهنگ پوشش را نادیده گرفت.

علی‌اکبری ادامه داد: هزینه‌هایی که در حوزه مد و لباس برای دانش‌آموزان صرف می‌شود، به نوعی سرمایه‌گذاری است و باعث می‌شود در آینده این هزینه‌ها جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرد و از تمام رسانه‌ها می‌خواهیم آموزش و پرورش را در این امر مهم یاری کنند.

صدیقه پاک‌بین نیز در ادامه این مراسم، ضمن اینکه از اصحاب رسانه خواست که انجمن‌ها و تشکل‌ها و گروه‌های طراحان لباس را شناسایی و آنها را به مردم معرفی کنند، گفت: امیدواریم که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک با سرپرستی کار گروه مد و لباس همایش‌هایی را در زمینه لباس‌های تخصصی ایرانی در داخل و خارج از کشور برگزار کنیم.

انتهای پیام/ ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری