Skip to Content

گفتگوی تفضیلی یزدبانو با بانوی نخبه قرآنی؛

عمل به قرآن؛ حل بسیاری از مشکلات زندگی را در پی دارد/ توصیه کلیدی شهید حاج حسن دانش


بانوی نخبه قرآنی از نحوه روی آوردن به قرآن و موفقیتش در این زمینه می‌گوید. وی تاکید شهید حاج حسن دانش برای تلاش مضاعف در زندگی را از عوامل موفقیت خود بیان می‌کند.

یزدبانو؛ بانوان یزدی، بتول حیدری در رشته حفظ قرآن تلاش کرده و بیش از 12سال است که توفیق حفظ کل قرآن کریم شامل حالش شده است. این بانوی پرتلاش در زمینه حفظ قرآن موفقیت‌های زیادی کسب کرده و مهر تاییدی بر توانمندی بانوان یزدی زده است.

خبرنگار یزدبانو برای معرفی بانوان نخبه یزدی تلاش می‌کند؛ از این رو با بانو بتول حیدری حافظ کل قرآن کریم و مسلط به ضرب‌المثل‌های قرآنی به گفتگو نشسته است.

ایشان به گرمی از ما استقبال کرده و با حوصله به سوالاتمان پاسخ دادند و از خود، چگونگی حفظ و یادگیری قرآن کریم، ضرب‌المثل‌های قرآنی و کاربرد آن و ... سخن گفتند.

چگونگی حفظ و یادگیری قرآن کریم

بتول حیدری متولد سال 1357، متاهل و دارای سه فرزند دو دختر و یک پسر است. وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث علاقه شما به یادگیری قرآن شد و از چندسالگی شروع کردید، گفت: از سن 7سالگی شروع به آموزش روخوانی وروان‌خوانی قرآن کردم. فضای معنوی خانه، حمایت پدرو مادر عزیزم و حتی جو حاکم بر محله طوری بود که  اکثر دانش‌آموزان در تعطیلات تابستان به دنبال روخوانی و روان‌خوانی قرآن می‌رفتند. و من نیز از همان زمان روخوانی و روان‌خوانی را یاد گرفتم.

وی ادامه داد: تا سال اول دانشگاه بیشتر در زمینه مفاهیم قرآن کار می‌کردم اما بعد از آن حفظ قرآن را از سال1380 به صورت تخصصی شروع کرده و در کلاس‌های حفظ قرآن که در مهد قرآن جوادالائمه برگزار شد شرکت کردم و در سال1383 موفق به حفظ کل قرآن شدم.

الگو و اساتید موثر در راه آموزش و حفظ قرآن

حیدری الگوی خود برای تلاش را بعد از پدر و مادر استاد شهید حاج حسن دانش عنوان کرد و افزود: به یاد دارم در یک جلسه ایشان بر تلاش مضاعف تاکید کرده و گفتند ما باید آنقدر تلاش کنیم تا به بالاترین مقام‌ها برسیم و این جمله کلیدی بسیار خوبی برای من بود که نباید به داشته‌ها بسنده کرده و همواره برای پیشرفت بیشتر تلاش کنیم.

این بانوی نخبه خانم‌ها دهقان منشادی و دهقانی‌زاده در زمینه حفظ و خانم‌ها ملکوتیان، حسینی، قریشی‌نسب و همتی در زمینه صوت، لحن و تجوید را ازجمله اساتید خود بیان کرد و از آنان بخاطر کمک‌هایشان سپاسگزار بود.

موفقیت‌های کسب شده در زمینه قرآن

بانوی حافظ کل قرآن آشنایی و یادگیری دستورات قرآن برای زندگی را بزرگترین موفقیت در زمینه حفظ قرآن توصیف کرد و اظهار داشت: در مسابقات مختلف از سوی نهادهایی چون اوقاف، بسیج، سازمان تبلیغات، دانشگاه و اداره کار در سال‌های گذشته و امسال شرکت نموده و به حمدالله توفیق داشتم در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و کشوری رتبه کسب کنم.

وی مهمترین رتبه‌های کسب شده در زمینه مسابقات قرآن را کسب رتبه سوم مسابقات حفظ20جزء در سال 1380 در سطح کشور، کسب رتبه دوم کشوری در زمینه تفسیر قرآن کریم از سوی اداره کار در سال1393 و کسب رتبه سوم در سال گذشته و امسال  در سطح کشور اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: در حدود 10سال است که مسابقات اوقاف را شرکت می‌کنم و خدا را شکر هر سال رتبه داشته ام؛ از جمله سالجاری در زمینه حفظ کل و مفاهیم به رتبه سوم دست یافتم و همچنین و در رشته مفاهیم مسابقات اداره کار رتبه اول را کسب کردم.

بتول حیدری

 ضرب المثل‌های قرآنی، کاربرد آن و میزان تسلط

حیدری ادامه داد: آیات قرآن برای همه انسان‌ها در تمام سطوح نازل شده است؛ لذا در خود قرآن آیاتی را می‌بینیم که با ذکر مثال بیان شده و خداوند برای تفهیم بهتر از صنعت مثال استفاده کرده‌اند. ضرب‌المثل‌های قرآنی برای تفهیم بهتر مطالب قرآن بوده و در کمک به حفظ و تثبیت قرآن نیز بسیار موثر است.

روی صحبت با بانوان یزدی

وی با اشاره به آیه 30سوره فرقان اذعان کرد: این آیه از گلایه پیامبر اکرم(ص) سخن می‌گوید که قرآن مهجور واقع شده است؛ در نتیجه تلاوت قرآن به تنهایی کافی نیست. باید قرآن محور زندگی قرار داده شود.عدم تدبر در آن؛ تعلیم ندادن به دیگران، حتی عمل نکردن به آن از مصادیق مهجور کردن قرآن است.

بانوی حافظ کل قرآن کریم ادامه می‌دهد: در روایات آمده است که «هر روز 50 آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد. آرام بخوانید، دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهید، هرگاه فتنه‌ها همچون شب تاریکی هجوم آوردند به قرآن پناه ببرید». به نظر من بانوان یزدی باید وقت بیشتری برای خواندن قرآن و پیاده کردن مفاهیم آن درزندگی بگذارند؛ قرآن را در متن زندگی پیاده کنند و واضح است؛ اگر به قرآن عمل شود، بسیاری از مشکلات زندگی حل می‌شود.

خطاب به مسئولان

حیدری با درخواست از مسئولان مبنی براینکه طوری برنامه‌ریزی کنند که افراد از همان سنین کودکی به سوی قرآن جذب شوند، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های قرآنی در سطح استان، شهرستان  در تمام گروه‌های سنی، تشویق حافظان و قاریان قرآن و معرفی برگزیدگان قرآنی تاثیر زیادی در تشویق دیگران برای روی آوردن به قرآن دارد؛ به نظر من در زمینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بسیار کم کار شده و جای تلاش بیشتری در این زمینه است.

برنامه‌های آتی

وی تلاش مضاعف را سرلوحه کار خود عنوان کرد و افزود: به یاری خدا در نظر دارم در زمینه حفظ، مفاهیم و تجوید پیشرفت داشته باشم و به شرط توفیق در زمینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کار کنم.

سخن پایانی

بانوی نخبه قرآنی صحبت‌های خود را اینچنین به پایان برد: به نظر من قرآن باید در متن و نه در حاشیه زندگی باشد؛ قرآن دستورالعمل یک زندگی سعادتمندانه و در یک کلام قرآن کتاب زندگی است. اگر در جامعه به طور گسترده به فرامین قرآنی عمل شود بدون شک خیلی از مشکلات حل خواهد شد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ملت ایران به همان اندازه که به قرآن نزدیک شود، به عزت و نجات نزدیک شده است. کسی که با قرآن سر و کار دارد، هیچ کمبودی در زندگی‌اش ندارد؛ تحمل مشکلات زندگی برایش آسان می‌شود.

تشکر می‌کنم از زحمات مدیریت و مسئولان مهد قرآن جواد الائمه  که واقعا نقش مهمی در پیشرفت من داشته‌اند. از کسانی که فعالان قرآنی را ارج نهاده‌ و در مسیر اعتلای قرآن در جامعه تلاش می‌کنند، سپاسگزارم و برایشان آرزوی توفیق و سلامتی را دارم.

انتهای پیام/ش

 

 

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری