Skip to Content

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد:

فرهنگ مصرف بهینه آب وظیفه همگانی است/ بانوان محوریت اصلی «اصلاح الگوی مصرف»


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: بانوان محور اصلی مدیریت و حرکت در خانواده هستند و باید به عنوان کسانی که در انتقال مفاهیم و فرهنگ جامعه نقش اساسی دارند بحث مدیریت مصرف آب را به افراد دیگر جامعه منتقل کنند.

به گزارش یزدبانو، علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در« همایش آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف بهینه آب» هدف از برگزاری این همایش را «آموزش الگوی صحیح فرهنگ مصرف بهینه آب» مطرح کرد و گفت: برای بهره مندی آیندگان از نعمات الهی و زندگی سالم باید در استفاده درست از انرژی به ویژه آب گام‌هایی اساسی برداشته شود؛ چرا که مسئله آب در استان کویری یزد از مهم‌ترین موضوعات به شمار می‌رود.

اسلامی بارندگی در استان یزد را 100 ميلي‌متر در سال و شهر یزد را 60 میلی‌متر در سال عنوان کرد و افزود : این آمار در سال جاری در استان 40 درصد و در شهر یزد 70 درصد افزایش یافته است و بخش قابل توجهی از آن بدون جذب در سفره‌های آب زیرزمینی به علت گرما معادل 3000 میلی متر تبخیر می‌شود و همچینین کمبود آب در استان ما به مراتب بیشتر از سایر شهرها می باشد.

وی با بیان اینکه حجم آب‌های زیرزمینی به شدت در حال کاهش است، اظهار داشت: سالی حدود 800 میلیون متر مکعب بارش داریم که با این ارقام چیزی حدود 1 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب از این آب‌ها برداشت نموده‌ایم، به این معنا که به طور متوسط سالیانه 300 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کاسته می شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تصريح كرد: بسياري از چاه‌هايي كه روزي آب شرب شيرين داشت، اكنون شور شده و بسياري از آنها نيز از مدار بهره برداري خارج شده است.

اسلامی اتفاق آب در استان  یزد را به سرطان تشبیه کرد و ادامه داد: اگر این نحوه برداشت‌های مکرر آب از منابع زیرزمینی افزایش یابد، بیش از 10 سال دیگر امکان برداشت آب در سفره‌های آب زیر زمینی برای شرب و بهداشت میسر نخواهد شد.

وی یکی از مشخصات اقلیم خشک را خشکسالی‌های طولانی دانست و افزود: حدود نزدیک به 15سال است که کشور ما با پدیده خشکسالی مواجه شده است که این روند هزینه‌های زیادی رابه همراه خواهد داشت؛ از این رو وظیفه اصلی مسئولان و آحاد مردم «استفاده بهينه از آب موجود» است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در ادامه با بیان اینکه نیازمند نقش بانوان در تمام مسائل اقتصادی هستیم، اذعان کرد: بانوان محور اصلی مدیریت و حرکت در خانواده هستند و باید به عنوان کسانی که در انتقال مفاهیم و فرهنگ جامعه نقش اساسی دارند بحث مدیریت مصرف آب را به افراد دیگر جامعه منتقل کنند.

اسلامی با تاكيد بر حساسيت مقام معظم رهبری نسبت به «موضوع استفاده درست از آب»، خاطر نشان کرد: یکی از راهکار‌های توصیه شده از سوی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی «اصلاح الگوی مصرف» است؛ لذا باید روی  فرهنگ‌سازي، باورمندي و تشويق در مصرف بهينه آب سرمایه‌گذاری شود تا به یک نتیجه مطلوبی دست یابیم.

وی با بیان اینکه در زمان‌هاي گذشته آب يك قنات تمام مصارف ضروري را برطرف مي كرد، هشدار داد: متاسفانه امروزه به دلیل طبیعت زندگی شهری مدیریت الگوی صحیح مصرف آب به ورطه فراموشی قرار گرفته است؛ لذا از مردم خواستاریم تا اندكي بيشتر از گذشته در مصرف آب صرفه جويي نمایند و در اين شرايط بحرانی همراهي بيشتري با مسئولان آبفا و آبفار داشته باشند.

اسلامی بحث «فرهنگ و فرهنگ سازي» را از تمام عوامل فيزيكي در راستاي مديريت مصرف موثر‌تر‌ دانست و تصریح کرد: اگر مردم به اين باور برسند كه استان ما با كمبود آب مواجه است تا حد زيادي اين مشكل رفع مي شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به افزايش جمعيت استان یزد دولت بايد براي مسئله كمبود آب در يزد تدبيري اساسي بيانديشد چرا كه لازمه‌ي حيات استان ما آب است و اگر اين مشكل رفع نشود قطعا با مشكل جدي و جبران ناپذیری روبرو خواهیم بود.

منبع:  یزدرسا




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری