Skip to Content

رییس بنیاد نهج البلاغه استان یزد:

قبل از تربیت فرزند خود را تربیت کنید


رییس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با تاکید بر خودسازی والدین گفت: والدین می توانند با تقویت خوبی‌ها و از بین بردن بدی‌ها در خود بهترین شیوه تربیتی را به کار ببرند.

حجت الاسلام دکتر محمدرضا ابویی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، اصل تنبیه و تشویق را از اصول تربیتی بیان کرد و افزود: در صورتی که در تربیت فرزند سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از اندازه باشد، غذای تربیتی‌مان مسموم است و این نوع تربیت راه به جایی نخواهد برد.

وی با اشاره به اهمیت اصل تشویق و تنبیه در تربیت، اذعان کرد: والدین توجه داشته باشند، در سنینی که حرف شنوی فرزندان بیشتر است، با همت کافی در تربیت صحیح فرزند گام بردارند.

ابویی اهمیت تربیت در سنین 7 تا 14 سالگی را یادآور شد و افزود: دوره سنی یاد شده از حساس ترین دوران زندگی فرد است که والدین باید با دقت خوبی‌ها و نیکی‌ها را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فرزند آموزش دهند.

وی با بیان اینکه لازم نیست جایزه حتما مادی باشد، خاطر نشان کرد: تشویق می‌تواند یک لبخند و یا نگاه محبت آمیز باشد و تنبیه می تواند یک اخم یا قهر کوتاه مدت باشد.

وی نحوه به کارگیری اصل تنبیه و تشویق را مهم خواند و گفت: والدین اعمال خود کودک را بسنجند و از مقایسه با دیگر کودکان خوردداری کنند. اصل تشویق و تنبیه را به کار گیرند.

ابویی نیز لزوم دقت در به کارگیری اصل تنبیه و تشویق در موقعیت مناسب و مقتضی را یادآور شد و اظهار کرد: اصل تنبیه و تشویق تنها زمانی تاثیرگذاری مطلوب را دارد که حساب شده و متناسب با عمل فرزند به کار گرفته شود.

وی متناسب بودن عمل نیک با جایزه در نظر گرفته شده را یاد آور شد و تصریح کرد: اگر کودکی با کار کوچک مثبت جایزه بزرگ دریافت کند، توقع کودک بالا رفته و در نهایت این اصل برای تربیت او بی تاثیر می شود.

رییس بنیاد نهج البلاغه استان یزد بر به موقع بودن تشویق وتنبیه‌ها تاکید کرد و افزود: اگر تشویق وتنبیه‌ها به موقع باشد تأثیر خوب ومثبتی را به همراه خواهد داشت ولی اگر دیر شود تأثیر خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری