Skip to Content


مادر و همسر امام جعفر صادق علیه السلام


امام صادق علیه السلام در وصف همسرشان فرمودند: «حمیده تصفیه شده از هر آلودگی و چرکی است و مانند شمش طلاست. پیوسته ملائکه از او حراست می کنند».

به گزارش یزدبانو به نقل از پایگاه حجاب، مادر امام جعفر صادقعلیه السلام بانویی بزرگوار به نام «فاطمه بنت قاسم» معروف به «امّ فروه» بود. او زنی مومن و به شدت باحیا بود که امام جعفر صادق علیه السلام در وصفشان فرمودند:
«مادرم از جمله زنانی بود که ایمان آورد و تقوا اختیار کرد و احسان و نیکوکاری می کرد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد».
«امّ فروه» دختر قاسم از یاران خاص و مورد اعتماد امام سجاد علیه السلام بود و جدش هم محمد ابی بکر فرزند خوانده امیرالمومنین علی علیه السلام بود. مادر امام صادق علیه السلام آنچنان مکرّمه و پرهیبت بود که گاهی امام را «ابن المکرّمه» می نامیدند. از این بانو احادیث زیادی از زبان امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام روایت شده است.
اما همسر ایشان که مادر امام موسی کاظم علیه السلام هم بود، «حُمَیده بنت صاعد بربری» نام داشت. ایشان بانویی بود از اهل آندلس؛ که به دلایلی که در تاریخ مشخص نیست به عنوان بَرده به مدینه آورده شد. امام باقر علیه السلام ایشان را از برده فروش خرید و به همسری امام جعفر صادق علیه السلام درآورد. این بانو اهل معرفت و علم بود تا جایی که امام صادق علیه السلام پاسخ دادن به برخی از مسائل مردم را به ایشان می سپرد. امام صادق علیه السلام در وصف همسرشان فرمودند:
«حمیده تصفیه شده از هر آلودگی و چرکی است و مانند شمش طلاست. پیوسته ملائکه از او حراست می کنند».
کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب
منابع:
۱-«الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد»، نوشته محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید، با ترجمه و شرح سیدهاشم رسولی محلاتی، جلد ۱و۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دهم ۱۳۸۷٫ش، فصل مربوط به امام صادق(ع)
۲- «منتهی الآمال» –زندگانی چهارده معصوم-، نوشته حاج شیخ عباس قمی، با ویرایش کاظم عابدینی مطلق، انتشارت علویون، پاییز ض۱۳۸۸٫ش، ص ۸۱۲ و ۸۹۲

انتهای پیام / ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری