Skip to Content

گفت و‌گو با یک بانوی رزمنده فعال دوران انقلاب و دفاع مقدس:

محبوبه دانش شهیده ای که پیراهن خونین انقلاب را به پیراهن عروسی ترجیح داد/ مدیران زن، از مدیریت زنان انقلابی الگو بگیرند


بانوی مبارز انقلابی می گوید: ماه محرم اوج راهپیمایی‌ها علیه رژیم شاه بود، در ماه محرم روحیه انقلابی در ما دو برابر می‌گشت چرا که همه ما در صدد نهضتی بودیم که آغاز آن با نهضت حسینی و زینبی در حال شکل گرفتن بود که ان شالله این نهضت تا حکومت جهانی حضرت ولی عصر ( عج ) ادامه دار است.

به گزارش یزدبانو؛ حامد کوماهی: به یاد دختران که کفن خونین را به راه آزادی و به پیراهن عروسی و رنج روزمرگی ترجیح دادند. به یاد آن شهیده‌هایی که بی نام و بانام بودند و در برابر ظلم و ستم هم دوش مردان زیر بار رگبار دشمن و شکنجه‌ها در زندان‌ها به شهادت رسیدند. اما تو ( شهیده محبوبه دانش ) تو چه کردی ای عروس شهادت که دیو سیاه در کاخ به هزاران ساله خود از بیم به خود پیچید. تو چه کرده ای که دیواره کاخش هنوز می‌لرزد و می‌لرزد. تو چه کرده ای که چهره زن را اینگونه  جلوه  دیگر بخشیدی. تو شب را دریدی تا از شکافش زن مسلمان طلوع کند و چهره این زن را با خون پاکت شستی. تو کفن خونین را در راه خدا به پیراهن عروسی ات ترجیح دادی. این نوشته‌ها بخشی از دل نوشته‌ها و یادآورده‌های زمان انقلاب اسلامی است که خانم معصومه بهرامی از فعالین آن زمان در دفتر کوچک خود به یادگار نگاشته است..

معصومه بهرامی از فعالین انقلابی در زمان پیش از انقلاب اسلامی و بعد ازانقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس و در حال حاضر مدیر موسسه خیریه خانه یاس است. وی تمامی عمر مفید خود را در عرصه تلاش و کوشش برای ترویج نهضت‌های انقلابی گذاشت و در این راه سختی‌های بسیاری را متحمل شد تا به عنوان یک بانوی مسلمان ایرانی بتواند در کنار دیگر بانوان محجبه و انقلابی هر چند سهم کوچک در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته باشد. وی بانویی جوان و دارای روحیه انقلابی که در خانواده ای مذهبی و با اصالت  رشد یافته بود و در همان روزهای قبل از انقلاب فعالیت‌های مذهبی و انقلابی خود را پا به پای دیگر بانوان انقلابی برای شکل گرفتن نهضت اسلامی و در جهت ترویج حکومت اسلامی به رهبریت حضرت امام خمینی (رض ) آغاز نمود و به لطف خدا و همت مردم انقلابی در نهایت حکومت اسلامی جای خود را به حکومت فاسد شاهنشاهی داد و در کنار رشادت‌های مردان خدا ،نقش زنان و دختران جوان آن زمان هم در نوع خود بی بدیل رقم خورده شود.

آگاهی دختران جوان از نهضت‌های اسلامی عمده فعالیت من بود

با توجه به فضای شاهنشاهی حاکم بر آن زمان به هر حال برخی از خانواده‌ها هنوز باورهای دینی و انقلابی و نهضت حضرت آیت الله خمینی ( ره ) برای آن‌ها تفهیم نشده بود و عمدتا یکی از فعالیت‌های من و دیگر بانوان، شناخت و آگاهی از تفکرات حضرت امام راحل و بر اساس آن ترویج حکومت اسلامی بود که در قالب جلسات پی در پی و پخش اعلامیه‌ها صورت می‌گرفت تا همگان از تشکیل انقلاب اسلامی و رهنمودهای آن اطلاع و آگاهی پیدا کنند که این یکی از وظایف سنگین خانم‌ها در زمان انقلاب بود که به خوبی می‌توانستند نقش ترویجی و آموزش و آگاهی مردم نسبت به اندیشه‌های اسلامی را به برخی‌ها که ناآگاه بودند اطلاع رسانی درست کنند.

مدارس دخترانه از اهداف ابتدایی و اصلی ما برای ترویج نهضت اسلامی بود

یکی از قشرهای مورد هدف من و دوستانم مدارس بود. با توجه به اینکه من در آن زمان سن زیاد بالایی نداشتم و خودم به شخصه یک جوان انقلابی بودم خیلی مشتاق بودم که بیشتر در فضاهای آموزشی و مدارس مبحث انقلاب و ترویج اندیشه‌های حضرت امام  را پیگیر باشم و در این زمینه بیشتر فعالیت کنم به همین خاطر نوشته‌هایی در قالب اعلامیه و کتاب به دانش آموزان می‌دادیم که تفکر دختر نوجوان و جوان زمان حکومت شاهنشاهی را با انقلاب اسلامی آشنا کنیم تا در واقع بذر انقلاب در ذهنیت این دختران جوان شکل بگیرد.

ماه محرم روحیه انقلابی ما را دوچندان می‌کرد

خانه ما چون در نزدیکی میدان شهداء قرار گرفته بود با راهپیمایی‌ها و جلساتی که در خانه‌ها تشکیل می‌شد خیلی ارتباط نزدیک داشتیم و به همین خاطر من و خانواده ام در بسیاری از راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردیم و با سر دادن شعارها اعلام مخالفت خودمان با رژیم شاهنشاهی را علنا مثل دیگر افراد جامعه اعلام می‌کردیم به خصوص در ماه محرم که اوج این راهپیمایی‌ها با لباس مشکی بر تن و شعارهای نهضت حسینی بیشتر و بیشتر می‌شد و انگار در ماه محرم روحیه انقلابی بر ما دو برابر می‌گشت چرا که همه ما در صدد نهضتی بودیم که آغاز آن با نهضت حسینی و زینبی در حال شکل گرفتن بود که ان شالله این نهضت تا حکومت جهانی حضرت ولی عصر ( عج ) ادامه دار است.

با الگو گرفتن از نهضت زینبی زنان آن دوران روحیه مضاعف می‌گرفتند

بی شک نهضت زینبی و شور عاشورایی در تشدید روحیه زنان و دختران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  در مقابله با ظلم‌ و ستیزهای حکومت پهلوی بسیار تاثیرگزار بوده است و الگو گرفتن دختران و زنان ما از اندیشه‌های حضرت زینب ( س ) برای یاری مردان و صبر و عفت این بانوی بزرگ در محیط خفقان زمان خود درس بزرگی به زنان این عصر داد که بتوانند اینگونه در برابر حکومت فاسد پهلوی قد علم کنند.

سیلی و کتک به عشق سیدالشهداء

خاطره ای از برادر شهیدم مجید بهرامی در زمان انقلاب دارم که در زمان محرم مشکی پوشان به داخل خیابان رفته بود و ما یک لحظه متوجه شدیم که ساعات خیلی زیادی از اون خدابیامرز خبری نیست و خیلی نگران بودیم که یک وقت خدای ناکرده توسط نیروی‌های گاردی گرفته نشده باشد تا اینکه بعد ساعات بسیار زیاد مجید با بدنی پر از زخم و صورت کبود به منزل برگشت و وقتی علت را جویا شدیم گفت که به خاطر آقا و سرورم حضرت اباعبدالله سیلی و کتک خورده ام طوری که جای پوتین‌های نیروی گاردی به روی بدن برادر شهیدم موج می‌زد و عشق به سید الشهداء همچنان در دل برادر شهیدم فوران می‌کرد تا اینکه در زمان جنگ هشت ساله طی عملیات روح پاکش به سرورش امام حسین ( ع ) عروج کرد.

مدیریت زنان در اجرای برنامه‌ها بی نظیر بود

مدیریت اصولی و جامع زنان ما در زمان قبل از انقلاب اسلامی بسیار ارجمند و قابل ستایش است چرا که  زنان ما هم پای مردان در برابر رژیم آن زمان جنگیدند و با وجود مشکلات ارتباطی که آن زمان داشت طوری مدیریت شده بودند که چه در پایتخت و چه شهرستان‌ها برنامه‌ها به خوبی انتقال داده می‌شد که در این راه بسیاری از زنان ما زیر بار شکتجه ددمنشانه رژیم به مقام رفیع شهادت رسیدند.

شهادت محبوبه دانش در زمان انقلاب الگو و اسطوره ای برای من شد

در روز هفدهم شهریور در میدان شهداء که آن زمان میدان ژاله نام داشت دختر جوان انقلابی به نام خانم محبوبه دانش به شهادت رسید که این بانوی شهیده برای من که آن زمان هم سن و سال ایشان بودم الگو قرار گرفت و همچنان تا به امروز شهادت این دختر انقلابی جوان برای من اسطوره است که با این سن و سال در برابر حکومت پهلوی ایستادگی کرد و به خاطر آرمان‌های انقلاب از جوانی و جان خود گذشت و شهادت این دختر جوان باید امروزه برای دختران ما الگویی باشد که بدانند که با خون این عزیزان کشور ما امروزه بدون هیچ جنگ و آشوبی در امنیت است.

زنان مدیر از مدیران بانوان با تجربه زمان انقلاب الگو بگیرند

زنان ما امروزه در پست‌های مدیریتی همچنان در کنار مردان در برابر تحریم‌های غربی‌ها ایستاده اند و همپای تفکرات آقایان برای رهایی از زیر بار تحریم و فشار دشمن برنامه ریزی و آن را اجراء می‌کنند و نقش زنان ما هم در زمان انقلاب و هم دوران دفاع مقدس و بالاخص امروزه یک نقش مهم و تاثیرگزار است و امیدوارم زنان مدیر ما الگو خود را زنانی قرار دهند که در زمان انقلاب اسلامی  با کمترین امکانات و آزادی عمل به معنای واقع متخصص و مدیر بودند و در کنار آن هدایت همسر و تربیت فرزند را هم به درستی ترتیب دادند و من به عنوان یک زن به زنان تاریخ کشورم افتخار می‌کنم.

منبع: طنین یاس

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری