Skip to Content

گفت‌وگو با معلمی نویسنده

معلمی که با « روسری آبی» به کلاس می رود


فریبا طالش پور، معلم با سابقه آموزش و پرورش است که علاوه بر تدریس، کتاب های متعددی با موضوع معرفی شهدا و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در کارنامه کاری خود دارد، نویسنده کتاب « دختری با روسری آبی» با اشاره به اینکه آموختن، انتقال دادن و تبیین کردن سبک و سیره شهدا به دانش آموزان در کنار تدریس از دغدغه های اصلی من است، می گوید: تعریف واقعی از کلمه " ایثار" در قاموس شهدا، مهم ترین آموزه ای است که برای خودم و دانش آموزان تعریف می کنم.

به گزارش یزدبانو به نقل از طنین یاس؛ امروز، 12 اردیبهشت ماه روز "معلم" است، "معلم" انسانی که برای انسان سازی انتخاب شده و در هر لحظه از کارش خدا حضور دارد. " معلم" کسی که سرود عشق و معرفت را با آهنگ مهربانی در گوش دانش آموز زمزمه می کند و خود سُراینده بزرگ ترین غزل های ایثار و از خودگذشتگی است.

"معلم" کسی که باب علم و ایمان در مورد شأنش گفت: « هرکس به من کلمه ای بیاموزد مرا (بنده) خود کرده.» امروز به جای یک کلاس به یک ملت که به پاس احترامش تمام قامت "برپا" داده اند، دستور "برجا" می دهد.

معلمی شغل انبیاست و این ساده ترین، کامل ترین و آشناترین تعریف از معلمی در میان ماست، امروز را به پاسداشت مقام معلم همکلام و همزبان معلمی باسابقه از شهر تهران شدیم که انگیزه های خود در معلمی را سر کلاس به ضریح سیره شهدا گرده زده است و حاجتمندانه در طلب خودسازی و انسان سازی در خط سیر این امامزادگان عشق پای تخته سیاه مشق علم و زندگی می کند.

فریبا طالش پور از دبیران زبان و ادبیات فارسی و از مدرسان زبان عربی است که 12 سال است در مدارس تهران مشغول به تدریس می باشد. وی با بیان اینکه از دوره نوجوانی علاقه زیادی به شغل معلمی داشته است می گوید: آنقدر این شغل را دوست دارم که اگر یکبار دیگر به دنیا بیایم و بتوانم شغلی را انتخاب کنم، باز هم " معلم" خواهم شد.

او با اشاره به اینکه خداوند قدرت بیان و نوشتار خوبی به من عطا کرده است از این موهبت به عنوان یک " نعمت" یاد می کند و می گوید: شکرانه این نعمت، نوشتن برای شهدا و تدریس به فرزندان این آب و خاک است و من در این زمینه یعنی قلم زدن برای شهدا نیز آثاری را در قالب زندگی نامه، نوشته ام.

طالش پور با اشاره به اینکه آموختن، انتقال دادن و تبیین کردن سبک و سیره شهدا به دانش آموزان در کنار تدریس دروس تخصصی از دغدغه های اصلی من است، اظهار می کند: تعریف واقعی از کلمه " ایثار" ، " از خودگذشتگی" در قاموس شهدا، مهم ترین آموزه ای است که برای خودم و دانش آموزان تعریف می کنم.  

این نویسنده کتاب های شهید و شهادت با اشاره با بیان اینکه همیشه خواندن کتاب های مربوط به شهدا و زندگی آنها برایم جذاب و لذت بخش بوده است، می گوید: مدتی را هم به عنوان راهنما در موزه شهدا در خدمت بازدیدکنندگان به ویژه دانش آموزان بودم و همین آشنایی با شهدا باعث شد که ضمن آشنایی با دفتر ادبیات هنر مقاومت در دوره آموزش مصاحبه و .. شرکت کرده و از حضور اساتیدی مانند آقای سرهنگی، کمری و فراهانی استفاده کنم.

نویسنده کتاب زندگی نامه شهید نسرین افضل « دختری با روسری آبی » که به معرفی معلم شهید نسرین افضل می پردازد؛  با اشاره به عدم آگاهی جامع و کافی دانش آموزان به حوزه ادبیات ایثار و اینکه معمولا در حد شعار با این مقوله آشنا هستند به لوزم توجه بیشتر به این مبحث در مدارس تأکید کرد و می افزاید: من به عنوان معلم سعی کرده ام مقداری گسترده تر و عمقی تر این مطالب را برای دانش آموزان در قالب نمونه و مثال با بیان ساده توضیح بدهم و قطعاً تأثیر این گونه صحبت ها را در رفتار و علاقه مندی دانش آموزان به حوزه ادبیات ایثار و مقاومت می بینم.

وی در ادامه تربیت و پرورش نسل جدید از نویسندگان حوزه ادبیات ایثار و شهادت را از دیگر اقداماتی برشمرد که توسط کانون فرهنگی شهید مطهری در حال انجام آن است و می گوید: در این کانون ما با برگزاری کلاس های آموزشی به جوانان مستعد و اصلاح و چاپ نوشتارشان سعی در ایجاد انگیزه و تربیت نویسندگان فردا را داریم و هفته آینده پانزدهمین دوره این مسابقات به همت کانون فرهنگی شهید مطهری برگزار می شود. 
 

از فریبا تالش پور چندین کتاب تحت عنوان « آرام بی قرار» زندگی نامه مستند داستانی از شهید دکتر محمدچوبکار ؛ کتاب « غریب آشنا » زندگی نامه شهید دکتر محمدرضا فتاحی ؛ کتاب « پوتین های مریم» زندگی نامه بانوی جانباز شهید مریم امجدی با عنوان « پوتین های مریم» و کتاب « رسم دوستی» زندگی نامه شهید مصطفی حیدرنیا معاف  را می توان نام برد.

 

 

 

 

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری