Skip to Content


ملکه فعلی سنگ‌نوردی زنان جهان را بشناسید


شونا کوکسی 23 ساله از انگلیس بانوی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان است. بسیاری او را با نام ملکه بولدرینگ می شناسند.

به گزارش یزدبانو به نقل از سایت ورزش بانوان؛ شونا کوکسی ۲۳ ساله از انگلیس بانوی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان است. این سنگ‌نورد برجسته از سن ۴ سالگی پا به دنیای ورزش علی‌الخصوص رشته تخصصی بولدرینگ گذاشته است.

شونا می‌گوید با الهام گرفتن از کاترین دستیول ستاره فرانسوی کوهنوردی زنان در جهان محکم‌تر از قبل مسیر موفقیت خویش را ادامه داده است.

بولدرینگ از نظر پیچیدگی و نیاز به تمرکز حواس به شطرنج فیزیکی هم شهرت دارد. چرا که ورزشکاران در این رشته حین بالا رفتن از دیوار سنگی در یک زمان مشخص از میان مسیرهای مختلف باید بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را برای رسیدن در زمان مناسب انتخاب کنند.

همزمان با ورود شونا، ستاره نو ظهور سنگ‌نوردی به مسابقات رسمی و کسب نتایج مطلوب برندهای بزرگ محصولات ورزشی از جمله فایو تن و آدیداس از او حمایت کردند.

شونا کوکسی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان

او در سراسر جهان سومین زنی است که موفق شده به مرحله ۸B + (V14) سنگ‌نوردی زنان جهان دست یابد. شونا تا به حال هفت نشان طلا، پنج نقره و پنج برنز در مسابقات جام جهانی سنگ‌نوردی زنان جهان بدست آورده است.

شونا کوکسی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان

در سال ۲۰۱۶ ملکه الیزابت در مراسم ویژه تولد افتخارآفرینان، یکی از جوایز را به شونا کوکسی اعطا کرد.

شونا کوکسی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان

سال جاری کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد ورزش سنگ‌نوردی سالنی در المپیک توکیو ۲۰۲۰ به رقابت‌های المپیک افزوده خواهد شد. بالا رفتن از دیوار سربی معادل ۱۲ متر و محدودیت زمانی از ویژگی‌های این رشته است.

شونا کوکسی شماره یک سنگ‌نوردی زنان جهان

شونا کوکسی به عنوان نفر اول زنان جهان در این رشته قصد دارد برای نخستین بار شانس خود را در رقابت‌های المپیک امتحان کند. در حالیکه بهترین رکورد سنگ‌نوردی زنان از دیواری به طول ۱۵ متر ثبت مدت زمان ۸ ثانیه بوده است.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری