Skip to Content

یک استاد حوزه در گفت وگو با طنین یاس:

نوروز یکی از سنت های پسندیده در اسلام/ فاطمیه حد و مرز شیعه بودن را مشخص کرد


یک استاد حوزه با بیان اینکه تقارن مناسبت های ملی و مذهبی همواره وجود داشته است، گفت: فاطمیه برای تک تک شیعیانان مهم است چرا که اتفاقات مهمی که حد و مرز شیعه بودن را مشخص کرد.

به گزارش یزدبانو، لیلا میرزاخانی، استاد حوزه و کارشناس مسائل زنان و خانواده در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، اظهار داشت : این روزها حال و هوای فرا رسیدن سال جدید همه جا را فرا گرفته است و مردم در تکاپوی خرید شب عید و تکمیل سفره های هفت سین خود هستند.

وی افزود: در این روزها که اکثر افراد خود را آماده پذیرش عید نوروز می کنند باید به این امر مهم توجه داشته باشیم که پارچه های مشکی مزین به نام بانوی دو عالم صدیقه فاطمه(ع) کشورمان را فاطمی کرده است.

این استاد حوزه بیان کرد: تقارن مناسبت های ملی و مذهبی همواره وجود داشته است اما در حال حاضر آنچه که حائز اهمیت است نحوه برگزاری و برخورد با این تقارن ها است؛ این مناسبت ها ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد؛ اغلب مردم به رعایت این رسوم و عمل به اعتقادات خویش حساس هستند.

چرا فاطمیه مهم است

میرزاخانی در خصوص اهمیت فاطمیه، گفت: فاطمیه برای تک تک شیعیانان مهم است چرا که اتفاقات مهمی که حد و مرز شیعه بودن را مشخص کرد، افتاده است، اتفاقاتی که منجر به کشته شدن امامان دیگر شد و پس از حدود نیم قرن کربلایی رقم زد که در امتداد جنایت مدینه یعنی شهادت حضرت زهرا (ع) به پا شد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه اگر فاطمیه بزرگداشت نمی شد مرز تشیع با دین یزید و معاویه از بین می رفت، تصریح کرد: فاطمیه مرز شناختن تفاوتهای دو حکومت است نخست حکومتی که امام بابت آن همسرشان حضرت زهرا (س) را ازدست دادند و دیگری حکومتی که حضرت علی (ع) آن را از آب چرکین بینی بُز کمتر دانستند.

احترام به عقاید یکدیگر

میرزاخانی ادامه داد: ممکن است فردی نتواند در ایام نوروز فاطمیه را درک کند و در مقابل او کسی باشد که اصولا آموزه های مذهبی برایش مهم تر از نوروز باشد از این رو نباید هیچکدام دیگری را سرزنش کنند و خود را برتر از دیگری بدانند.

این استاد حوزه در ادامه این مطلب افزود: تقارن نوروز با ایام فاطمیه را می توان از زاویه دیگر نگاه کرد، ممکن است عده ای از این تقارن برای تخریب و تضعیف عقاید ما بهره ببرند.

 وظیفه ما درقبال تقارن  نوروز با ایام فاطمیه

میرزاخانی بیان داشت: نخستین مسئولیت و وظیفه شیعه واقعی تحصیل معرفت و افزودن آگاهی و بصیرت به حقایق ائمه واهل بیت (ع) است، شیعه واقعی زمانی که شناخت را با عمق جان می پذیرد، با تمام وجود به آنها عمل می کند و راه و رسم آنها را در زندگی خویش جریان می دهد.

 شیعه واقعی این چنین است

این استاد حوزه اظهار کرد: محزون شدن به حزن اهل بیت(ع) و مسرور بودن در شادی آنها تظاهر به همراهی با اهل بیت(ع) است به این معنی که حزن و سرور ما با حزن و سرور اهل بیت(ع) رنگ بگیرد.

وی نوروز را یکی از سنت های پسندیده در اسلام دانست و گفت: صله رحم, دید و بازدید از بزرگترها، دستگیری از مستمندان و محرومان از سنت های اسلامی است مختص به زمان خاصی نیست و منافاتی با ارزش های اسلامی ندارد.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری