حماسه ۹ دى؛ نمایشگاه غیرت ملى ایرانیان در دفاع از نظام اسلامى
نگاهی به دستاوردهای داخلی و جهانی یوم الله نهم دی۱۳۸۸
حضور دهها میلیونى مردم در تظاهرات ۹دى سال ۱۳۸۸ که در طول سه دهه تاریخ انقلاب بى نظیر بود، بصیرت، هوشیارى و دشمن شناسى ملت مسلمان ایران را به خوبى نشان داد و براى همیشه به عنوان حماسه اى ماندگار در تاریخ باقى خواهد ماند.
به گزارش یزد بانو، اما بدون تردید، مانایى و پویایى حماسه نهم دى در گرو مطالعه و تبیین زوایاى مختلف این حماسه ملى است که وفق نظر امام خامنهاى (مدظله العالى) در دیدار با اعضاى ستاد 9 دى، امروز بزرگترین رسالت تریبونداران و مسؤولان محسوب مىشود. یکى از محورهایى که باید در تبیین حماسه ماندگار تجمع بزرگ عاشوراییان در یوم الله 9 دى، مورد توجه جدى قرار گیرد، بررسى آثار، پیامدها و دستاوردهاى این حماسه است. حماسه نهم دى قطعاً آثار و برکات و دستاوردهاى گوناگون و فراوانى براى کشور و نظام اسلامى ایران داشته و خواهد داشت. روز نهم دىماه در تاریخ انقلاب اسلامى با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخى ملت همیشه در صحنه ایران اسلامى، حماسهاى دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان(عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمى خامنهاى (دامت برکاته) را شاد ساخت. اما چرا برخى از افراد با سابقه انقلابى در این مسیر افتاده و اینگونه در برابر امام، نظام و ولایت قرار گرفتند؟ براى پاسخ، باید گفت بر حسب تجربه تاریخى، قدرتطلبى، حرامخوارى و هواهاى نفسانى از عوامل اصلى انحراف خواص جبهه اهل حق مىباشد. خواصى که به همین دلایل، با حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) جنگیدند. همین دلایل سبب گردید که در انقلاب ما نیز خواصى که با امام(ره) بودند و سالها در مسؤولیتهاى گوناگون حضور داشتند، امروز بهخاطر دنیا و لجاجتهاىشان در برابر نظام اسلامى و رهبرى آن بایستند و دنیا و آخرتشان را تباه سازند. اما آنچه باعث خرسندى و امیدوارى است، بصیرت تودههاست که نگذاشت این انحراف خواص دنیاگرا، انقلاب اسلامى را از مسیر اصلى خارج سازد و نظام اسلامى را دچار انحراف نماید. از همان فرداى خلق این حماسه، دشمنان انقلاب و ملت، تلاش کردند تا نگذارند این حادثه بزرگ بهعنوان یک حماسه ملى در روند انقلاب اسلامى در اذهان عمومى باقى بماند، لذا عملیات روانى را براى تحریف حقیقت 9 دى و کماهمیت جلوهدادن آن آغاز کردند. از اینرو واکاوى این خیزش بزرگ مردمى بهعنوان نقطه عطفى در حیات طیبه انقلاب اسلامى ضرورتى انکارناپذیر است که سعى کردهایم در این نوشتار به این مهم بپردازیم. تأثیر مجاهدتها بر تمایز ایام ده روز پس از خلق حماسه مردم در 9 دى 1388، مردم قم در سالگرد قیام 19 دى با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کردند. ایشان در فلسفه تبیین بزرگداشتهایى که براى برخى روزها در طول تاریخ گرفته مىشود با بیانى نغز فرمودند: «روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند؛ اما این انسانها هستند و این ارادهها و مجاهدتهاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمىکشد و آنرا مشخص مىکند، متمایز مىکند، متفاوت مىکند و مثل یک پرچمى نگه مىدارد تا راهنماى دیگران باشد، روز عاشورا - دهم محرم - فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد؛ این حسین بن على(ع) است که به این روز جان مىدهد، معنا مىدهد، او را تا عرش بالا مىبرد؛ این مجاهدتهاى یاران حسین بن على(ع) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را مىبخشد. روز نوزدهم دى هم همین جور است، روز نهم دى امسال هم از همین قبیل است.» ایشان در ادامه تأکید کردند: «نهم دى با دهم دى فرقى ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملى است که نوزدهم دى قم را تشکیل داد؛ یعنى برخاستهى از بصیرت است، از دشمنشناسى است، از وقتشناسى است، از حضور در عرصهى مجاهدانه است - روز نهم دى را هم متمایز مىکنند.» از آنجا که اعتقاد جازم داریم هیچ مسؤول و مدیر و کارشناسى در جمهورى اسلامى ایران عظمت و روح حماسه 9 دى را همچون مقام معظم رهبرى درک نکرده و به زیور کلام نیاراسته است، بنابراین در واکاوى روح این حماسه آسمانى از نگاه ژرفاندیش و آسمانى ایشان نهایت بهره را خواهیم برد. توصیفهاى بىنظیر از سکاندار نظام اسلامى حماسه تاریخى نهم دى برخاسته از عوامل مختلفى چون بصیرت، دشمنشناسى، وقتشناسى و حضور مجاهدانه ملت بصیر ایران در برهههاى حساس و تعیینکننده بود که باعث شد این روز تاریخساز بهعنوان نقطه عطفى در معادلات انقلاب اسلامى در داخل و خارج از کشور ثبت شود. حرمتشکنى بىمحاباى ارزشهاى مقدس مردم در عاشوراى سال 1388 توسط فتنهگران علاوه بر نشان دادن ماهیت انحرافى این جریان، باعث شد خشم مقدس مردم به جوش بیاید تا حماسه تاریخى ملت ایران در نهم دى سرمنشا بسیارى از تحولات بعدى قرار بگیرد. توصیفهایى که رهبر معظم انقلاب درباره حماسه مردم در 9 دى 1388 داشتهاند در طول 23 سالى که از زعامت و رهبرى ایشان مىگذرد، بىنظیر است. بازخوانى بیانات ایشان نشان مىدهند که پس از ارتحال امام خمینى(ره) و آن تشییع تاریخى، دیگر حضورى همسنگ 9 دى در تاریخ انقلاب نداشتهایم. در این مجال مرورى گذرا بر این توصیفها خواهیم داشت: - هرچه انسان در اطراف 9 دى فکر مىکند، دست خداى متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن على(ع) را مىبیند. این کارها کارهائى نیست که با ارادهى امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهى است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسى - که من بارها این را نقل کردهام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهى را در پشت این قضایا دیدم». -حرکت مردم در 9 دى برخاسته از بصیرت، دشمنشناسى، وقتشناسى و حضور در عرصه مجاهدانه بود. - مطمئن باشید که روز نهم دى در تاریخ ماند. این روز ماندگار، روز تجلى قدرت خدا بود. - 9 دى باطل السحر فتنه بود. -این روز یک حرکت خودجوش، اتمام حجت با همه، قوىترین و آخرین ضربه به دشمن بود. - 9 دى شناخت لحظه بود. لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. شناسائى لحظهها و انجام کار در لحظهى نیاز، خیلى چیز مهمى است. - این حرکت مردم در شرایط غبارآلودگى اهمیت مضاعفى داشت و کار بزرگى بود. در 9 دى غیرت دینى جوانها جوشید و همه به صحنه آمدند. این روز حجت را بر همه تمام کرد. 9 دى شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظهى مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود؛ آن کارى را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد. یکى از این قلههاى فراموش نشدنى، همین نهم دى امسال بود. - حرکت مردم در 9 دى نشان داد دستهاى دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینى عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است. -حضور مردم در 9 دى تجلى بارزى از هویت و ماهیت انقلاب یعنى روح دیانت حاکم بر دلهاى مردم بود. چگونه حماسه 9 دى را تبیین کنیم؟ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اعضاى ستاد بزرگداشت حماسه 9 دى، چند محور اساسى را براى تبیین این حماسه ماندگارعنوان نمودند که عبارتند از: الف- نقش محرم و عاشور در خلق این حماسه بیان شود. ب- حضور گسترده مردم باید بهصورت تبیینى و تحلیلى بیان شود. ج- ایمان عمیق دینى حاکم بر دلهاى مردم تبیین شود. د- باید به لایههاى عمیق پیدایش و ظهور حماسهى 9 دى توجه کامل شود. در توصیف این روز از جنبههاى شعارى پرهیز شود. ه- از سطحى نگرى در تحلیل نه دى پرهیز شود و به عمق شعارهاى مردم در نهم دى توجه کامل شود. و- بر عنصر «آگاهى»، «بصیرت»، «اعتماد ملى» و «حضور بموقع ملت در عرصههاىمختلف» تأکید شود. ز- نهم دى 88، حادثه کوچکى نیست بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمى، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهاىاول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلى ملت ایران، یعنى حرکت در سایه دین و تحقق وعدههاى الهى تبیین شود. موضوع 9دى باید در همان راستاى حضور حداکثرى مردم تحلیل شود و دسیسههاى دشمن براى مخدوش کردن این حضور همگانى تبیین گردد. ح- نقش تودههاى مردم بهعنوان پایههاى اصلى انقلاب در جلوگیرى از انحراف و سازش با دشمن تشریح شود. تدابیر بىنظیر رهبرى در مهار فتنه و خلق حماسه 9 دى فتنه 88 بىتردید بزرگترین فتنهاى بود که در طول 32 سال اخیر روى داد.این فتنه از همه جریانات داخلى و خارجىمخالف نظام یارگیرى کرد و بهره گرفت.برخى سردمداران فتنه ریشههاى عمیقى در بستر مدیریتى کشور داشتند و بیش از سه دهه در پستهاى بسیار حساس کشور حضور و نفوذ قاطع داشتند. در این شرایط گرگ و میش بود که بخش وسیعى از نخبگان نیروهاى هوادار نظام در دام غفلت و قدرتطلبى افتادند و ساز مخالفت زدند و حتى به خیابانها آمدند و دعوت به اردوکشى خیابانى کردند. با این وصف کاملاً واضح است که مدیریت کنترل چنین صحنهاى تا چه اندازه پیچیده و دشوار است. در کشورهاى دیگر معمولاً در مواجهه با فتنهاى به مراتب کوچکتر، ستادهاى ویژه شکل مىگیرند، افرادى عزل مىشوند، افراد جدیدى نصب مىشوند و کارهایى بهصورت تعجیلى و طبعاً پر خطا انجام و شرایط فوقالعاده اعلام شده و کارها از مجراى عادى به مجراى امنیتى منتقل مىگردد. در بعضى از کشورهاى دنیا این وضعیت فوقالعاده دهها سال به درازا کشیده شده بهگونهاىکه در جریان انقلاب مصر علیه رژیم مبارک، یکى از مطالبات مردم لغو حالت فوقالعاده چند دههاى بود. رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه اخیر در حالى که بعضى از نهادهاى مسؤول کشور دچار مسمومیت و انفعال و وادادگى و حتى همراهى با فتنه شده بودند، وارد میدان شدند و با درایت فوقالعاده مسایل را به گونهاى معجزه آسا مدیریت کردند.مدیریت داهیانه ایشان بگونهاى انجام شد که بهجاى دستگاههاى امنیتى و قضایى نظام، این مردم بودند که به صحنه آمدند و ریشه فتنه گرى و فتنهانگیزى را خشک کردند. اولین اقدام رهبرى فراخواندن میرحسین موسوى بود. امام خامنهاى در دیدار روز شنبه 23 خرداد با موسوى به او یادآور شد که جنس او آشوبطلبى نیست و باید شکایتهاى خود را در چارچوب قانون پیگیرى کند و سپس فرمودند که اگر تقلب بهگونهاىکه در نتیجه دخالت داشته باشد، اتفاق افتاده، مانعى براى انحلال انتخابات وجود ندارد و رهبر خود آنرا محقق مىگرداند. پس از آن ماجرا استمرار پیدا کرد. رهبرى یک هفته به رایزنىهاى خصوصىبا افراد پرداختند. ایشان در دومین تدبیر در روز جمعه 27 خرداد- یک هفته پس از انتخابات- ابعاد توطئهاى که علیه کشور طراحى شده است را با صراحت براى مردم توضیح دادند و با قطعیت فرمودند که عدم پذیرش قانون و تأکید غیرمنطقى بر ابطال آراء مردم اتخاذ دیکتاتورى است و رهبرى زیر بار چنین چیزى نمىرود. تدبیر سوم رهبرى دستور تمدید یک هفتهاى دوره رسیدگى به شکایات بود و درعین حال هیأتى مرکب از آقایان محمدحسن رحیمیان، غلامعلى حدادعادل و علىاکبر ولایتى مأمور بازشمارى تصادفى 10 درصد از صندوقها کردند. تدبیر چهارم رهبرى برگزارى جلسه با اعضاى ستادهاى انتخاباتى 4 کاندیدا بود که در یک زمان نیمروزه توأم با شنیدن نظرات مخالفین بود. اقدام پنجم رهبرى روشنگرى بود. حضرت امام خامنهاى دامت برکاته به مناسبتهاى مختلف ابعاد توطئه را افشا کرده و در هر سخنرانى سران فتنه را مورد ملامت قرار دادند. اما در طول این دوران، رهبرى به نهادهاى نظام اتکا و اعتماد داشتند و از این رو نه هیأتى تغییر کردند، نه دستور ویژهاى دادند، نه کسى را عزل کردند و نه نصب جدیدى داشتند. این موضوع به چند دلیل صورت گرفت، تأسیس هیأت جدید براى مهار فتنه در واقع ثابتکننده عدم کفایت نهادهاى مسؤول بود و این همان خطى بود که فتنهگران با محوریت تاجزاده آنرا از آذر 87 تا یک سال پس از آغاز فتنه دنبال مىکردند. عزل ونصبها هم مىتوانست از بىثباتى و خارجشدن کنترل کشور از دست رهبرى حکایت کند و دشمنان خارجى را در اعمال فشار جرأت داده و امیدوار کند. رهبرى حتى عضویت عناصر فتنه در نهادهاى حساس نظام نظیر مجمع تشخیص مصلحت، شوراى عالى انقلاب فرهنگى و... را لغو نکردند در حالى که اخراج این افراد از این نهادها مىتوانست به داعیه نبود آزادى انتقاد در ایران را که پروژه مشترک غرب و فتنهگران بوده کمک کند. نظام در مواجهه با فتنه تحت هیچ شرایطى از نیروى انتظامى، ارتش و یا سپاه استفاده نکرد و حتى نیروهاى بسیج را هم به میدان نیاورد. کنترل فتنهگران بهعهده نیروى انتظامى بود. پیام این براى خارج و داخل این بود که شرایط در ایران بحرانى نیست و خود این مسأله نشان داد که نظام حتى مىتواند فتنههایى با ابعاد بزرگتر را مهار نماید. رهبرى و نظام در طول مدت فتنه کمترین امتیازى به فتنهگران نداد. فشارها براى آزادى فتنهگران به جایى نرسید و رهبران فتنه روز به روز منزوىتر شدند. رهبرى بهصورت وحلهاى در توصیف جریان فتنه عباراتى را به کار مىبردند که امید آنان را براى تأثیرگذارى بر نظام دائماً کاهش مىداد. نظام، رهبران اصلى فتنه را بازداشت نکرد و براى جرایم آنان محکمهاى برپا نکرد و محاکمه آنان را وجدانى و به افکار عمومى سپرد. این مسأله سران فتنه را خوار کرد و سبب به فراموشى سپردهشدن آنان در اذهان اجتماعى گردید و این درحالى بودکه بیش از دو میلیون نفر از شهروندان تهرانى به یکى از سران فتنه رأى داده بودند. دستگیرى برخی عاملین فتنه مىتوانست چهره ایران را بهعنوان نظامى که قدرت تحمل مخالفان را ندارد و از سوى آنان احساس تهدید مىکند، مخدوش گرداند. این در حالى صورت گرفت که نظام با دستگیرى عناصر میانى- که واسطه بین سران و بدنه اجتماعى بودند- ارتباط سران فتنه با بدنه اجتماعى را از همگسیخته بود و لذا مثال موسوى و کروبى علىرغم آزادبودن نتوانستند با بدنه اجتماعى تماس برقرار کنند. رهبرى در این فتنه با عدم تشکیل کمیته ویژه و عدم عزل و نصب مسؤولین کشور، اعتماد خود را به مسؤولان و کارآمدى آنان و دستگاههاى تحت امرشان نشان دادند و خوشبختانه آنان نیز نوعاً به حسن اعتماد رهبرى پاسخ مناسبى دادند. این موضوع از آنجا اهمیت داشت که یکى راهبردهاى فتنه ناکارآمد نشاندادن نظام و مسؤولان آن بود. رهبرى در حالى که در فتنه در نوک حمله فتنهگران قرار داشته و بسیار مظلوم بودند اما جز در یک مورد- انتهاى خطبههاى نماز جمعه 29 خردادماه- این مظلومیت را بروز ندادند و با اعتماد به خداى متعال همه بار نجات انقلاب و مردم از فتنه را بر دوش کشیدند که این توانمندى بالاى رهبرى در مدیریت جامعه را به اثبات رساند. رهبر در طول دوره فتنه و به طور کلى در طول 23 سال رهبرى کشور، هیچگاه از خود حرف نزدند و نقش برجسته خود در مدیریت کشور را به رخ نکشیدند در حالى که دهها و صدها بار از نقش مردم در 9 دى تجلیل کردند و آنرا باطلالسحر فتنه نامیدند و حال آنکه خود پیش از امت، موسىوار فتنه ساحران فرعونى را باطل کرده بودند. در طول دوران فتنه، رهبرى مراقب بودند که کارهاى جارى کشور تعطیل نشود یا با تأخیر مواجه نگردد از این رو تحلیف و تنفیذ حکم ریاست جمهورى و تشکیل کابینه جدید در وقت خود و با صلابت تمام انجام شد و این بهخوبى نشان داد که فتنه بزرگ 88 هیچ خللى در نظام پدید نیاورده است. نکتهى دیگرى که در رفتار رهبرى کاملاً آشکار بود، این بود که ایشان در اوج اقتدار و در اوج محبوبیت و با توجه به رفتار نابخردانه و غیر محبتآمیز کسانىکه در جریان فتنه بودند، همچنان سیاست جذب حداکثرى را دنبال مىکردند. رهبرى نسبت به کسانىکه برخورد منطقى و عاقلانه کردند، موضع تشویقى و موضع تقویتى داشتند. از طرف دیگر نیز سوزنبانى کردند تا کسانىکه در سکوت و تردید بهسر مىبردند، در دامن جریان اصلى فتنه نیفتند و جذب نشوند. رهبرى با عناوین مختلف و به طرق مختلف و از طریق افراد مختلف، ارتباط برقرار کردند تا اینها جذب انقلاب باشند و بمانند و از الگوهاى انقلاب خارج نشوند. یعنى سیاست جذب حداکثرى و دفع حداقلى باور رهبرى بود و خود ایشان هم در عمل به آن پیشتاز بودند. در هیچ کجاى دنیا با کسانىکه اینقدر کممهرى کردند با نظام خودشان، اینقدر همراهى کردند با دشمنان و در مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام ایستادند و ارزشهاى مردم را زیر سؤال بردند و جایگاه و منزلت جمهورى اسلامى را در عرصه بینالمللى خدشهدار کردند، اینگونه برخورد نمىکنند، ولى چون آنها فریب خورده بودند، رهبرى مدارا کردند و پدرانه کوشیدند که آنها را به آغوش انقلاب و اسلام برگردانند و در اردوگاه نظام اسلامى حفظ کنند. با این تدابیر دوراندیشانه بود که مردم روزبهروز آگاهتر، با بصیرتتر و به عمق حقانیت و مظلومیت رهبر معظم انقلاب اسلامى پى بردند.حضور عظیم و خروشان مردم در 9 دى 88، که یک بار دیگر خاطره روزهاى انقلاب و روحیه همبستگى و همدلى براى حفظ اصول و تثبیت اهداف انقلاب را زنده کرد، به فراخوان شخص، حزب و نهادى وابسته نبود، حرکتى خودجوش برگرفته از همان معرفت دینى و بصیرت انقلابى ملت هوشمند ایران بود. همانگونه که امام خامنهاى در توصیف آن مىفرمایند: «مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنهگران زد. این کار را خود مردم کردند. این یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلى معنا دارد؛ این نشانه این است که این مردم بیدارند.» عاشورا و مردم نقشآفرین اصلى حماسه 9 دى تظاهرات عظیم و کم سابقه 9 دى و نقشى که مردم در این حضور ایفا کردند، بهخوبى نشان داد که کلید حل همه مسائل نظام و انقلاب و ایران در دست «مردم» است و از اینرو توطئههایى که با نادیدهگرفتن این عنصر توأم است هرچند از پیچیدگى و پشتوانههاى زیاد برخوردار باشد به جایى نمىرسد. همین عنصر بود که توطئه کودتاى آمریکا در سال 57 که با حضور دو عنصر کلیدى الکساندر هیگ فرمانده ناتو و ژنرال رابرت هایزر فرمانده نیروى هوایى آمریکا با هدف ممانعت از پیروزى انقلاب اسلامى بود را باطل کرد و پس از پیروزى مانع به نتیجه رسیدن توطئههاى سنگین پیاپى- در فاصله،، بهمن 57 تا 30 خرداد 60 گردید و تا امروز آنرا باطل السحر گردانیده است. درس دیگر، نقش حادثه عاشورا در بهوجود آمدن یوم الله 9 دى بود. تا پیش از ماجراى عاشوراى 88، مقابلهى فتنهگران با دین و مبانى آن و مقدسات چندان باورپذیر نبود چراکه تعداد قابل توجهى از سران فتنه را روحانیونى تشکیل مى دادند که سابقهاى هم در انقلاب داشتند و بعضى هم به بیت حضرت امام خمینى(ره) انتساب و یا رفت و آمد داشتند. طبعاً تمیز قائل شدن میان سابقه و وضع فعلى اینها براى متدینین تا حدى دشوار بود. در این میان یک حادثه ویژه نیاز بود تا فضا شفاف شود و غبار تردید کنار رود البته پیش از این وقتى در تظاهرات روز قدس 88 عدهاى از هواداران فتنه شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دادند و یا در یک تجمع مرتبط با فتنهگران در روز 16 آذر 88 تصویر حضرت امام پاره و به آن بزرگوار جسارت شده بود، متدینین نگران شده بودند ولى نوعاً آنرا بىارتباط با سران فتنه ارزیابى مىکردند. تا اینکه روز عاشورا فرا رسید و جریان فتنه تصمیم گرفت از غیبت مردم در خیابان انقلاب تهران بهدلیل حضور متمرکز مؤمنین در حسینیهها، مساجد، تکایا و هیئات استفاده نماید و تصویرى بحرانى از انقلاب و نظام به خارج ارائه نماید در این میان سران فتنه هواداران خود را به تجمع در خیابان انقلاب دعوت کردند و رسانههاى غربى بهخصوص بى.بى.سى انگلیس تلاش گستردهاى براى شکلدهى به این تجمع دنبال کردند مثلاً بى.بى.سى در خبرهاى صبح روز عاشورا عباراتى را تکرار مىکرد: مردم از مراکز مختلف شهر راهى خیابان انقلابند، نیروى انتظامى اعلام کرده که مداخله نمىکند. نیروهاى بسیج نیز مخالفتى با تظاهرات خیابان انقلاب ندارند و رهبران معترضین هم هواداران خود را از هرگونه درگیرى برحذر داشتهاند و هرچه به ساعت 10 صبح نزدیکتر مىشد این شبکه که محورىترین نقش در آشوب داشت گزارش مىداد که از حضور پلیس و یا نیروهاى بسیجى در خیابان انقلاب خبرى نیست. در واقع هدف این بود که از یک سو با بىخطر خواندن تظاهرات روز عاشورا جمعیت زیادى را به میدان بیاورند و از سوى دیگر میدان را براى آشوبطلبى ضد انقلاب آماده نشان دهند. به هر ترتیب در روز عاشورا جمعیتى کمتر از 5000 نفر به خیابان انقلاب آمدند و در این بین آنچه از آن خبرى نبود تجمع و تظاهرات مسالمتآمیز بود. حوالى ساعت 11 صبح که آتشسوزىها، تخریب بانکها، حمله به مغازهها و اموال عمومى به اوج خود رسید تلویزیون بى.بى.سى و... با پخش مستقیم این صحنهها، تصویرى از یک شهر جنگزده را از پایتخت ایران به نمایش گذاشتند. ظهر عاشورا که زمان شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است تبدیل شد به صحنه آتشزدن علمها و علامتهاى بزرگداشت عاشورا و فتنه عمق ماهیت خود را نشان داد و تردیدها را برطرف کرد. و در این میان هیچکدام از سران داخلى فتنه نه تنها واکنش منفى به موضوع نشان ندادند و از بىحرمتى به امام حسین(ع) برائت نجستند بلکه یکى از آنان- میرحسین موسوى- اهانتکنندگان به ساحت سیدشهیدان(ع) را «مردمى خداجو» لقب داد. سه روز پس از حوادث روز عاشوراى 88 حداقل چهار میلیون نفر از مردم تهران در عصر یک روز غیرتعطیل - 9 دى- به خیابان آمدند و مشابه این تجمع در این روز یا یکى دو روز پس از آن در اکثر شهرهاى ایران برگزار شد و طومار فتنهگران را درهم پیچید. بدون تردید بدون بروز این خبط بزرگ سران داخلى و خارجى فتنه، پردهبردارى از ماهیت فتنهاى که حدود 8 ماه کشور را بهشدت درگیر کرده بود، بهراحتى امکانپذیر نبود اما خط خون حسین بن على(ع) بار دیگر اردوگاه یزیدیان و امویان آنان را برملاء کرد. تظاهرات 9 دى یک رخداد ویژه به حساب مىآید.از سوى دیگرتظاهرات 22 بهمن، روز قدس و... شرکت در تظاهرات حالتى عادى و توأم با حضور اطفال و خانوادهها مىباشد. حضور مردم هم نوعاً فاقد علامتهاى خاص مىباشد و در این تظاهرات حضور اصالت دارد نه شعار. از سوى دیگر شرکت مردم در تظاهرات نوعاً با زمینهسازى رسانهاى و با دعوت شخصیتها و نهادها صورت مىگیرد. تظاهرات خودجوش 9 دى از همه این جنبهها داراى وجه تمایز بود چراکه از یک سو در ساعتى برگزار شد که کارمندان، کارگران و... به کار اشتغال داشتند و کسبه و... ساعت استراحت خود را سپرى مىکردند با این وصف شرکت در این راهپیمایى باید توأم با انگیزههاى بسیار قوى مىبود. مردم شرکت گسترده کردند و- تقریباً- همه کسانىکه آمدند همان واجدین شرایط رأى بودند که حدود 7 ماه پیش در انتخابات شرکت کرده بودند. در واقع مىتوان گفت همه کسانىکه رأى داده بودند- اعم از اینکه به کاندیداى پیروز رأى دادند یا به کاندیداهاى شکستخورده- به صحنه آمدند و بههیچوجه از سر تفنن هم نیامده بودند بلکه صفوف کاملاً متراکم بود و همه بدون استثنا با خود علامتى حمل مىکردند و به گرمى شعارهاى جمعى را تکرار مىکردند. تقریباً هیچکس و هیچ نهاد رسمى دعوتى براى نظاهرات نکرده بود و تنها شوراى هماهنگى تبلیغات اعلام کرده بود که مردم با تظاهرات 9 دى پاسخ هتاکى به حریم ولایت و ابى عبداللهالحسین در روز عاشورا را خواهند داد. شعارهاىمردم کاملاً سیاسى و مستقیم و معنادار بود آنان سران فتنه را با استفاده از ادبیات زیارت عاشورا لعن مىکردند و از آنان ابراز نفرت مىکردند. تظاهرات نزدیک به سه ساعت به درازا کشید و موج جمعیت خیابان بزرگ انقلاب را از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادى را دربرگرفت و مىتوان گفت این تظاهرات تنها با انبوه جمعیتى که در روز عاشوراى 57 به میدان آمدند و یا جمعیت انبوهى که امام را تا بارگاه ملکوتىاش بدرقه کردند، قابل قیاس مىباشد. تظاهرات 9 دى بازتاب گستردهاى در دو سطح داخلى و خارجى داشت. میرحسین موسوى که آشوبگران روز عاشوراى تهران را «مردمى خداجو» خوانده بود، ناچار به عقبنشینى شد و در اطلاعیهاى دولت برآمده از انتخابات 88 را به رسمیت شناخت. در مجلس، فراکسیون اصلاحطلب از آنچه در روز عاشورا رخ داده بود ابراز برائت کرد و با تظاهراتکنندگان 9 دى ابراز همبستگى نمود. در سطح بینالمللى هم مقالههاى فراوانى به رسانههاى غرب راه یافت که همه در این موضوع اشتراک داشتند «رهبرى انقلاب از حمایت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جایگاهى در میان مردم ندارند. آثار و دستاوردهاى داخلى و خارجى 9 دى یکى از محورهایى که باید در تبیین حماسه ماندگار تجمع بزرگ عاشوراییان در یوم الله 9 دى، مورد توجه جدى قرار گیرد، بررسى آثار، پیامدها و دستاوردهاى این حماسه است. حماسه نهم دى قطعاً آثار و برکات و دستاوردهاىگوناگون و فراوانى براى کشور و نظام اسلامى ایران داشته و خواهد داشت. این آثار و دستاوردها را از زوایاى مختلف مىتوان دسته بندى و احصا کرد. ما در این نوشته آنها را در دو سطح داخلى و خارجى (منطقهاى و بینالمللى) بررسى مىنماییم. الف- آثار و دستاوردهاى داخلى 9 دى آثار و دستاوردهاى داخلى حماسه 9دى، هم از حیث کمیت و هم از لحاظ کیفیت، از چنان فراوانى برخوردار است که تنها احصاى رئوس آنها خود فهرست بلند بالایى را تشکیل مىدهد. برخى از مهمترین آثار و دستاوردهاى داخلى9دى عبارتند از: 1- افزایش اقتدار و استحکام نظام؛ انقلاب، نظام مقدس جمهورى اسلامى و ملت ایران در نهم دى نفسى تازه کرد و به جهانیان ثابت نمود که مردم و حکومت در ایران اسلامى در پرتو ولایت فقیه یک حقیقت واحد هستند و از چنان ریشه، ظرفیت و اقتدارى برخوردارند که به راحتى هر توطئه را در نطفه خفه مىکنند. 2- تقویت باور بهوجود جنگ نرم و فتنههاى پیچیده؛ قضایاى فتنه هزینههاى بسیارى بر نظام تحمیل کرد؛ اما دستاوردهاى فراوانترى داشت. حرکت فتنه گران در عاشوراى 88 و شکلگیرى 9دى به همه دیرباوران داخلى ثابت کرد که پروژههاى زیادى در این حوزه براى انقلاب از سوى غرب طراحى شده است. 3- کنار رفتن نقابها؛ ملت فهیم و آگاه ایران با حضور تاریخى خود در نهم دى، انقلابیون واقعى را از مدعیان دروغین، عافیتطلبان و مصلحت اندیشان بازشناخت و نقاب تزویر از چهره سران فتنه و حامیان پشت صحنه آن پایین کشید و به بیان حکیم فرزانه انقلاب، فتنه 88 نظام را واکسینه کرد. 4- رفراندوم ملى در دفاع از نظام و رهبرى؛ حضور میلیونى مردم در حماسه تاریخى 9 دى 88 فقط یک راه پیمایىنبود؛ بلکه در قالب یک رفراندوم ملى تمام معنا نشان داد مردم مدافع نظام و جایگاه رهبرى هستند و هر جریان و شخصیتى را نیز تنها با همین دو ملاک مىسنجند. افزایش مشروعیت و مقبولیت مردمى نظام، منفعل شدن جریان فتنه و تبدیل فتنه گران به مرده سیاسى، عمق بخشىبه بینش و بصیرت سیاسى مردم در شناخت جریانهاى سیاسى و الگوهاى جدید دوستى و دشمنى با انقلاب، پیوند مردم و رهبرى، تعمیق ارتباط مردم و جوانان با عاشورا و کارکردهاى فرهنگ عاشورایى، ایجاد اتحاد ملى و انسجام اسلامى در بین مردم و... از دیگر پیامدها و دستاوردهاى حماسه 9دى است. مسلماً این فهرست قابلیت افزایش را دارد. دستاوردهاى خارجى حماسه 9 دى شاید گزاف نباشد اگر بگوییم اساسىترین دلیل خصومت غرب به محوریت آمریکا با انقلاب و نظام اسلامى، نگرانىو هراس از قدرت الهام بخشى و الگوسازى انقلاب اسلامى بوده است. البته وقوع بیدارى اسلامى در منطقه به تأسى از انقلاب هم در همین راستا ارزیابى مىشود. این هراس ایران را همواره در کانون دشمنىهاى غرب قرار داده که فتنه و حرکت آنها در عاشورا براى مبارزه با این الگو بود؛ اما حماسه تاریخى نهم دى که نمایشگاه غیرت ملى ایرانیان در دفاع از نظام اسلامى بود، در واکنش به شیطنت دشمنان انقلاب بهوجود آمد. بر همین اساس، این حماسه ملى- اسلامى آثار و دستاوردهاى بیرونى در بعد منطقهاى و بینالمللى هم دارد که مهمترین آنها عبارتند از: 1- آشکار شدن دشمنى گسترده غرب با نظام و پیوند فتنه با خارج؛ اعترافات دستگیرشدگان نشان داد که دفاتر جاسوسى و سفارت خانهها و مراکز آکادمیک غربى سناریوهاى زیادى را براى ضربه زدن به ایران طراحى کرده بودند. فتنه گران عاشوراى88 با دستور مستقیم غرب و حمایتهاى آنها هتک حرمت مقدسات کردند و کسانىکه دستگیر شدند، با اسناد و مدارک متقن به وابستگى به دشمن اعتراف نمودند. 2- اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگى نظام اسلامى؛ غربىها با برآوردهاى غلط دشمنان و خائنان ملت ایران چون منافقین، به اذعان خودشان چالشىترین بحران را براى ایران اسلامى طراحى و عملیاتى کردند؛ اما با مشت محکم مردم مواجه شده، به پیوند نظام اسلامى با مردم و اقتدار حاصل از آن پى بردند. 3- تحرک بخشى به بیدارى اسلامى منطقه؛ خیزش اسلامى که در شمال آفریقا و خاورمیانه شاهد آن هستیم، ریشه اسلامى دارد و به اذعان تحلیلگران غربى و عربى از انقلاب اسلامى تأثیر پذیرفته است. درست است که حماسه نهم دى پیش از این خیزشها به وقوع پیوست، اما مردم منطقه، مقاومت و ایستادگى بر سر اصول اسلامى را تا کنون از حماسههاى بىنظیر مردم ایران همچون حماسه 9دى آموختهاند. 4- حفظ استقلال سیاسى؛ مهمترین وجه اقتدار، حفظ استقلال سیاسى است. غرب تردیدى در اقتدار سیاسىجمهورى اسلامى و تحول ساختارى که در روابط بینالملل ایجاد کرده ندارد. بر این اساس، دشمن در قضیه فتنه 88 و در ادامه آن در 9 دى که در راستاى آزمایش مردم براى تداوم فتنه گرىها بود در واقع استقلال ملت ایران را نشانه گرفته بود که با قاطعیت و حضور آگاهانه مردم در صحنه دفع شد.بنابراین حماسه نهم دى ماه88، نمایش بلوغ اجتماعى و سیاسى، شاخص مرزبندى بین جبهه حق و باطل و تجلى اقتدار ملى و سیاسى تمامى مردم ایران بود که با حضور گسترده خود در راه پیمایى عظیم 9دى توطئه دشمنان را خنثى کرد و مدال قبولى و رضایت را چنین از نایب امام زمان (عج) بهدست آورد که: «اگر صدها بار براى نعمت هوشیارى این ملت، سجده شکر بجا آورده شود، باز هم کم است.» تأملى بر مواجهه رسانهاى غرب با حماسه 9 دى حضور پرشور و حماسى مردم ایران در راه پیمایى عظیم 9 دى 1388 از یک سو پایانى بر هشت ماه فتنهانگیزىدشمنان انقلاب اسلامى و صحنه گردانى فریب خوردگان در داخل کشور است و از سوى دیگر مهر تأییدى بر پایگاه مردمى نظام جمهورى اسلامى ایران به شمار مىرود، چراکه این حضور آگاهانه از احساس مسؤولیت در قبال اسلام و انقلاب و ارزشهاى آنها حکایت دارد. ملت ایران که در طول ماههاى پس از انتخابات دهم ریاست جمهورى، حرکتهاى هنجارشکنانه متعددى از سوىسران و عوامل فتنه با حمایت و پشتیبانى همهجانبه دشمنان در آن سوى مرزها را شاهد بودند، خشم خود را فرو خورده و امید داشتند با گذر زمان و روشن شدن ابعاد مختلف توطئه دشمنان براى براندازى نرم جمهورى اسلامىایران، کسانىکه آتش بیار معرکه شدهاند، متوجه اشتباه بزرگ خود شده و بیش از این آب در آسیاب دشمن نریزند؛ اما هتک حرمت ساحت اباعبدالله الحسین(ع)، مقام شامخ ولایت فقیه و عزاداران حسینى در ظهر عاشوراى سال88، دل هر ایرانى مسلمان و آزادهاى را به درد آورد و بدتر این که حرمت شکنى صورت گرفته نه تنها از سوى سران فتنه محکوم نشد، بلکه توهین کنندگان، مردم خداجو نامیده شدند!اینجا بود که مردم مومن، انقلابى و محب اهل بیت(ع) به خروش آمدند و علیرغم این که قرار بود تنها یک تجمع اعتراضآمیز برگزار شود، حضور عظیم و پرشور ملت تبدیل به یک راه پیمایى میلیونى شد که به گواه ناظران در طول تاریخ پس از پیروزى انقلاب بىسابقه بود. بنگاههاى رسانهاى وابسته به استکبار جهانى و صهیونیزم بینالملل که در جریان حوادث پیش و پس از انتخابات سال 88 تلاش کردند تا با به کارگیرى عوامل خود در بطن حوادث حضور داشته باشند و در وهله اول با دامن زدن به موضوع تقلب و سپس با انعکاس و انتشار هدفمند صحنههاى آشوب و اغتشاش از فضاى ایجاد شده در جهت منافع رسانهاى استکبارى خود بهره بردارى کنند در برابر حرمت شکنى عاشورا و اهانت به عزاداران سکوت اختیار کرده یا نیروهاى انتظامى و امنیتى را عامل برخورد با عزاداران معرفى کردند!! همین رسانهها وقتى با حمایت گسترده مردم از نظام مواجه شدند، به تاکتیکهاى گوناگون خبرى (شگردهاى همیشگى خود) متوسل شدند که در طول بیش از سه دههاى که از پیروزى انقلاب اسلامى ایران مىگذرد، بارها و بارها آنها را آزموده بودند. آنها در برخورد با حماسه 9 دى ترفندهاى زیر را به کار گرفتند: 1- سکوت: رسانههاى بیگانه وقتى با حضور یکپارچه مردم در 9 دى مواجه شدند، ابتدا دچار نوعى بهت و حیرت شدند که آنها را براى برخورد با این موضوع سردرگم کرد و این سردرگمى سکوت آنها را در پى داشت. چراکه آنها اعتقاد دارند در برابر اخبار و رویدادهایى که در چارچوب منافع مان نیست، بهترین شگرد سکوت خبرى و پرداختن به موضوعاتى غیر از موضوع اصلى است؛ اما این تاکتیک چندان دوام نیاورد و این رسانهها احساس کردند در مقابل افکار عمومى و مخاطبان خود باید پاسخگو باشند که در نهایت مجبور به شکستن سکوت شدند. 2- سانسور: در این شیوه رسانهها به نگاه کلى و در کنار آن، حذف عمدى مواردى از جریان عبور آگاهى براى شکل دهى به افکار و اندیشههاى مخاطبان دست مىزنند. در مورد 9 دى هم با آشکار شدن حضور میلیونى مردم و انتشار تصاویر آن، کار رسانههایى که نمىخواستند این اتفاق بزرگ به اطلاع افکار عمومى جهانى برسد، سختتر شد و آنها دست به سانسور اخبار و اطلاعات و کنترل آنها زدند. 3- پارهگویى حقیقت: رسانههاى بیگانه در مرحله بعد درصدد هرچه کم رنگتر کردن حماسه 9 دى برآمدند، فلذا بهجاى انعکاس واقعیتها، به انعکاس بخشى از این رویداد بزرگ بسنده کردند. آنها که چشمان خود را بر تصاویر ثبت شده توسط دوربینها بسته و از ذکر واقعیات این حماسه بزرگ طفره مىرفتند، مىکوشیدند تا تعداد شرکت کنندگان را با عباراتى چون؛ هزاران، دهها هزار و در بهترین وضعیت صد هزار نفر جلوه دهند و على رغم وجود فیلمها و تصاویر فراوان از این رویداد مهم، از عکسها و فیلمهایى با نماى بسته استفاده کردند. 4- فریب افکار: توسعه روزافزون رسانهها بهویژه در فضاى مجازى، امکان سانسور و اختفاى خبر را کاهش داده است و رسانههاى بزرگ چه بخواهند و چه نخواهند رویدادها و وقایع از طریق رسانههاى فردى و شبکههاى اجتماعىمنتشر مىشوند. اینگونه بود که رسانهها وقتى با انتشار خبرها و تصاویر حماسه 9 دى در سطح گسترده مواجه شدند، با استفاده از عوامل جریان فتنه در خارج از کشور دست به اقدامات تمسخرآمیزى براى فریب افکار عمومى زدند. در این فاز از عملیات رسانهاى با تعیین مقیاسهاى خود ساخته و تشریح از روى تصاویر براى تخمین جمعیت حاضر به مقایسه آن با حوادثى از قبیل 25 خرداد 88 و... پرداختند و سعى کردند این طور القا کنند که نظام جمهورى اسلامى در صدد بزرگنمایى این رویداد است. حال آنکه خود فتنه گران و حامیان شان نیک مىدانستند که این قبیل اقدامات دیگر نتیجهاى ندارد و مردم به ماهیت اصلى این جریان پى برده و به مخالفت با آن برخاستهاند. 5- انحراف خبرى: تغییر جهت دادن به افکار عمومى با هدف پایین آوردن اهمیت اصلى رویداد از شگردهاى رسانهاى بود که در پى شکست همه شیوههاى قبلى به کار برده شد. لذا غربىها و شبکههاى دنباله رو آنها با تأکید بر این نکته تکرارى تلاش کردند به مخاطبان بگویند، راه پیمایان کارمندان دولت بودند که با وعده یک روز مرخصى، بهوسیله اتوبوس به راه پیمایى آمده بودند و در ادعایى عجیب و مضحک و البته توهینآمیز نسبت به ملت ایران، مدعىشدند جمهورى اسلامى مردم را با دادن ساندیس و ساندویچ به خیابانها کشانده بود! در حقیقت این رسانهها کوشیدند تا با طرح مسائلى از این دست و بزرگ جلوه دادن آنها، اذهان عمومى را به حاشیههاى نامربوط مشغول کنند و از توجه به خود رویداد بازدارند. اینها فقط بخشى از تاکتیکهاى خبرى به کار گرفته شده توسط رسانههایى بود که در جریان فتنه پس از انتخابات نقش آتش تهیه را براى توپخانه تبلیغاتى دشمن بر عهده داشتند. با همه اینها ملت بزرگ و ولایتمدار ایران با بصیرت انقلابىخود آنجا که باید، وارد صحنه شد و آنچنان حماسه حضورى آفرید که دشمنان و معاندان و سران و عوامل فتنه را مبهوت ساخت و به تعبیر مقام معظم رهبرى «ضدانقلاب را به کلى مأیوس کرد.» پایان سخن در جمع بندى کلى از حماسه عاشورایى 9 دى مىتوان گفت که ملت ایران با حرکت عظیم و میلیونى خود و با به نمایش گذاشتن بصیرت و آگاهى و وحدت و یکدلى، فتنههاى دشمنان انقلاب و ایران را با شکست مواجه ساخت و به جهانیان نشان داد که هرگز حاضر به عقب نشینى از ارزشهاى دینى و انقلابى خود نیست و در برابر هر آنچه که مغایر با این ارزشها باشد، ایستادگى خواهد کرد. بر این اساس، حماسه عظیم 9 دى را مىتوان تجدید پیمان دوباره ملت بزرگ و انقلابى ایران با آرمانها و ارزش هاىانقلابى دانست که به اعتراف بسیارى از محافل رسانهاى و سیاسى غرب تا سالها انقلاب اسلامى و نظام بر آمده از آنرا بیمه ساخت. بصیرت و آگاهى ملت فهیم ایران اسلامى در حمایت از ارزشهاى انقلابى و دینى که پیش از این نیز بارها آنرا به رخ جهانیان کشیده بود، این بار در 9 دى صحنهاى عاشورایى را به نمایش گذاشت؛ صحنهاى که جهانیان را به تعظیم در برابر اراده و وحدت ملى خود وادار ساخت. منبع: تسنیم
ویژه زنان
-
کمبود فضاهای تفریحی بانوان در یزد (Opens New Window)
-
آنفلوانزا عامل ۴۰ درصد بیماری تنفسی کودکان یزدی (Opens New Window)
-
۲ درصد از دانشآموزان شهر یزد مبتلا به شپش هستند (Opens New Window)
-
ریحان، پاتوق لحظههای خوش دخترانه (Opens New Window)
-
۶۰ درصد قربانیان جنگ غزه زنان و کودکان هستند (Opens New Window)
-
لزوم پرهیز از موازیکاری دستگاهها در مبارزه با مواد مخدر (Opens New Window)
-
زیبایی به چه قیمت؟ (Opens New Window)
-
خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (Opens New Window)
-
برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (Opens New Window)
-
آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (Opens New Window)
-
نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (Opens New Window)
-
اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (Opens New Window)
-
بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (Opens New Window)
-
«زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (Opens New Window)
-
مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (Opens New Window)
-
قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (Opens New Window)
-
حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (Opens New Window)
-
بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (Opens New Window)
-
چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (Opens New Window)
-
آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (Opens New Window)
نکات خانه داری
-
درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
-
افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (Opens New Window)
-
۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
-
طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (Opens New Window)
-
آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (Opens New Window)
-
ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (Opens New Window)
-
طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (Opens New Window)
-
ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (Opens New Window)
-
جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (Opens New Window)
-
نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
-
طرز تهیه لقمههای گوشتی (Opens New Window)
-
طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (Opens New Window)
-
شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (Opens New Window)
-
شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (Opens New Window)
-
مرغ همچنان در اوج (Opens New Window)
-
دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (Opens New Window)
-
یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (Opens New Window)
-
راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (Opens New Window)
-
فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (Opens New Window)
-
راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (Opens New Window)